• BSBS

    Sätta upp lampa (elkunnig)

    Ja! Hur ska jag koppla detta?



    Det är en plattsladd antar att jag måste skala fram kopparn, var i själva lampproppen ska dessa sedan sitta? Ska den lilla gröna plastbrickan vara plast sidan uppåt eller tvärtom? När den andra sidan av sladden skall monteras in i själva lampan som är ifrån IKEA ska blå sladd in i L eller N? Plattsladden har blå/brun.

    Har alltså vad jag förstår det som ojordade uttag för taklampa i mitt kök där själva kopplingen sitter i väggen istället för mitt i taket i rummet...

  • Svar på tråden Sätta upp lampa (elkunnig)
  • BSBS

    Eh? Tror du inte att jag googlat. Finns ingenstans att finna svar på mina frågor därför jag ställde frågan här.

  • BSBS

    Det är alltså en sån här som jag ska montera ihop har sladd separat och lampproppen separat. Ojordad det är vad mina bilder visar så hur ska den gröna plastbrickan sitta, var i lampproppen skall jag föra in de blåa och det bruna ska de igenom hålen i brickan eller skall den agera spärr så de sitter säkert när jag skruvar ihop lampproppen?

  • NELJ

    Kablarna ska klämmas fast i hålen som har skruvar som går in i sig. Det spelar ingen roll var den blå eller var den bruna kabeln hamnar.

    Den gröna brickan håller sedan fast hela kabeln så den inte slits ur kontakten så lätt. Det finns två hål som du ska skriva fast brickan i. Du ska inte skala bort mer av det vita höljet än att du kan klämma fast kabeln med hölje med den gröna brickan.

    Har du en liknande kontakt i nån annan lampa kan du ju skruva upp den och se hur det ser ut. Det är lite svårt att förklara med ord.

  • nnnnnnnn

    Här visas alla steg mer noga, tex hur du skalar sladden... Dock med jordad kontakt, men strunta i den tredje sladden bara...




    Här visas hur man skalar kabel:



  • BSBS

    Tack tack är bara nojig att göra fel har aldrig ens behövt sätta upp en lampa så detta känns lite overkill för min del men ger det ett försök och stänger av strömmen innan jag provar om allt fungerar när allt är färdigt haha

  • nnnnnnnn

    Det viktiga är att du ser till att de trådar du skalat fram, metalltrådarna, bara sitter i hålen. Utanför hålen ska det vara plast kvar på ledningarna. Har du skalat fram för långt med metalltrådar, så kan du vika och snurra dem, eller helt enkelt klippa av dem så det blir lagom långt.
    Och plastbygeln ska sitta över "hel" sladd, dvs det vita höljet ska vara kvar under den bygeln. För det är ett dragskydd, dvs hela sladden ska vara fastklämd så att ifall man råkar dra i sladden så ska hela proppen dras ut. Om man bara har de smala kablarna under, dvs blå och brun, så kläms det inte fast ordentligt och allt dras ut ur proppen om man råkar dra i sladden = du står med 2 strömförande kablar i handen!!!

    Så: bar metall = inne i hålen.
    Utanför hålen ska det vara skyddsplast på.
    Under bygeln ska hela kabeln vara oskalad.

  • BSBS

    Den lilla brickan är ena sidan plats andra sidan (metall)? Spelar det ngn roll tror ni vilket håll som den ska sitta det verkar gå att sätta den åt både håll nämligen.

  • BSBS

    Tack ja jag funderar fan på om inte jag behöver en elektriker trots allt men tack nu vet jag iaf ni var till stor hjälp :)

  • nnnnnnnn

    Den ska sitta som den satt när du fick den...
    Gissningsvis är metallen till för att förstärka hålet. Den är INTE till för att leda ström! Så gissningsvis ska det vara plastsida ner mot kabeln och metallsida upp mot utsidan. Men du får försöka koma ihåg hur den var från början...
    Och nästa gång vet du hur du ska göra så då inser du kanske att det räcker att du skruvar av ena sidan på den bygeln och för den åt sidan, så kan du montera utan att riskera att tappa bort bygeln eller glömma vilket håll den  satt på.

  • nnnnnnnn

    Annan allmänt tips när man monterar isär grejor. Tag foto med mobilen för varje steg.
    1) Hur det ser ut från början
    2) när första delen är bortskruvad
    3) när andra delen
    osv.

    Så kan du följa dina bilder baklänges när det är dags att montera ihop

  • nnnnnnnn
    BSBS skrev 2018-03-10 11:23:20 följande:
    Tack ja jag funderar fan på om inte jag behöver en elektriker trots allt men tack nu vet jag iaf ni var till stor hjälp :)
    det borde inte behövas!

    Kolla några youtube-klipp eller hör med en granne eller bekanta.

    På min tid fick vi göra detta på teknikundervisningen i skolan på högstadiet. Jag suckade och beklagade mej, då men har gjort detta så många gånger efter och känt att jag vet hur man gör. Då fick vi göra en förlängningssladd så man hade några meter att misslyckas på! Som vi skalade kabel och råkade ta sönder den och skalade ny...

  • BSBS

    Ja det känns som att detta är aningen pinsamt att inte klara av själv eller att inte besitta kunskaper för det. Men du har iaf svarat på alla mina frågor så jag vet hur jag ska göra. Köper nog en till sladd så jag får öva som du säger.

Svar på tråden Sätta upp lampa (elkunnig)