• Äldre 8 Mar 14:02
    3604 visningar
    13 svar
    13
    3604

    Okej att inte vilja flyga?

    Jag har funderat rätt mycket på mina livs(stils)val på sistone. Som liten reste jag aldrig för att familjen inte hade råd, men har alltid fått höra att flyget är en stor miljöbov och att det är fel att flyga för nöjes skull. Nu är jag 20+ och det där sitter fortfarande i. Jag lägger mig inte i andras val, men har hittills avstått från att flyga. Rest på räls, med buss eller (full) bil längre sträckor, aldrig skaffat egen bil dock och åker nästan alltid kollektivt.

    Har dock sådan ångest över att andra tycker att jag är löjlig som gjort dessa valen... "Tar du TÅG till Stockholm?! Det är ju mycket smidigare med flyget!", "Klart du ska med till Thailand, det är snorbilligt just nu! Du kan inte bo under en sten hela livet." etc.

    Vad tycker ni, är det löjligt att avstå semesterflyget till förmån för miljön?

  • Svar på tråden Okej att inte vilja flyga?
  • Äldre 8 Mar 15:38
    #1

    Ja, det är löjligt, men det är ditt val och ingen annans.

  • Mrshed­gehog
    Äldre 8 Mar 15:43
    #2

    Ja, det är löjligt. Planet går ju ändå även fast du inte är med.

  • Äldre 8 Mar 15:58
    #3

    I den här frågan känns det inte som att man kan göra rätt hur man än gör. Man är en miljöbov och hemsk om man flyger, men man är inskränkt och mindre som människa om man inte reser till platser långt från Sverige och dit flyger man vanligen.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 8 Mar 16:12
    #4
    +1
    Mrshedgehog skrev 2018-03-08 15:43:51 följande:

    Ja, det är löjligt. Planet går ju ändå även fast du inte är med.


    Fast om färre flyger går det färre flyg = mindre påverkan på miljön.
  • Anonym (J)
    Äldre 8 Mar 16:12
    #5

    Jag är som du, är 20 år och har flugit en  gång, inomlands när jag var 9. Annars är det tåg, båt och ibland bil som gäller i min familj. Mycket pga ekonomiska skäl, att vi inte haft råd med ''långtbort-semester'' men också att ingen direkt varit intresserade av det. Jag gillar att vara i sverige, har varit i norge och danmark också, med tåg. Man kan nå ganska långt utan flyg, man kan ta tåg/buss  genom europa eller ta båten över östersjön, finns massa intressanta saker att se i närområdet. 

    Tror det handlar om vanor mest, har man alltid flugit så tror man att det är ett måste och t o m en rättighet. Men majoriteten av världens befolkning flyger inte, och vi västerlänningar har bara hållt på med det i ca 50 år. Varför skulle det vara en rättighet för mig att flyga världen runt och ''upptäcka allt'' och kolla på fattiga människor likt zoodjur (tänker t ex thailand) bara för att jag är svensk? Det känns som att det är den attityden folk har. Lite dolt gammalt kolonialtänk.

  • Äldre 8 Mar 16:14
    #6

    Tycker inte du är det minsta löjlig! Ingen kan göra allt men alla kan göra något, och går jorden åt fanders spelar ju inget annat någon roll. Flyg tär något enormt på miljön så jag tycker ditt val är jättebra. Stå på dig. Du bryr dig, andra gör det inte. Låt inte dem göra dig till en sämre person.

  • Anonym (AL- Kvinna 35)
    Äldre 8 Mar 16:17
    #7

    Jag känner såhär; 
    Det är beundransvärt det du gör och jag önskar att fler skulle göra som du.

    Däremot så undrar jag om du någonsin kommer att ångra att du aldrig reste längre bort med flyg? Upptäcka nya länder och kulturer...?
    Man behöver inte resa varje år, men kanske skulle du ändå kunna unna dig en längre flygresa vart 10:e år eller något? 

  • Äldre 8 Mar 21:24
    #8

    Jag tycker du resonerar fint. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Vår miljö är ett gemensamt ansvar och den kan inte vänta. Det är nu vi behöver göra något. En eloge till dig som gör ditt!

