Forum Vikt - Kropp & själ
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Vilken diet ska man välja? Måste gå ner minst 40kg

    Fre 9 mar 2018 19:58 Läst 4587 gånger Totalt 21 svar
    Fre 9 mar 2018 19:58

    Vill ha tips från någon som kanske har gått ner massor i vikt? Vilken diet/kost ska man välja?

    Jag började min ?viktresa? för ungefär 3 dagar sedan, vissa dagar äter jag ingen frukost, (är ingen frukost människa) sen till lunch har jag ätit kyckling sallad.

    Sedan middag ungefär samma, sallad,bulgur med kyckling.

    Jag kan inte äta lite av ?det goda? jag är allt eller inget.

    Vill verkligen gå ner i vikt denna gång. Jag vet att JAG KAN. Men har svårt med maten. Vad ska jag äta? Vad FÅR jag äta?

    Vill helst börja någon diet. Men jag har ingen aning. Känner mig helt vile i denna diet djungeln!

    Jag ska börja träna lite längre fram, men jag vill vänja mig vid ?kosten? först.

    Väger ca 115kg och är 160.

    Men många tror inte att jag väger SÅÅ mycket, de tror

    Mig inte. Men så är det.

    Snälla HJÄLP!!

    Kanske någon som vill börja sin resa tillsammans med mig?

  • Anonym (107kg och 160lån­g)
    Visa endast
    Fre 9 mar 2018 20:59 #1

    Hej, jag var som dig. Fast i min vikt.

    Jag har i perioder tränat mig tilö viktminskning gått stränga dieter och lyckats, för att sedan hå upp precis allt och lite till. ????

    Min vändning kom i årsskiftet iår, jag insåg att mitt problem var potionskontroll.

    Så jag bestämde med mig själv att det är där jag ska börja. Jag äter i princip allt idag och håller fortfarande på med min viktminskning.

    Jag googlade och tog reda på vad genomsnitts kvinnan förbrukar i kcal per dag i viloläge och sa till mig själv att ständigt hålla ett underskott av kcal varje dag.

    Jag är inte nitisk i mina uppskattningar på kcal utan det är bara mer en indikation på hur mycket jag egentligen äter på en dag. Jag körde mantran i mitt huvud om att Jag kontrollerar maten, maten kontrollerar inte mig.

    Det tog två veckor av ständig mental trötthet och hungers känslor, MEN jag har nu tagit kontrollen över portionerna jag äter. Jag hållet hårt och jag ger inte upp även om jag har dagar då jag ätit en Mc meny, men jag har börjat lyssna på när min kropp säger , nu är jag inte hungrig längre. Då tvärstannar jag och där och då lägger jag all energi och fokus på att plocka in maten/slänga det som är kvar för att inte fortsätta äta för att min hjärna tror att jag vill ha mer.

    Jag har nu även bestämt med mig själv att efter kl 18:00 så äter jag inget. Blir jag hungrig så får jag gå med hungers känslan tills dagen därpå. Det har gått drygt två månader sedan jag bestämde att denna förändring ska vara något jag kan leva med livet ut och jag väger idag 95kg.

    Dieter är snabbkurser som man Jan gå ner på men tar men inte tag i grund problemet som är potions kontroll kommer du ha en evig cirkel av jojo vikt.

    Jag går ner, långsamt men säkert. Och jag äter allt för jag lyssnat på min kropp och jag kan ärligt säga att det är nog den viktigaste förändringen jag någonsin gjort i mitt liv.

  • Anonym (Matil­da)
    Visa endast
    Fre 9 mar 2018 21:38 #2
    Mammaa88 skrev 2018-03-09 19:58:42 följande:

    Vill ha tips från någon som kanske har gått ner massor i vikt? Vilken diet/kost ska man välja?

    Jag började min ?viktresa? för ungefär 3 dagar sedan, vissa dagar äter jag ingen frukost, (är ingen frukost människa) sen till lunch har jag ätit kyckling sallad.

