• Mamma till S

    Tips, hjälp. Trots?

    Har en supergullig 5 åring hemma men sista månaderna, alltså!! Helt förvandlad. Jag blir så ledsen över hans attityd o beteende. Det är nej på allt, störig som bara den, hela tiden ska han säga emot oss, eller med ett ?jag bryr mig inte? .. Härmas, lipar o slåss.

    Tips? Vad gör man? Blir så ledsen när jag vet att under allting så finns min fina o goa lilla pojke.

  • Svar på tråden Tips, hjälp. Trots?
  • LFF

    Lilla tonåren. Välkommen!

    När barnen närmar sig 6 år så kommer det första hormonpåslaget i kroppen. De går från typ noll till "massor" och börjar bete sig som små tonåringar. För barnen kan detta hormonpåslag vara värre än den egentliga puberteten senare just för att det blir en så chock för systemen.

    Lite länkar:

    www.viforaldrar.se/artiklar/valkommen-till-lilla-puber

    www.barntema.se/magasin/sexarstrots/

    www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/barn-och-familj/barns-utveckling/4-6-ar

    www.arbetarbladet.se/allmant/lilla-tonaren-kommer-tidigt

    www.bravardag.se/familj/foraldraskap/artikel/allt-om-din-sexaring

  • Kusten

    Kanske ett tröstlöst tips men jag tycker det bästa för mig har varit att:

    Ta så lite konflikter som möjligt.

    Släppa på de flesta regler.

    Ta djupa andetag och inte reagera med att höja rösten tillbaka om det inte är absolut nödvändigt.

    Allt detta för att vardagen ska bestå av något annat än bara bråk och för att

    man kan ha tilltro till att det blir bättre och det blir ?fålk? av dem ändå till slut :).

    Håll ut!!

  • Kusten

    Försök att se situationerna som att en väg kommer och den är snart över oavsett vad du gör.

Svar på tråden Tips, hjälp. Trots?