• Anonym (Hjälp­)
    Äldre 8 Mar 23:48
    891 visningar
    4 svar
    4
    891

    Hjälp mig att sluta amma!

    Min dotter är 1 år och 8 månader och jag vill sluta amma men det funkar inte!

    Provade helt idag, hon var på förskola och sedan ammade jag inte henne direkt när hon kom så tog ca 9 timmar tills jag ammade henne lite efter gnäll.

    Sedan på kvällen, erbjöd nappflaska med mjölk, det ville hon inte ha. Erbjöd vatten och det ville hon men hon tolkade det inte som en ersättning utan satte sig upp hela tiden.

    Tillslut la jag kaffe på bröstvårtan, hon gjorde en äcklad min men ville fortfarande amma. Pappan försökte natta, gick inte, jag försökte, gick inte. Gav henne tillslut bröstet och hon somnade direkt.

    HUR slutar jag? Snälla ge mig alla tips som går att få.

    Måste sluta då jag snart ska börja ta tabletter och vill då inte amma samtidigt.

  • Svar på tråden Hjälp mig att sluta amma!
  • Anonym (.)
    Äldre 9 Mar 00:02
    #1

    De ändan jag kan komma på är att sluta amma helt, men ni får helt enkelt stå ut med mycke gråt o gnäll eftersom ni ändrar på barnets rutiner och de tar några dagar innan de funkar..

    Se till att du och din man är inställda på de så de inte blir onödig tjafs o blir värre för barnen!

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 9 Mar 00:16
    #2

    Nu var det förvisso väldigt enkelt för mig att sluta amma (förklarade för barnet, då två år, att mjölken var slut och att vi fick gosa istället). Samma sak kväll två. Därefter slutade hen att insistera. Jag tror inte att det finns någon enkel väg. Mina förslag:

    1)fortsätt amma lite till, tills barnet är lite större och kanske lättare accepterar. Nu verkar det ju inte vara ett alternativ för dig eftersom du måste ta medicin.

    2)förklara för barnet att det inte går att amma mer. Att mjölken är slut, att mamma har ont i brösten eller något. Men ha en förklaring. Sedan ställ in er på att det blir en del tårar och gråt.

    Dock tror jag det går över rätt fort om ni är konsekventa. Det kommer ju att vara jobbigt, såklart, men försök slå bort det dåliga samvetet. Du har ammat betydligt mer än de flesta.

    Lycka till!

  • Anonym (konse­kvense­n)
    Äldre 9 Mar 15:27
    #3

    Så länge det är bara du som vill sluta amma och inte ditt barn så får du vara förberedd på tårar och gnäll och lite bök. För att göra det enklare för ditt barn behöver du vara konsekvent och inte ge med dig.

    Barnet förstår den nya ordningen om man står fast vid den och inte bryter den bara för att man själv inte orkar driva igenom den. Barn vill ha det som de är nöjda med och nya rutiner uppskattas ytterst sällan. Men det är du som bestämmer, särskilt om du nu måste ta läkemedel.

  • Anonym (Ylvi)
    Äldre 9 Mar 15:31
    #4

    Sluta bara på direkten, ju längre du väntar desto svårare blir det. Jag inte inte slut på det förrän barnet var sex år.

Svar på tråden Hjälp mig att sluta amma!