    Sedan middag ungefär samma, sallad,bulgur med kyckling.

    Jag kan inte äta lite av ?det goda? jag är allt eller inget.

    Vill verkligen gå ner i vikt denna gång. Jag vet att JAG KAN. Men har svårt med maten. Vad ska jag äta? Vad FÅR jag äta?

    Vill helst börja någon diet. Men jag har ingen aning. Känner mig helt vile i denna diet djungeln!

    Jag ska börja träna lite längre fram, men jag vill vänja mig vid ?kosten? först.

    Väger ca 115kg och är 160.

    Men många tror inte att jag väger SÅÅ mycket, de tror

    Mig inte. Men så är det.

    Snälla HJÄLP!!

    Kanske någon som vill börja sin resa tillsammans med mig?


    Jag gick ner 23 kg. 165 cm lång.

    1. Du måste äta varierat.

    2. Ät halva tallriken råkost

    3. Ät på mindre tallrikar

    4. Du ska inte dieta för då går du upp allt igen när du äter som vanligt. Du ska välja ett sätt att äta och hålla dig till det. Jag äter mycket fullkorn.Jag läser alltid listan där det står näringsvärde per 100 g.Då äter jag max 5g kolhydrater. Alltid max 5% kolhydrater i allt jag äter.

    Du kan äta sötsaker men tcå regler finns. 1. Välj EN dag i veckan du får äta sötsaker. 2. Den viktigaste regeln: ät sötsaker direkt efter maten.Då är portarna öppna och blodsockret påverkas inte.

    Motionera är jobbigt och du måste börja försiktigt. Börja med att ta en promenad på tio minuter VARJE dag även om regnet pissar ner.Sen kan du öka på allteftersom.Jag är nu uppe i en timme per dag och har fått bättre kondition.

    Sen har jag säkert glömt skriva något.Bara att fråga mig om mer.
  • Anonym (.)
    Visa endast
    Fre 9 mar 2018 21:45 #3

    Jag har också insett att det är portionsstorlekarna som är mitt problem. Jag tycker att jag äter bra mat, men alldeles för mycket. Insåg det när jag kollade under flera dagar på lunchen på jobbet, och jämförde med två normalviktiga kvinnliga kollegor. Vi brukar ha ungefär lika mycket grönsaker på tallriken allihop, men när de tar t.ex. två morotsbiffar så tar jag tre (vi äter oftast vegetariskt allihop), och när de tar en deciliter linser så tar jag två. Så jag borde få i mig ungefär 50% fler kalorier än dem varje dag och det är klart det märks på vågen. 

    Visst är det jobbigt att vara hungrig, men man vänjer sig och vartefter magsäcken krymper så går det lättare. Jag har också (hemma) börjat äta på mindre tallrikar, det funkar faktiskt rätt bra att lura ögat så man tror att man äter mer. 

  • Fre 9 mar 2018 21:58 #4

    Börja med att gå på en hälsokontroll på din hälsocentral, be om att få kolla socker, blodtryck osv.

    Sedan vilken diet som kommer funka för dig är svårt att säga, men välj en som du kan följa, jätteradikala förändringar brukar vara svåra att hålla någon längre tid, särskilt dieter med extremt kaloriunderskott.

    Tränar du? Det brukar vara motiverande att träna också när man börjar äta nyttigt.

  • Anonym (Matil­da)
    Visa endast
    Fre 9 mar 2018 22:58 #5

    Det är farligt att börja träna om man är kraftigt överviktig. Hjärtat, lungorna och lederna ansträngs hårt.

    Man måste börja mycket försiktigt. Börja med promenader. Sen stepper. Sen cykling och bygg uppåt.

  • Anonym (Jämn)
    Visa endast
    Lör 10 mar 2018 00:17 #6

    Försök äta regelbundet och varierande kost och räkna kalorier. Om du äter enformigt och sällan är risken större att du inte orkar hålla igång det.