    Själv försöker jag vara restriktiv med att flyga. Har flugit en del i jobbet men försöker resa utan flyg även där när det går. 

    Det finns några resmål jag verkligen vill se och dit kommer jag att flyga, planen är att göra någon resa då och då, se till att ha en ordentlig buffert då och tid så vi kan stanna lite längre på varje resmål som vi flyger till. 

    Men annars gör jag som du, reser med tåg, bil, cykel eller till fots. 

  • Anonym (Resen­är)
    Äldre 8 Mar 22:36
    #9
    Hippofluff skrev 2018-03-08 14:02:30 följande:

    Jag har funderat rätt mycket på mina livs(stils)val på sistone. Som liten reste jag aldrig för att familjen inte hade råd, men har alltid fått höra att flyget är en stor miljöbov och att det är fel att flyga för nöjes skull. Nu är jag 20+ och det där sitter fortfarande i. Jag lägger mig inte i andras val, men har hittills avstått från att flyga. Rest på räls, med buss eller (full) bil längre sträckor, aldrig skaffat egen bil dock och åker nästan alltid kollektivt.

    Har dock sådan ångest över att andra tycker att jag är löjlig som gjort dessa valen... "Tar du TÅG till Stockholm?! Det är ju mycket smidigare med flyget!", "Klart du ska med till Thailand, det är snorbilligt just nu! Du kan inte bo under en sten hela livet." etc.

    Vad tycker ni, är det löjligt att avstå semesterflyget till förmån för miljön?


    Ja, det tycker jag men sen är resor mitt liv så jag är partisk
  • Äldre 13 Mar 22:00
    #10
    Anonym (AL- Kvinna 35) skrev 2018-03-08 16:17:28 följande:

    Jag känner såhär; 
    Det är beundransvärt det du gör och jag önskar att fler skulle göra som du.

    Däremot så undrar jag om du någonsin kommer att ångra att du aldrig reste längre bort med flyg? Upptäcka nya länder och kulturer...?
    Man behöver inte resa varje år, men kanske skulle du ändå kunna unna dig en längre flygresa vart 10:e år eller något? 


    Håller med!
    Försöker också flyga så lite som möjligt, men det beror nog mer på att jag inte tycker om det ressättet, och på att jag inte ser någon större vits med att resa långt i största allmänhet.
    Tvingas till ett par flygresor i jobbet varje år, men reser alltid med tåg/båt/bil om det är möjligt.
    Privat blir det aldrig flyg.
    Tycker inte det behöver betyda att man inte kan upptäcka andra kulturer eller länder. Dels finns hela Europa nåbart med tåg, och så finns så mycket av andra kulturer i vår direkta närhet om vi bara tar tillvara på det.
  • Anonym (Lotta­)
    Äldre 13 Mar 22:31
    #11

    Jag sätter mig inte heller på ett flyg..är ej säker på att jag kommer ner på ett säkert sätt..

  • Anonym (Micke­)
    Äldre 26 Mar 12:54
    #12

    Jag resonerar som Maria Wetterstrand fd MP språkrör som under 4 år
    pendlade med flyg mellan Stockholm och Helsingfors. Må-fred. varje vecka.

    "Jag har inget val än att flyga och försöker leva så miljösmart som möjligt i övrigt"

    Om det funkade för högsta ledningen i Miljöpartiet funkar det för oss andra ochså.

  • Äldre 26 Mar 13:34
    #13

    I så fall är jag också löjlig. Jag skulle gärna vilja resa mera utomlands, men det är faktiskt i första hand flygets miljöpåverkan som gör att jag avstår.
    Folk tjafsar om köttkonsumtionens påverkan på miljön och så tittar man på utländskt kött istället för svenskproducerat och så ondgör man sig över det samtidigt som man flyger utomlands flera gånger om året. Och så vill de att man ska ha en seriös debatt om matens påverkan på miljön...

    Att dilla om att flyget ändå går är bara trams. Om folk blev mer medvetna och fler och fler avstod skulle det inte gå flyg varje dag utan det skulle dras in på dem precis som kollektivtrafiken på landsbygden...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Okej att inte vilja flyga?