• Anonym (Undrar)

    Jobba inom kriminalvården

    Jag ska på två intervjuer. Det första jobbet är på häktet på bevakningscentralen och det andra är på en säkerhetsklass 2 anstalt och arbeta med intagna. Finns det någon som har arbetat inom detta som vill berätta lite? För- och nackdelar. Jag är 26 år och kvinna. Hur är klimatet mot kvinnliga kriminalvårdare? Är medveten om att det varierar. Jobben är endast en begränsad period under sommaren men ett av dom kan leda till förlängning.

    Jag är lite kluven vilket av dom jag ska välja om jag skulle få båda. Häktet är endast dagtid samt varannan helg och anstalten är skift.

    Mvh

  • Svar på tråden Jobba inom kriminalvården
  • Anonym (Kvinna)

    Vad innebär bevakningscentralen?

    Jag har suttit häktad på ett kvinnohäkte (Österåker) och där verkade personalen ha det hur bra som helst.

    Vi var ju inlåsta mellan kl 20-08 så då vet jag inte vad de gjorde mer än att öppna om vi behövde gå på toaletten.

    På dagarna fikade vi tillsammans (jag brukade även träna och hjälpa till med disken), samt snackade skit och solade en timme per dag.

    Verkar vara ett riktigt soft jobb.

  • Anonym (KVV)

    Jag misstänker att det är på Kronobergshäktet?

    I så fall kan jag svara. Häktena skiljer sig ju mycket från varandra.

  • Anonym (KVV)

    Oavsett så kan man generalisera som så att på häkte stressar du haft ihjäl dig, det är en otroligt hög personalomsättning pga stress och skitsnack och du jobbar inte varken långsiktigt eller särskilt nära med de intagna.

    På en anstalt är det ett mycket närmre arbete med de intagna. De intagna är överlag mer tillfreds med att vara på anstalt och upplevde isoleringen och stressen på häktet som påtaglig.

    Hade valt anstalt alla dagar i veckan.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (KVV) skrev 2018-03-09 08:44:50 följande:

    Oavsett så kan man generalisera som så att på häkte stressar du haft ihjäl dig, det är en otroligt hög personalomsättning pga stress och skitsnack och du jobbar inte varken långsiktigt eller särskilt nära med de intagna.

    På en anstalt är det ett mycket närmre arbete med de intagna. De intagna är överlag mer tillfreds med att vara på anstalt och upplevde isoleringen och stressen på häktet som påtaglig.

    Hade valt anstalt alla dagar i veckan.


    Det låter vettigt :) Jag vill ju gärna ha det närmare arbetet.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-03-09 08:31:56 följande:

    Vad innebär bevakningscentralen?

    Jag har suttit häktad på ett kvinnohäkte (Österåker) och där verkade personalen ha det hur bra som helst.

    Vi var ju inlåsta mellan kl 20-08 så då vet jag inte vad de gjorde mer än att öppna om vi behövde gå på toaletten.

    På dagarna fikade vi tillsammans (jag brukade även träna och hjälpa till med disken), samt snackade skit och solade en timme per dag.

    Verkar vara ett riktigt soft jobb.


    Då sitter man i ett speciellt rum med två kollegor och övervakar alla kameror inne på häktet samt har en viss kontakt med besökare.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (KVV) skrev 2018-03-09 08:42:05 följande:

    Jag misstänker att det är på Kronobergshäktet?

    I så fall kan jag svara. Häktena skiljer sig ju mycket från varandra.


    Nej, det är häktet Huddinge
  • Anonym (KVV)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-09 08:48:32 följande:

    Det låter vettigt :) Jag vill ju gärna ha det närmare arbetet.


    Vilken anstalt är det? Jag är kvinna, i din ålder och jobbat några år inom KVV.
  • Anonym (Undrar)
    PKbefriad skrev 2018-03-09 08:42:26 följande:

    Nu har jag bara erfarenheter från andra sidan om man säger så. Men anstalt verkar ju vara en bättre arbetsmiljö än häkte.


    Är det något speciellt du tänker på, att anstalt verkar bättre än häkte?
  • Anonym (KVV)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-09 08:49:46 följande:

    Nej, det är häktet Huddinge


    Har bra koll på Huddinge. Är där emellanåt. Det är överlag ett lite mer välfungerande häkte än Kronan. Målgruppen är framförallt sexualbrott. Ungdomarna brukar gå till Sollentuna och kvinnorna till Kronan. Något specifikt du undrar?
  • isolande

    Jag har jobbat på 3 olika anstalter från det att jag var 21 till 26 år gammal. Jag är kvinna. Har jobbat både med män och kvinnor från klass 1 till öppen anstalt.

