• Äldre 9 Mar 22:00
    1787 visningar
    4 svar
    4
    1787

    Oro över att bara ha en äggledare

    Hej!

    Plussade för snart en vecka sedan och är enligt de vanligaste gravidapparna i v 6. (NAtural Cycles säger att jag är i V4)

    Det är så att jag för 16 år sedan opererade bort min ena äggledare så jag har bara en.

    Jag är jättenojjig över att ägget knske inte sitter som det ska. Att de kan bli någon komplikation osv. Jag vill gärna kolla de så snabbt som möjligt medans barnmorska vill vänta i ca tre veckor.

    Undrar om det är någon av er andra som har några erfarenheter kring det här? Är de inte så akut att kolla upp det? Jag fick de nämligen sagt t mig när jag opererade bort de. Att kag skulle kolla det så snabbt som möjligt.

  • Svar på tråden Oro över att bara ha en äggledare
  • Äldre 9 Mar 23:05
    #1

    Min svägerska har en äggledare och hon har fått två barn efter det. Allt har gått jättebra. Hon fick göra vul i v.8. Läkaren och bm sa dick att börjar hon blöda eller får ont skulle hon komma in på en gång.

    Likadant för min bästa kompis. Hon har också en äggledare pga utomhavandekvedskap. När hon plussade fick hon komma i v.8+ (om hon inte började blöda eller fick ont) men allt gick väl. Dock fick hon sig en överraskning när vul visade tvillingar.

    Alla 4 barn är välskapta och förlossningarna har gått bra.

    Ett ägg kan fästa "tokigt" även om du har två äggledare också.

    Jag tror det kommer gå bra för dig men det är klart man alltid är orolig. Själv har jag uterus bicorins (min livmoder är hjärtformad). Andra som har liknande har svårt att få barn då ägget fäster fel, men jag har lyckats bli gravid 2 gånger utan problem. (Givetvis andra också). Första graviditeten gjorde jag vul i v.8+ första gången. Andra graviditeten gjorde jag i v.6+0 men fick en blödning som dom ville kolla upp. Allt väl tack och lov.

    Men skulle du som sagt börja blöda eller få ont ska du självklart kontakta vården och åka in.

  • Äldre 10 Mar 04:44
    #2

    Hej!

    Jag är född med en äggstock och har två barn sedan innan och deras graviditeter har varit komplikationsfria. Nu är jag gravid igen och allt går bra. Jag har aldrig fått den informationen du fått.

    Jag tror du kan andas ut och avvakta som din mb säger.

    Lycka till!

  • Äldre 10 Mar 07:44
    #3

    Jag har också opererat bort en äggledare pga utomkvedes. Jag har i mina två efterföljande graviditeter ringt kvinnokliniken när jag blivit gravid och fått komma på vul i v6+. Vet inte om det gör skillnad varför man opererat bort äggledaren men till mig sa de när jag opererat bort den att jag skulle bli erbjuden tidigt vul om jag blev gravid just för att utesluta nytt utomkvedes då det statistiskt är mer vanligt om man redan råkat ut för det innan.

  • Äldre 10 Mar 08:36
    #4
    pandoraDiem skrev 2018-03-10 07:44:48 följande:

    Jag har också opererat bort en äggledare pga utomkvedes. Jag har i mina två efterföljande graviditeter ringt kvinnokliniken när jag blivit gravid och fått komma på vul i v6+. Vet inte om det gör skillnad varför man opererat bort äggledaren men till mig sa de när jag opererat bort den att jag skulle bli erbjuden tidigt vul om jag blev gravid just för att utesluta nytt utomkvedes då det statistiskt är mer vanligt om man redan råkat ut för det innan.


    Så de erbjuder vul tidigt om man redan råkat ut för utomkvedes. Helt förståeligt.

    Jag fixk reda på när jag var 29 år att jag alltid endast har haft en äggstock och enbart en liten stump av äggledare på hö sida.

    Konstigt att man efter alla gynundersökningsr och graviditeter inte fått reda på det innan. Hmm..
Svar på tråden Oro över att bara ha en äggledare