• AMEX

    Dags flr separation, boende

    Det verkar inte bättre än att set är dags för separation. Vi har varit ihop i drygt fyra år och bott ihop i två. Hon flyttade in i mitt hus med sina två barn. Hon sa upp sin hyresrätt efter ett års prövotid. Vi har pratat om, och jag har erbjudit henne att köpa in sig i huset till marknadsvärde men det har hon inte utnyttjat. Jag har därför stått för alla husrelaterade kostnader, lån, underhåll och utbyggnad så att barnen fått eget rum. Vi har delat på de rörliga kostnaderna och hon har stått för största delen av matkostnaderna. Eftersom vi bor i Stockholm och det är svårt att få billiga och bra hyresrätter har hon nu tittat på en hyresrätt som är i nyproduktion. Den är nästan 5000 dyrare än hennes tidigare och nu vill hon att jag betalar mellanskillnaden i ?några år?. Nya lägenheten är dyr men superfräsh och ligger innanför tullarna. Tidigare bodde hon ok men 20 år gammalt och utanför stan. Vad tycker ni? Är det rimligt att jag skall betala? Jag får ju dessutom dyrare driftskostnad på huset eftersom jag betalar allt själv. Är det någon som gjort något liknande? Hur gjorde ni? Jag vill inte vara elak eller se att hon inte har ordentligt boende. Är detta rimligt?

  • Svar på tråden Dags flr separation, boende
  • Anonym (xv)

    Jag kan inte förstå varför du skulle betala hennes boende vid en separation.
    Inte ens när man varit gifta och har gemensamma barn måste mannen betala kvinnans boende. Så varför skulle du göra det?

  • Anonym (Ella)

    Va...? Hon är ditt ex nu. Och du är inte pappa till barnen. Vad har du med hennes utgifter att göra?

    Hade ni haft gemensamma barn så hade det nog varit lite annorlunda. Då hade hon liksom varit dina barns mamma. Men nu är det ju inte så. Ni var ett par ett tag, sen tog det slut. Som sagt, varför har du med hennes utgifter att göra och vad hennes hyra kostar? Varför skulle du betala en spänn på den??

    Är ärligt nyfiken hur du/ni tänker.

  • AMEX

    Anledningen är att bostadsmarknaden ser ut som den gör. Hon blev tvungen att säga upp sin hyresrätt och de som finns tillgängliga med rimlig väntetid är i princip bara nyproduktion (på grund av att de är dyra).

  • Jamesdio

    Men det är väl inte ditt fel att hon var tvungen att säga upp sin hyresrätt? Eller att hon vägrade att köpa in sig i ditt hus?

    Om hon betalar hälften av vad du har betalat för boendet under dessa två år, ja, då kanske det kan vara rimligt att du stöttar henne ett litet tag då.

  • Anonym (Katya)
    AMEX skrev 2018-03-09 12:52:57 följande:

    Det verkar inte bättre än att set är dags för separation. Vi har varit ihop i drygt fyra år och bott ihop i två. Hon flyttade in i mitt hus med sina två barn. Hon sa upp sin hyresrätt efter ett års prövotid. Vi har pratat om, och jag har erbjudit henne att köpa in sig i huset till marknadsvärde men det har hon inte utnyttjat. Jag har därför stått för alla husrelaterade kostnader, lån, underhåll och utbyggnad så att barnen fått eget rum. Vi har delat på de rörliga kostnaderna och hon har stått för största delen av matkostnaderna. Eftersom vi bor i Stockholm och det är svårt att få billiga och bra hyresrätter har hon nu tittat på en hyresrätt som är i nyproduktion. Den är nästan 5000 dyrare än hennes tidigare och nu vill hon att jag betalar mellanskillnaden i ?några år?. Nya lägenheten är dyr men superfräsh och ligger innanför tullarna. Tidigare bodde hon ok men 20 år gammalt och utanför stan. Vad tycker ni? Är det rimligt att jag skall betala? Jag får ju dessutom dyrare driftskostnad på huset eftersom jag betalar allt själv. Är det någon som gjort något liknande? Hur gjorde ni? Jag vill inte vara elak eller se att hon inte har ordentligt boende. Är detta rimligt?


    Vilket svin. Hon får flytta och betala själv. Du har ju redan merkostnader med utbyggnaden av ditt hus på grund av henne. Högre taxeringsvärde. Högre elförbrukning. Högre värmekostnader. För att inte tala om vad tillbyggnaden kostade.

    Har ni inga gemensamma barn är det bara att klippa banden helt.
  • Anonym (nej)

    Jag tror inte hon har så mycket att få här. Schysst av dig om du skulle, men som sagt, varför skulle du ge henne så mycket pengar och varför i flera år? Du kanske träffar någon annan, ska du då stå och betala för exets boende? 

