• Annalina32

    Umgås ni med era barn på vardagskvällarna?

    Hej. Jag och min man har två söner på 8 och 10 år. Förr så umgicks vi hela kvällarna efter middagen fram till läggdags genom att oftast titta på tv tillsammans eller så spelade vi tv spel. Vi hade det jätte mysigt varje kväll tillsammans!

    Nu den senaste tiden har detta börjat ändras då barnen vill vara mer för sig själva. Efter skolan sitter dom o spelar dator på sina rum och skypar med kompisar (vilket är helt ok!) Sen äter vi middag tillsammans och efter det går dom upp på sina rum och tittar på tv. Dom har inget intresse alls för att umgås på vardagskvällarna längre. Jag tycker det är såååå tråkigt!! Vi umgås ju alltså bara ca 1 timme om dagen..

    På fredag o lördag kvällarna är det annorlunda, då kollar vi på talang (eller liknande) o film osv och har det jätte mysigt. Då är det inga problem.. Det är just vardagskvällarna som är problemet. Hur har ni det med era barn i samma ålder? Umgås ni på kvällarna eller vill dom vara själva?

  • Svar på tråden Umgås ni med era barn på vardagskvällarna?
  • Snuttis2

    Är det inte möjligt att de får börja hjälpa till lite inför middag mm, ex en dag i veckan var ? Då gör ni saker tillsammans o får en naturlig samvaro o de lär sig ansvar i hemmet. Jag har yngre barn men jag hade personligen önskat att de umgicks med oss innan eller efter maten en stund. Var o när gör de läxor osv kan de göra det i ex köket medan du förbereder mat?

  • Annalina32

    Matlagningen brukar bi faktiskt hjälpas åt med på helgerna och läxläsning gör vi på måndagar, så då får vi ju såklart lite tid tillsammans ???? men det är klart att dom skulle kunna hjälpa till med maten nån dag i veckan var också ????

  • Alexi

    Varför har de datorer och tv på sina rum? Tv-tittande kanske man kan göra i samma rum? Och sen, får de titta på tv hela kvällarna om de vill? Begränsa det för att göra annat?

  • FruNyfiken

    Jag tror att det är ganska vanligt för deras ålder att de vill ha egentid. Vi har en 17-åring som har varit precis likadan. Och en sexåring som gärna spelar spel och umgås. Just nu.

  • Annalina32
    Alexi skrev 2018-03-08 20:36:05 följande:

    Varför har de datorer och tv på sina rum? Tv-tittande kanske man kan göra i samma rum? Och sen, får de titta på tv hela kvällarna om de vill? Begränsa det för att göra annat?


    Datorerna står på deras rum för att dom inte får plats nån annanstans. Men spela dator gör de bara fram tills kvällsmaten. Så det är inget problem. Tv har dom haft på sina rum i flera år för att kunna spela tv spel osv när de har kompisar över. Det är nu på senaste tiden som det har blivit ett problem med att dom hellre tittar på tv på sina rum. så det har aldrig vart nåt problem att ha tv på deras rum tidigare..
  • Annalina32
    FruNyfiken skrev 2018-03-08 20:41:29 följande:

    Jag tror att det är ganska vanligt för deras ålder att de vill ha egentid. Vi har en 17-åring som har varit precis likadan. Och en sexåring som gärna spelar spel och umgås. Just nu.


    Ja det kanske är så här det ska vara. Vi vill ju inte tvinga dom att umgås med oss på kvällarna heller.. Så länge de vill umgås på helgerna så kanske vi ska vara nöjda :)
  • LaFontaine
    Annalina32 skrev 2018-03-08 21:27:01 följande:
    Ja det kanske är så här det ska vara. Vi vill ju inte tvinga dom att umgås med oss på kvällarna heller.. Så länge de vill umgås på helgerna så kanske vi ska vara nöjda :)
    När jag var i den åldern hade jag varken egen dator eller tv, men nog sjutton lyckades jag ändå dra mig undan till mitt rum om kvällarna, för att läsa, lyssna på musik eller leka med någonting. Jag tror nog att det lite granna ska vara så. En period tror jag att mina föräldrar var nöjda så länge jag svarade hövligt på tilltal
  • Anonym (C)

    Min 9-åring umgås gärna väldigt mycket. Dels kan vi sitta å prata om allt och inget hur länge som helst. Han vill även spela spel och kolla på tv tillsammans.

    12-åringen är helst på sitt rum, han tycker att fet är väldigt skönt att vara ensam. Han är social typ under middagen. Vad jag kan minnas så han han varit så de senaste 3-4 åren.

    Jag minns att jag var på mitt rum mest hela tiden när jag var hemma och i den åldern. Jag gick ner för att äta bara.

  • Anonym (Z)
    Alexi skrev 2018-03-08 20:36:05 följande:

    Varför har de datorer och tv på sina rum? Tv-tittande kanske man kan göra i samma rum? Och sen, får de titta på tv hela kvällarna om de vill? Begränsa det för att göra annat?


    Håller med.

    Varför ska barn ha datorer, tv etc på sona rum? Inte konstigt att ni inte umgås på samma sätt längre. Vi kommer aldrig tillåta tv/tvspel/datorer inne på barnens rum
  • modsey

    Japp de gör vi. Vi lagar mat och oftast är de med lite och fixar. Vi pratar om skola och lite sånt. Två gånger i veckan har de träning där en av oss är med. Sen btukar vi se en film ihop ca en yimme innan de lägger sig runt 20.30

Svar på tråden Umgås ni med era barn på vardagskvällarna?