• Egyswe

    Förhållande med egypisk man

    Är det någon som har ett förhållande med en egypisk man och tanken är att flytta till Sverige inom snar framtid?

    Vill gärna veta hela processen från början till allt som händer i Sverige osv.

  • Svar på tråden Förhållande med egypisk man
  • Anonym (*)
    Egyswe skrev 2018-03-09 17:32:11 följande:

    Är det någon som har ett förhållande med en egypisk man och tanken är att flytta till Sverige inom snar framtid?

    Vill gärna veta hela processen från början till allt som händer i Sverige osv.


    Min kusin har det. Det går jättebra för de. De har två barn nu.

    Men han är kristen inte muslim.
  • Anonym (Ja)

    Han måste lämna in en ansöka om uppehållstillstånd i Egypten. Sen får du papper att fylla i och skicka till migrationsverket. Sen får ni vänta på att ärendet får en handläggare. Idag är väntetiderna extrem långa och det är mer regel än undantag att det tar runt 2 år att få ett svar på ansöka. Så om ni ska ansöka är det bästa att gör det så fort som möjligt.

  • Egyswe

    Tack för svaren :)

    Vi har gjort alla papper och är inlämnat i cairo osv.

    Jag är mest nyfiken på när det är godkänt att komma till Sverige och vill gärna veta vad som händer efter där efter.

    Tips o lycklig fortsättning ??

  • Anonym (*)

    Jag skulle tippa minst 6 månader. Kanske 2 år innan han får komma hit och bo permanent.

  • Anonym (Ja)
    Egyswe skrev 2018-03-10 10:51:09 följande:

    Tack för svaren :)

    Vi har gjort alla papper och är inlämnat i cairo osv.

    Jag är mest nyfiken på när det är godkänt att komma till Sverige och vill gärna veta vad som händer efter där efter.

    Tips o lycklig fortsättning ??


    När han har fått det beviljat och fått sitt kort så kan han åka hit. Väl här behöver ni anmäla honom till skatteverket så att han får ett person nummer. Anmäla honom till försäkringskassan och arbetsförmedlingen (om ni inte redan fixat jobb). Sfi om han behöver det.
  • Egyswe

    Tack för dom tipsen!

    Är något mer vi behöver ha och tänka på? (i Sverige)

    Och skulle vara jätte kul om jag får svar från någon som är tillsammans med en egypisk man (muslim) här i Sverige! :)

    Min är inte stark trogen muslim, hans familj likaså :)

  • Anonym (egyptisk man)

    Enligt islam är han skyldig att försörja  dig oc ev kommande barn.

  • Anonym (N)
    Anonym (egyptisk man) skrev 2018-03-10 19:13:20 följande:

    Alltså om ni är gifta


    Gifta islamiskt dessutom
Svar på tråden Förhållande med egypisk man