    Hade hon köpt in sig i huset när hon flyttade in, hade du nu fått köpa ut henne och då hade hon ev haft lite pengar. 

  • AMEX

    OK, det verkar som om de flesta är negativa till detta. Är det någon som gjort något liknande upplägg?

  • Anonym (Katya)
    AMEX skrev 2018-03-09 14:23:40 följande:

    OK, det verkar som om de flesta är negativa till detta. Är det någon som gjort något liknande upplägg?


    Nej ingen annan är så d*m....
  • Anonym (Katya)
    AMEX skrev 2018-03-09 14:23:40 följande:

    OK, det verkar som om de flesta är negativa till detta. Är det någon som gjort något liknande upplägg?


    Nej ingen annan är så d*m....
  • EnGladPingvin

    I Sverige har vi ingen försörjningsplikt för vuxna individer efter en separation. Du behöver inte känna dig som elak för att du säger nej till att stå för del av hennes försörjning/hyra. Hade ni haft gemensamma barn hade det varit ett annat läge, men nej skulle aldrig gå med på något sådant annars.

  • Jamesdio

    Är det du eller hon som vill separera? Vilken relation har du till barnen? Jag kan ju förstå om du vill hjälpa till för barnens skull om det är du som väljer separation. Men absolut inte stå för så mycket pengar i flera år för att hon ska få bo i nyproduktion innanför tullarna.

  • Anonym (12345)

    Lite lustigt.
    Hade det varit så att du köpt huset för att ni båda skulle bo där och sedan betalat lån, ränta amortering m.m.
    Så hade vi haft ett gäng här som skrikigt högt om sambolagen med motivering att skriver man inte bort den så får man skylla sig själv.

    Nu behöver vi inte ens fundera över den, utan det är bara för henne att flytta ut, har hon inte sparat pengar för att kunna köpa en bostad, ja då får hon väl precis som den som inte skrev bort lagen , skylla sig själv.

    Hon är vuxen och kan lösa sin bostadssituation själv.
    Har hon skrivit mail/brev till sin gamla hyresvärd och berättat om sin situation, kanske kan de ge henne en bostad då hon är gammal hyresgäst och gav sin gamla lägenhet tillbaka till kön? man vet ju aldrig.
    Du ska inte finansiera något alls under ett par år.

  • Anonym (nej)
    Anonym (12345) skrev 2018-03-10 18:38:43 följande:

    Lite lustigt.
    Hade det varit så att du köpt huset för att ni båda skulle bo där och sedan betalat lån, ränta amortering m.m.
    Så hade vi haft ett gäng här som skrikigt högt om sambolagen med motivering att skriver man inte bort den så får man skylla sig själv.

    Nu behöver vi inte ens fundera över den, utan det är bara för henne att flytta ut, har hon inte sparat pengar för att kunna köpa en bostad, ja då får hon väl precis som den som inte skrev bort lagen , skylla sig själv.

    Hon är vuxen och kan lösa sin bostadssituation själv.
    Har hon skrivit mail/brev till sin gamla hyresvärd och berättat om sin situation, kanske kan de ge henne en bostad då hon är gammal hyresgäst och gav sin gamla lägenhet tillbaka till kön? man vet ju aldrig.
    Du ska inte finansiera något alls under ett par år.


    Ja, men då hade ju läget också varit helt annorlunda? Det vore inte så konstigt om någon då åberopade sambolagen, men TS läge är ett annat. Det jag reagerar på är att hans ex vill ha pengar för att kunna bo innanför tullarna. Det är ju givetvis svindyrt! så nej, det är nog inte så många som tänker att han skulle vara skyldig henne det.  Hon får väl ta ett boende i ett annat område? 

    Eftersom de inte har gemensamma barn blir det en relativt enkel ekvation. Sen TS, om det är tex så att hon stått för andra utgifter under tiden ni bott ihop, tex om det skulle vara så att hon alltid köpt all mat, kan du ju räkna på det och "ge tillbaka" lite för det. Sånt är ju bara vettigt och schysst, men INTE om ni hela tiden delat rättvist innan. 
    Om du vill hjälpa henne igång (det är ändå extrakostnader med att flytta och du slipper ju allt det eftersom du ska bo kvar) så kan du betala för flytten tex, kanske ge henne en liten startplåt men du ska absolut inte gå med på att betala flera tusen i mellanskillnad i flera år, för att hon vill välja en nyproduktion. 
  • Anonym (12345)

    Självklart åberopar folk sambolagen bara för att dom kan, dom ser sin chans till pengar.

  • FuckGoggleAskMe

    Hon har alltså bott billigt i två år, och nu ska du kompensera henne för ... att hon ville bo med dig? Och när situationen ändrats har priser gått upp etc, och det är ditt fel? Förstår inte.

Svar på tråden Dags flr separation, boende