• Anonym (Kaffedraken)

    Herpes under graviditet?

    Hej alla.

    Jag har haft genital herpes sen ett par år tillbaks dock inte alltid haft täta skov.

    Nu är jag gravid i vecka 16 och jag undrar om någon mer haft det under graviditeten? Har ni behandlat med virusmedicin eller låtit bli?

    Jag undrar om det är säkert att låta bli att ta virusmedicin nu? Jag kommer bli insatt på det 2 veckor innan födsel. Pratat med 2 läkare en säger att barnet har antikroppar under graviditetens gång medan en annan sa jag ska ta valtrex. Känner mig SÅ osäker på ta valtrex :( får panik. Skriv gärna ni som vart med om samma....

  • Svar på tråden Herpes under graviditet?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Där jag jobbar får man börja med Valtrex innan bf. Bara ifall man får utslag precis vid födelseln. Sen beror de ju på hur mkt problem du har med blåsorna. Tycker nog du ska prata med en gynekolog.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för svar! Jag har fått insatt vaciclovir ca 14 dagar innan födseln men har ej fått några kommentarer kring det nu. Helst vill jag inte äta någon virusnedicin såhär tidigt :(

    Innan födseln är ju självklart. Är bara så osäker.. :/ min gyn säger med att jag ska ta innan födseln men ej innan. Men den andra läkaren jag pratade med skrev ut valtrex direkt...

    Känner mig jätteosäker och ta det nu :(

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ring och prata med gyn mottagningen i ditt område.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min bm sa att jag bara behövde ta om jag får tecken på ett utbrott hinnan förlossningen.


    Jag har dock typ 1 (vanligast som munherpes) i underlivet så jag har bara haft ett utbrott på 2 år. 


    Hur ofta har du haft utbrott?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hejsan,

    Jag har haft herpes i ca 7-8 år.

    Alltid haft täta skov och jätteproblem med detta. Skov varannan vecka till 1 gång i månaden.

    Har alltid ätit valaciclovir vid skov och även gått på flera långkurer.

    Under min första graviditet åt jag vid skov, 2 tabl./dag i 5 dagar och sen även som provilax inför förlossning. Allt har gått jättebra!

    Äter även denna gång vid skov, har ännu fler än sist och ska äta inför förlossning.

    Har ifrågasatt flera flera gånger om detta verkligen inte kan påverka barnet och så länge barnet är i magen påverkas det inte och är skyddat. Påverkas varken av skov eller tabletterna.

    Är själv alltid nojig med tabletter så tar bara då skoven inte går över av sig själv eller är för jobbiga att stå ut med. Men tror jag äter väldigt mycket ändå jämfört med andra, då det är ovanligt att ha skov så här ofta som jag alltid haft.

    Jag själv är inte orolig inför förlossning osv. Då jag har pratat med både gynekologer o förlossningsläkare.

    Se bara till att träffa en bra läkare/gynekolog som kan förklara allt noga för dig så kommer du känna dig lugn. Någon som du känner tar dig på allvar och verkar veta vad den pratar om :)

    Fråga tills du känner dig trygg och har koll på läget helt enkelt. Men jag själv är inte orolig alls för själva förlossningen o min herpes.

  • Anonym (Kaffedraken)
    stayhomekidz skrev 2018-03-09 15:32:10 följande:

    Hejsan,

    Jag har haft herpes i ca 7-8 år.

    Alltid haft täta skov och jätteproblem med detta. Skov varannan vecka till 1 gång i månaden.

    Har alltid ätit valaciclovir vid skov och även gått på flera långkurer.

    Under min första graviditet åt jag vid skov, 2 tabl./dag i 5 dagar och sen även som provilax inför förlossning. Allt har gått jättebra!

    Äter även denna gång vid skov, har ännu fler än sist och ska äta inför förlossning.

    Har ifrågasatt flera flera gånger om detta verkligen inte kan påverka barnet och så länge barnet är i magen påverkas det inte och är skyddat. Påverkas varken av skov eller tabletterna.

    Är själv alltid nojig med tabletter så tar bara då skoven inte går över av sig själv eller är för jobbiga att stå ut med. Men tror jag äter väldigt mycket ändå jämfört med andra, då det är ovanligt att ha skov så här ofta som jag alltid haft.

    Jag själv är inte orolig inför förlossning osv. Då jag har pratat med både gynekologer o förlossningsläkare.

    Se bara till att träffa en bra läkare/gynekolog som kan förklara allt noga för dig så kommer du känna dig lugn. Någon som du känner tar dig på allvar och verkar veta vad den pratar om :)

    Fråga tills du känner dig trygg och har koll på läget helt enkelt. Men jag själv är inte orolig alls för själva förlossningen o min herpes.


    Tusen tack för ditt svar ? det lugnar mig. Pratade länge med min BM med så de känns ok nu :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Butterfly7 skrev 2018-03-09 16:22:13 följande:

    Tusen tack för ditt svar ? det lugnar mig. Pratade länge med min BM med så de känns ok nu :)


    Skulle vara en smiley och inte frågetecken där sorry
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har herpes sedan drygt 10år men har inte haft utslag på flera år och i förrgår, i vecka 34+5 fick jag symptom på att det kunde vara utslag på gång, jag har haft jätte mycket sammandragningar senaste tiden så det blev lite stressigt kan man säga.. iallafall så fick jag en vanlig ackoklavir dos utskriven (5×7) så nu försöker jag bara ta det lugnt och hopps och bebisen håller sig där den ska!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Butterfly7 skrev 2018-03-09 16:22:13 följande:

    Tusen tack för ditt svar ? det lugnar mig. Pratade länge med min BM med så de känns ok nu :)


    Skönt att höra! Lycka till :)
Svar på tråden Herpes under graviditet?