    Hitta mättande mat med mindre kalorier, tillaga maten på olika vis, försök äta 500 gram frukt och grönt varje dag.

    Tex.

    Frukost - två dl mjölk med 30 gram cornflakes ca 236 kcal

    Mellanmål - en banan ca 125 kcal

    Lunch - två nävar färsk babyspenat, ugnsbakad lax file ca 100 g ca 240 kcal

    Mellanmål - en stor kopp te och ett äpple ca 80 kcal

    Middag - två kokta potatisar, 120 gram skivad röd paprika, 100 gram kokta brytbönor, ett kokt kycklingbröst ca 347 kcal

    Totalt: ca 1030 kcal

  • Anonym (Jämn)
    Visa endast
    Lör 10 mar 2018 00:30 #7

    Och börja träna det gör mer än du tror men försök hitta något du trivs med, promenad, gym, simning, yoga you name it just do it. Försök göra träning till din, din egentid. Och rör dig minst trettio minuter varje dag, det behöver inte vara sammanhängande.

    Försök att inte stirra dig blind på vågen och använd måttband och våg en gång i månaden. Anteckna när du hittat ett nytt gott recept eller orkade mer på gymmet, kände att backen inte var så jobbig längre och använd det som motivation.

  • Lör 10 mar 2018 03:08 #8

    Har du sittande jobb? Testa i så fall att höja skrivbordet och stå upp.

    Ät sakta och tuggla maten långsamt.

    Mig hjälpte det att börja äta mycket kött. Man känner sig mätt fortare än vegetariskt. Jag tappade 20 kg på lchf utan att ändra något annat.

    Ta bort all fika , ingen läsk eller godis.

    Ta trappor i stället för hiss.

    Gå lite fortare än vad du brukar göra.

    Åk lite skidor nu på vintern och ta cyckelturer på våren!

  • Lör 10 mar 2018 10:41 #9

    Åh vilka bra tips! Tack så jätte mycket!

    Igår åt jag tex ingen frukost, sen så åt jag kyckling sallad som

    Blev över, sen så middag blev det sallad med en bit entrecote.

    Jag kände inte att jag blev hungrig eller så under dagen.

    Men är det hälsosamt?

    Jag förstår att man inte kan äta 2 ggr per dag hela livet.

    Sen undrade jag: HUR räknar man 5% kolhydrater ur en profuktförpckning? Sorry men Matte har aldrig varit min grej.

    Vill helst skippa all sorts kolhydrater.

    Tycker allt detta e så jobbigt när man har barn!! 3 barn.

    En annan sak, jag måste laga 2 olika maträtter? En till mig och annan till mina barn? Annars kanske dom

    Blir undernärda?

    Men vad tycker ni? Lchf, 5:2?

    Blir helt förvirrad av lchf då man måste äta så feta såser. Som jag normalt inte brukar ha i min mat.

    Jag tänker att jag måste ha någon slags schema uppsatt. Vad jag FÅR och INTE Får äta.

    Jag är ganska strikt!

  • Anonym (107kg och 160lån­g)
    Visa endast
    Lör 10 mar 2018 10:51 #10

    Du vill ner fort. Men du kommer att gå upp lika fort.

    Du måste förändra dina potioner.

    Jag var som du förr, gjorde lchf under 10v och rasade i vikt, men sen gick det upp igen lika fort. Generellt undviker jag snabba kolhydrater men äter jag det så är det KONTROLL som gäller, som både tröstätare och en kraftigt överviktig person som både du och jag är så måste man se det som ett missbruk. Vi missbrukar mat.

    Dina barn blir inte undernärda men dom kommer att kunna ärva ditt beteende om du inte tar kontrollen över maten.

    Du kan inte gå på diet livet ut. Det går inte och framför allt om du tänker att denna ändring ska vara för alltid så är dieter inte rätt svar.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll