• Äldre 9 Mar 11:43
    952 visningar
    3 svar
    3
    952

    Kort luetalfas - hjälp mig!

    Hej!

    Jag och min sambo har försökt i ca ett halvår nu att plantera en liten. Vi har kört med ägglossningstest några månader och då har jag fått utslag 8 dagar innan mensen kommer. Alltså ägglossning väldigt sent inpå. Har väldigt regelbunden cykel, ligger på 24 dagar ungefär, alltid fått mensen mellan dag 23-25.

    Har ju självklart börjat googla och kolla vad man kan göra och får mest upp att "det är nästan omöjligt att bli gravid men så kort lutealfas". Munkpeppar och progestoronkräm är väl det spåret jag är inne på att testa för att förlänga hela cykeln lite och dels lutealfasen så ägget hinner sätta sig innan mensen kommer.

    Nu vill jag ha lite råd och hjälp vad som kanske hjälpt er med samma problem och kanske något annat man kan göra för sånt här bryter ju ner en sakta men säkert.. ????

    Kram!

  • Svar på tråden Kort luetalfas - hjälp mig!
  • Äldre 9 Mar 12:27
    #1

    Tycker du ska kontakta gyn/kvinnokliniken. I normala fall ska man ha försökt i 1 år innan man får hjälp men i det här fallet vet du att din luteafas är för kort och en läkare kan skriva ut medicin för att förlänga den. Jag har lite kort luteafas men inte så kort som din (11dagar). Som du läst kan du testa progesteronkräm men en läkare kan skriva ut progesterontabletter så du får högre dos, det fick jag båda mina graviditeter. Om landstinget inte vill ta in dig så tidigt kan du alltid vända dig till en privat gynekolog. Är så olika vilken hjälp man får, läser många inlägg där man nekas komma och får ingen hjälp så jag har nog haft tur som alltid fått komma in och fått bra hjälp varje gång. Lycka till!

  • Äldre 14 Mar 07:19
    #2

    Hej!

    Jag har också kort lutealfas. Ca 8-10 dagar, och en cykel på ca 25 dagar +/- någon dag. Första gången blev jag gravid på första försöket, vilket tyvärr slutade i missfall v. 7. Andra gången blev jag gravid på 4e försöket, och jag har nu en dotter på 3 år. Denna gång har vi försökt i 6 månader, och jag plussade idag :) Så det är inte omöjligt att bli gravid trots kort lutealfas!

  • Anonym (Längt­ar efter trean)
    Äldre 6 May 13:22
    #3

    En till med kort lutealfas här. Jag har en cykel på ca 26 dagar och min lutealfas är typ 8-10 dagar. Testar Progesterall för andra månaden nu, men tycker faktiskt min mens kommer ännu tidigare? Förväntade mig mens på tisdag, men den kom idag. Samma förra månaden. Jag smörjer morgon och kväll, men vetefan alltså... har försökt mer eller mindre aktivt i ett år. Vi har två barn sedan tidigare som inte heller blivit till omedelbart, men såhär lång tid har det inte tagit.

Svar på tråden Kort luetalfas - hjälp mig!