• Svar på tråden Upp i vikt av amning, nån mer?
  • mammalovis

    Nu var det länge sedan jag ammade, men jag hade inte ens gått ner bebisens vikt när jag kom hem från bb och då vägde min bebis under 3 kg. Skillnaden för mig var att jag inte hade någon direkt aptit under graviditeten, men när amningen drog igång blev jag törstig och hungrig som aldrig förr. Jag misströstade också då alla sa hur lätt de rasade i vikt och det gick trögt trots en del promenader.

    Med ett senare barn rasade jag i vikt för att snabbt lägga på mig igen, så det kan variera. Alla tre graviditeterna har jag haft på kilot när samma slutvikt. Antagligen har de som samlat på sig mycket vätska lättast för att rasa i vikt skulle jag gissa.

  • Anonym (Gaah)

    Jag gick upp ca 20 kg under hela graviditeten och ner kanske 5 kg efter förlossningen.

    Men dom efterföljande 5 månader gick jag upp 15 kg medan jag ammade. Troligen pga. sömnbrist? :(

  • Anonym (Vikt)

    Jag har ammat i 8 månader och vågen går bara uppåt ( börjar bli galen! Pojken vill inte sluta amma heller

  • Anonym (Ralf)

    Ni äter för mkt och rör på er för lite, summan av kaloriintag syns på vågen tyvärr.

  • Anonym (Gaah)
    Anonym (Ralf) skrev 2018-03-11 11:41:58 följande:

    Ni äter för mkt och rör på er för lite, summan av kaloriintag syns på vågen tyvärr.


    Hur ska man orka röra på sig när man knappast får sova nåt? Och man måste ju äta för att orka producera mat åt en till person!!
  • Anonym (Gaah)
    Anonym (Vikt) skrev 2018-03-11 08:37:37 följande:

    Jag har ammat i 8 månader och vågen går bara uppåt ( börjar bli galen! Pojken vill inte sluta amma heller


    I feel you!
  • Anonym (Vikt)
    Anonym (Gaah) skrev 2018-03-11 11:45:04 följande:

    Hur ska man orka röra på sig när man knappast får sova nåt? Och man måste ju äta för att orka producera mat åt en till person!!


    Håller helt med här. Jag har sista 8 månaderna vaknar 4-10 gånger per natt, på dagarna sover han knappt inte och sover han behöver jag vila, inte dra en barnvagn ute. Drog ner på kalorierna men då tappade jag orken helt och han vart inte nöjd utan. Åt ännu mer på nätterna. Ligger på 1900 kalorier om dagen nu ca. Ändå går jag upp!!
  • Ingrediensen
    Anonym (Ralf) skrev 2018-03-11 11:41:58 följande:

    Ni äter för mkt och rör på er för lite, summan av kaloriintag syns på vågen tyvärr.


    Det där är inte sant! Hormonerna spelar väldigt stor roll för viktreglering. Vänta med din viktnojja tills du slutat amma, TS! Då är din kropp din igen och du kan börja banta/träna eller vad du vill.
    Just nu styrs din fantastiska kropp av att ge näring till ditt barn, det skulle som du har märkt kosta dig mycket blod svett och tårar att gå emot kroppens reglering. Den vill ha det där extra hullet nu. Så fungerar min kropp också under graviditet och amning. Blir så förvånad av alla som säger att de går ner under amning.
  • Anonym (Hm)

    Alltså helt krasst tar helamning ca 400 kalorier per dag. Hen försök att skita i vågen just nu och ta det senare ät på ett vis sin du och ditt barn mår bra och fokusera på viktnedgång sen.

  • Snuttis2

    Rasade i vikt första månaderna men började sedan gå upp, haft super svårt att kunna träna då sonen varit extremt mammig. Men har främst skaffat mig dåliga kost vanor då jag inte hunnit laga bra mat o istället småäter onyttigheter.

    Så har strypt snask, saft mm o försöker nu förbereda frukt o mat redan på kvällen inför nästa dag!

  • Anonym (Rosett)

    Jag! Så frustrerande och alla som pratar om viktraset som ska ske!

  • Anonym (Amma)
    Anonym (Ralf) skrev 2018-03-11 11:41:58 följande:

    Ni äter för mkt och rör på er för lite, summan av kaloriintag syns på vågen tyvärr.


    Vad smart du är då.

    Ts, med sömnbrist, kanske svårigheter att motionera innan kroppen är läkt, hormoner och kroppens behov av mycket mat och dryck för amning så är det inte alltid att man går ner under amning. Hände inte mig heller. Ta det lugnt och tänk inte på det nu. Din kropp föder upp en barn, och vet vad den behöver. Du kommer att gå ner också men kanske inte förrän du ammar ett tag eller slutat amma. Att banta under amning är inte att rekommendera.
Svar på tråden Upp i vikt av amning, nån mer?