• Anonym (?)

    Kan en socionom läsa ens journal?

    Fick precis information kastat på mig som står i min journal av en anhörig som är socionom. Kan socionomer ta sig in i systemet och läsa folks journaler på något sätt?

  • Svar på tråden Kan en socionom läsa ens journal?
  • Anonym (Anmäl)

    Inte utan medgivande. Personen kan ha begärt ut din journal utan att ha rättighet att göra det. Kontakta sjukvården och begär att få lista på vilka som har läst din journal.

  • Anonym (Usch)

    Detta måste du ta vidare och anmäla! En sån där människa är direkt livsfarlig och måste byta yrke!!

  • Anonym (?)
    Anonym (Socionom) skrev 2018-03-09 09:19:07 följande:

    Nej, absolut inte pga sekretess.


    Så det är inte möjligt? Eller kan de göra det olagligt alltså om de är inne på tex en äldres journal i ett ärende?
  • Anonym (soc)
    Anonym (?) skrev 2018-03-09 08:27:38 följande:

    Fick precis information kastat på mig som står i min journal av en anhörig som är socionom. Kan socionomer ta sig in i systemet och läsa folks journaler på något sätt?


    En socionom som arbetar på ett sjukhus eller annan vårdinrättning kommer ju in i medicinska journaler och kan läsa dem om de arbetar med patienten.

    Men ingen inom vården får läsa din journal om de inte har dig som pågående patient. Och en anhörig bör man aldrig ha som pågående patient, och i så fall endast om du givit ditt samtycke till det. 

    Om den här personen läst dit journal olovandes så är det brottsligt enligt tystnadsplikten och tjänstefel. Du kan begära ut information om vem som läst din journal och ser du att den här personen gjort det, så kan du anmäla.

    Finns det något annat sätt som personen kan ha fått den här informationen? Att någon sagt något?
  • Anonym (Aa)

    Jag har angöriga som har yrken där de har tillgång till journaler och enligt vad de säger så har journalhanteribgeb ändrats. Tror att fler instanser har tillgång till dem...

  • Anonym (soc)
    Anonym (Aa) skrev 2018-03-09 09:54:02 följande:

    Jag har angöriga som har yrken där de har tillgång till journaler och enligt vad de säger så har journalhanteribgeb ändrats. Tror att fler instanser har tillgång till dem...


    Fast det innebär inte att man får läsa vilka journaler som helst. Man har tillgång till allt, men får endast läsa de där man är inkopplad som behandlare. 
  • Anonym (?)
    Anonym (soc) skrev 2018-03-09 09:53:23 följande:

    En socionom som arbetar på ett sjukhus eller annan vårdinrättning kommer ju in i medicinska journaler och kan läsa dem om de arbetar med patienten.

    Men ingen inom vården får läsa din journal om de inte har dig som pågående patient. Och en anhörig bör man aldrig ha som pågående patient, och i så fall endast om du givit ditt samtycke till det. 

    Om den här personen läst dit journal olovandes så är det brottsligt enligt tystnadsplikten och tjänstefel. Du kan begära ut information om vem som läst din journal och ser du att den här personen gjort det, så kan du anmäla.

    Finns det något annat sätt som personen kan ha fått den här informationen? Att någon sagt något?


    Tack för ditt svar. Det finns en möjlighet att vi för längesen har diskuterat detta men att personen tog upp det nu på detta sätt kändes mycket märkligt. När jag frågade var hon fått detta ifrån fick jag inget svar och blev blockad. Jag ska för säkerhetsskull begära ut vem som har läst. Har hon gjort det kommer jag anmäla henne. Jag hoppas innerligt att det inte är såhär, hon är ganska rädd för myndigheter och att göra bort sig men en liten del av mig känner att jag inte hade blivit förvånad. Allt står inte helt rätt till. Hon ljuger, manipulerar, är elak, kall och har svårt att känna med andra.(sista har hon själv erkänt) Just därför har jag brytit med henne men pga omständigheter med en närstående har vi fått ha kontakt nu.
  • Anonym (Aa)
    Anonym (soc) skrev 2018-03-09 09:59:59 följande:

    Fast det innebär inte att man får läsa vilka journaler som helst. Man har tillgång till allt, men får endast läsa de där man är inkopplad som behandlare. 


    Försäkringsbolaget visste saker som stod i journalen och gjorde bedömning därefter. undrar hur det kommer sig?
  • Snuttis2

    Om personen arbetar på en vårdinrättning, så ja då kan den läsa journaler menhar inget laglig rätt att göra det om han/hon inge arbetar mot dig!

    Det ska du ifrågasätta o anmäla! Arbetsgivaren jan lätt göra en kontroll om någon loggat in olämpligt.

  • Anonym (Anmäl)
    Anonym (Aa) skrev 2018-03-09 10:07:07 följande:

    Försäkringsbolaget visste saker som stod i journalen och gjorde bedömning därefter. undrar hur det kommer sig?


    De får begära ut uppgifter som berör försäkringen.
  • Anonym (soc)
    Anonym (Aa) skrev 2018-03-09 10:07:07 följande:
    Försäkringsbolaget visste saker som stod i journalen och gjorde bedömning därefter. undrar hur det kommer sig?
    Jag förstår inte vad det är du undrar över? Ett försäkringsbolag kan och måste så klart kräva ut journaluppgifter som berör försäkringen. Hur ska de annars kunna göra en bedömning?

    Det har ingenting att göra med vem på en vårdinrättning som är behörig att läsa din journal.
Svar på tråden Kan en socionom läsa ens journal?