• Äldre 9 Mar 07:05
    5442 visningar
    14 svar
    14
    5442

    Extremt trött 10 åring

    Vår 10 åriga dotter har nu varit extremt trött i snart tre veckor, så trött så hon har inte kunnat gå till skolan.
    Hon började på söndagen för tre veckor sedan att vara snorig och lite ont i halsen. Sedan har hon haft lite ont i halsen från och till, lite snuvig och lite hostig. Ingen feber utan endast höjd temp. Vi var till läkare efter två veckor och de tog en massa prover. Alla snabba prover var bra, blodvärdet var 140 och crp 5. De kollade i halsen och testade för halsfluss men ingenting. Vi har inte fått svar på proverna som de skickade iväg. 

    Vi ser på hennes ögon att hon inte hittar på, hon är verkligen trött. En väldigt sprallig tjej annars så något är fel.
    Börjar ju såklart fundera på massor av hemskheter....
    Kronisk trötthetssyndrom, depression, twar.....

    Någon som känner igen detta?

  • Svar på tråden Extremt trött 10 åring
  • Äldre 9 Mar 07:31
    #1

    Kan det vara någon typ av vitaminbrist? Järnbrist, lågt blodvärde?

  • Äldre 9 Mar 07:37
    #2

    Hon hade blodvärde på 140 så det är väldigt bra tror jag, vi har ändå köpt vitaminer och extra D-vitaminer :)

  • Äldre 9 Mar 08:29
    #3

    Jag har lidit av järnbrist ovh b vitamin brist och varit sjukligt trött i perioder. Hoppas det är ngt lindrigt din dotter har.

  • Äldre 9 Mar 08:32
    #4

    Har de kollat socker värde?

  • Äldre 9 Mar 09:19
    #5

    Socker kollade de och det var bra!

  • Äldre 9 Mar 09:19
    #6

    Kollat sköldkörteln?

  • Äldre 14 Mar 22:46
    #7

    Sköldkörteln är kollad och allt såg bra ut.

    Igår och idag så har hon varit i skolan två lektioner sedan orkar hon inte mer. Jättetrött och huvudvärk.

    Tyckte hon var piggare idag men hon säger att hon inte känner sig så mycket piggare...

  • Famous
    Äldre 15 Mar 01:43
    #8

    Kolla B 12, folsyra och ferritinvärde!

    Många ligger väldigt lågt utan att läkaren nämner det bara för att det ff ligger inom referens. Hb räcker inte att kolla. Har själv lågt av samtliga värden men normalt Hb. Så snälla kolla upp det och D vitamin.

  • Famous
    Äldre 15 Mar 01:44
    #9
    Famous skrev 2018-03-15 01:43:13 följande:

    Kolla B 12, folsyra och ferritinvärde!

    Många ligger väldigt lågt utan att läkaren nämner det bara för att det ff ligger inom referens. Hb räcker inte att kolla. Har själv lågt av samtliga värden men normalt Hb. Så snälla kolla upp det och D vitamin.


    Just stor trötthet och huvudvärk hör ihop med dessa ämnen om man ligger lågt.
  • Äldre 15 Mar 10:21
    #10

    Har de testat för körtelfeber / mononukleos? Skulle kunna stämma med det. Orsakar ofta extrem trötthet.

  • Äldre 16 Mar 21:02
    #11

    Uppdatera gärna hur det gått TS

  • Äldre 17 Sep 14:10
    #12

    Det tog totalt 7 veckor inkl påsklovet innan hon var som vanligt igen. Hela våren och sommaren har hon varit friskt men sista dagarna innan skolan började så blev hon dålig igen och väldigt trött. Hon var hemma första skolveckan sedan gick hon. Nu har hon varit hemma hela förra veckan med snuva och halsont och jätte trött.

    Jag förstår inte varför hon blir så trött, hon gråter och blir så ledsen när vi säger att hon måste aktivera sig för det är inte normalt att vara så trött och risken är att det blir en ond cirkel och hon bara blir tröttare.
    Hon lovar att hon inte överdriver eller hittar på. Vi har i helgen gjort lite aktiviteter och då är hon nästan som sitt vanliga jag men så fort vi kommer hem så blir hon jätte trött och lägger sig på soffan.

    Skall jag bara låta henne vara trött och räkna med att det går över eller skall jag tvinga henne till att aktivera sig?
    Det är så jobbigt för det är inte vår vanliga glada tjej.....

    Någon som varit med om något liknande?
  • Äldre 17 Sep 14:17
    #13

    Hur har hon det i skolan?


    Kan det vara något som gör henne nedstämd och deprimerad och därmed trött som hon kan koppla bort när ni gör aktiviteter med familjen men som sedan gör sig påminnt igen?

  • Äldre 17 Sep 14:37
    #14

    Vi har också tänkt på det.
    Har frågat henne men hon säger att det inte är någonting som är fel i skolan, hon säger att hon trivs och hon har kompisar. Hon har varit en del skadad så hon inte kunnat träna gymnastik ordentligt sedan förra hösten så det är jobbigt.

    Vi har frågat om vi skall prata med någon men hon blir så arg när jag nämner det :(

    Hon tycker vi pressar henne för mycket och hon känner sig stressad av att bli frisk....men jag vill ju bara att hon blir som vanligt och jag blir superstressad varje gång hon säger att hon är trött, blir orolig att hon skall bli det länge igen.

Svar på tråden Extremt trött 10 åring