    Jag trivdes jättebra, och har erfarenheten med mig resten av livet både personligt och professionellt. Jag lärde mig så otroligt mycket om olika typer av människor, om rättsväsendet, om samhället, om vårt sociala skyddsnät osv.

    Under de åren jag jobbade var det en enda intagen som sa något i stil med "jävla hora". I övrigt har jag blivit behandlad med respekt även om man ibland fått hantera arga/ledsna/psykotiska intagna. Det är sällan riktat mot dig som person, det är frustration över deras egna liv som kan pysa ut ibland och du är den som står närmast att ta emot det.

    Jag tycker absolut att du skall prova, se det som en erfarenhet som de flesta egentligen borde ha! Man blir ödmjuk inför hur bra man själv har det när man får ta del av trasiga människors liv.

  • Anonym (Undrar)
    isolande skrev 2018-03-09 10:42:44 följande:

    Jag har jobbat på 3 olika anstalter från det att jag var 21 till 26 år gammal. Jag är kvinna. Har jobbat både med män och kvinnor från klass 1 till öppen anstalt.

    Jag trivdes jättebra, och har erfarenheten med mig resten av livet både personligt och professionellt. Jag lärde mig så otroligt mycket om olika typer av människor, om rättsväsendet, om samhället, om vårt sociala skyddsnät osv.

    Under de åren jag jobbade var det en enda intagen som sa något i stil med "jävla hora". I övrigt har jag blivit behandlad med respekt även om man ibland fått hantera arga/ledsna/psykotiska intagna. Det är sällan riktat mot dig som person, det är frustration över deras egna liv som kan pysa ut ibland och du är den som står närmast att ta emot det.

    Jag tycker absolut att du skall prova, se det som en erfarenhet som de flesta egentligen borde ha! Man blir ödmjuk inför hur bra man själv har det när man får ta del av trasiga människors liv.


    Låter väldigt spännande och lärorikt. Minns du vad det var för typ av frågor på intervjun? Har du några tips på vad man ska tänka på vid intervju?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (KVV) skrev 2018-03-09 08:51:48 följande:

    Har bra koll på Huddinge. Är där emellanåt. Det är överlag ett lite mer välfungerande häkte än Kronan. Målgruppen är framförallt sexualbrott. Ungdomarna brukar gå till Sollentuna och kvinnorna till Kronan. Något specifikt du undrar?


    Vet du hur det är med säkerhet och rutiner nu på Huddinge efter dödsmisshandeln av Karen?
  • Anonym (jobb)

    Jag har jobbat både på anstalt, häkte och bevakningscentral. Jag skulle helt klart välja anstalt. I bevakningscentralen jobbar du med knappar, bevakning och tar emot besökare. Ganska tråkigt och enformigt. På anstalt jobbar du med samtal, planering och säkerhet i form av bevakning och visitationer. Vill du jobba med knappar eller människor? Inget svårt val för mig.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (jobb) skrev 2018-03-09 11:14:57 följande:

    Jag har jobbat både på anstalt, häkte och bevakningscentral. Jag skulle helt klart välja anstalt. I bevakningscentralen jobbar du med knappar, bevakning och tar emot besökare. Ganska tråkigt och enformigt. På anstalt jobbar du med samtal, planering och säkerhet i form av bevakning och visitationer. Vill du jobba med knappar eller människor? Inget svårt val för mig.


    Då kommer jag helt klart välja anstalt. Anstalten jag isåfall kommer börja jobba på om jag får jobbet är anstalten i Mariefred. Vilka/vilken anstalt har du jobbat på?
  • isolande
    Anonym (Undrar) skrev 2018-03-09 11:02:58 följande:
    Låter väldigt spännande och lärorikt. Minns du vad det var för typ av frågor på intervjun? Har du några tips på vad man ska tänka på vid intervju?
    Jag anställdes 2001 så det var helt annat på den tiden än vad det är nu, ha, ha! Jag fick frågor som typ: Hur skulle du känna om någon blir jättearg för att det saknas leverpastej till frukosten?

    Har dock intervjuat en hel del i rekryteringsärenden för mina jobb senare i livet och kan säga att du vinner på att vara påläst. Ställ gärna egna frågor kring verksamheten du söker anställning hos.

    Visa entusiasm och samtidig mognad i att du kommer arbeta inom en värld styrd av regler, med människor dömda för i vissa fall grova brott. Tryck på att du kan ha distans till intagna även om du visar empati för deras situation. Att du är kapabel att hålla en professionell relation till de du arbetar med..

    Kriminalvården hanterar hela tiden problem med personal som går över gränsen för sina befogenheter och det är en av de största säkerhetsriskerna. Att vara "sjysst" för stunden kan leda till en kedja av problem både för dig själv som anställd och för dina kollegor. Det är något man blir varse när man jobbat ett tag.

    Lycka till!
Svar på tråden Jobba inom kriminalvården