• Anonym (Josefin)

    Könsherpes, Hur upplever ni problemet, m.m

    Hej!

    Jag har under några år haft problem med sår vid mitt underliv. Har varit och testat mig två gånger för några år sedan för att se om det är herpes eller inte, men testerna har alltid kommit tillbaka negativa och jag har fått till svar att det antagligen har berått på att jag testat mig för sent. (Dem har tagit en bomullssticka på såren.)

    För ca en vecka sedan så fick jag besvär igen, det kommer ca två gånger om året, och bestämde mig för att åka och kolla det på en vårdcentral då det var smärtsammare än vanligt.

    Läkaren kollade bara på såren och sa "det ser ut som herpes. Jag skriver ut medicin. Hejdå!"

    Men jag fungerar verkligen på om det är herpes eller inte. Eller om besvären uppkommer av de P-piller jag äter. Besvären kom egentligen i samband med när jag började äta dessa P-piller.

    Vad är det för problem ni upplever när ni får sår där nere? Är det bara sår/blåsor och smärta?

    Mina problem börjar med att mina slemhinnor i slidan känns torrare än vanligt och att det börjar klia och svida, precis som jag upplevt om jag fått svamp. Sedan blir mina flytningar annorlunda. Och sist blir det som ett sår på "hudfnärpen" bakom slidöppningen vid mellangården. (Jättesvårt att förklara vart det såret kommer, men mellan slidöppningen och analen.)
    Det känns som om det är att jag får svamp och ett sår för att jag blir torr där nere.

    Hur testar man sig för herpes på bästa sätt? Vet att man kan ta prover på själva såren, men det får väl inte så för lång tid efter att såren har uppkommit?
    Kan man ta något blodprov?
    Smittar det bara när man har såren eller gör det även det är man symtomfri?

    Jag mår extremt dåligt över det här och vill väl förneka att det kan vara herpes och att det är mina P-piller som ställer till det. Tanken av att det kan vara Herpes och att jag kan ha smittat min Sambo får mig att må så fruktansvärt dåligt. (Det är inte han som har smittat mig då jag var hans första och jag har varit med en kille innan.)
    Jag känner mig äcklig, smutsig, oren och har extrem ångest över detta. Och är extremt förbannad på mitt ex som kan ha smittat mig. (Även om han kanske inte är medveten om att han kanske har det, men någon vill man väl ha att skylla på förutom sig själv... Han var min första partner.)
    Min sambo stöttar mig till hundra och gör inte en så stor grej av det. Han bryr sig faktiskt inte alls att jag kan ha herpes och kan ha smittat honom. 

    Kan väl tillägga att killen jag var med innan aldrig har nämnt någonting om att han kan ha herpes, han kanske inte vet om att han har det. Tanken på att ta kontakt med mitt ex är inget större alternativ då han var extremt nedvärderande och kränkande mot mig, manipulativ mot mig faktiskt och har fått mig att må extremt dåligt psykiskt...

    Jag ber om ursäkt i förhand om att det kan vara luddigt och osammanhängande samt om flera saker har upprepats. Mår bara extremt dåligt av detta och undrar hur andra upplever sina problem. 

  • Svar på tråden Könsherpes, Hur upplever ni problemet, m.m
  • Anonym (Hsv 2)

    Mitt första utbrott var rent ut sagt för jävligt. Blåsor i hela underlivet, som gjorde ont och gav klåda. Nu kommer det max en gång per år, och jag får 1-2 blåsor som är ömma, känner ibland lite klåda.

    Om de testat dig när du hade blåsor och de inte kunde se herpes, så låter det ju inte som herpes. Tog läkaren nu test? Alltså läkaren som sa att det är herpes?

    Det är inte alla som vet att de är bärare tyvärr. Min sambo visste inte det, och smittade mig. Jag hade själv bara varit med en innan, och han hade varit med några, men man vet ju inte vem hans ex varit med....

    Hoppas du är skonad. De måste ju ta ett test och bekräfta det.

  • Anonym (Hsv 2)

    ... om det nu är herpes... känn dig för guds skull inte äcklig och smutsig. Det är väldigt vanligt tyvärr. Snart kommer det väl förhoppningsvis ett vaccin också.

  • Anonym (Josefin)
    Anonym (Hsv 2) skrev 2018-03-10 22:14:28 följande:

    Mitt första utbrott var rent ut sagt för jävligt. Blåsor i hela underlivet, som gjorde ont och gav klåda. Nu kommer det max en gång per år, och jag får 1-2 blåsor som är ömma, känner ibland lite klåda.

    Om de testat dig när du hade blåsor och de inte kunde se herpes, så låter det ju inte som herpes. Tog läkaren nu test? Alltså läkaren som sa att det är herpes?

    Det är inte alla som vet att de är bärare tyvärr. Min sambo visste inte det, och smittade mig. Jag hade själv bara varit med en innan, och han hade varit med några, men man vet ju inte vem hans ex varit med....

    Hoppas du är skonad. De måste ju ta ett test och bekräfta det.



    Nu när jag var hos vårdcentralen senast tog dem inga tester, utan kollade bara på det. Läkaren kollade bara på det och tyckte att det såg ut som herpes och skrev bara ut en virus hämnade medicin och sa hejdå till mig. Känner väl inte att jag blev bemöt det bästa i den situationen, men, men.
    Jag har pratat med 1177 och fick nummer till en STI mottagning. Ska ringa dem på måndag och se hur det är med att testa sig för det. Känner att jag vill ha svar på det svart på vitt om det är herpes eller inte. Vill ju inte gå runt och tro att jag har något jag kanske inte har. 

    Mitt ex, som var min första partner, har varit med några innan mig. Jag förstår att man kan ha det utan att veta om det eller ha symptom. Googlat i timmar känns det som om det känns som om många inte vet om det. Självklart kan jag inte skylla på honom om han inte vet om det. Men man, jag iallafall, blir ju lite upprörd och stressad när man får reda att man kanske har det.

    Hur upplever du problemet när du väl får sår/blåsor? 
    Kommer det direkt eller får du någon annan typ av problem precis innan? Som t.ex torrhet, förändrade flytningar? 

    Tack för svar. Även om man läser om att det är så många som har det känner jag mig ändå ganska ensam och skamsen över det..
  • Anonym (Herpes simplex typ ll)

    Jag har herpes i underlivet (typ 2) och ofta innan jag får utbrott så tror jag att jag fått svamp. Det kliar ofta, känns torrt, får mer och lite mjölkigare flytningar etc. Just det att såren/blåsorna återkommer på samma ställe är väldigt typiskt herpes.

    Det låter som herpes du har men det kan ju såklart inte jag veta!

  • Anonym (K)

    Berättar ni med herpes att ni har det till nya partners?

    Har ej herpes men HPV 16 som kan ge cellförändringar. Inget av dessa är ju anmälningsskyldiga men tänker att det schyssta är att berätta gör ny partner.

  • Anonym (Hsv 2)
    Anonym (K) skrev 2018-03-10 23:55:20 följande:

    Berättar ni med herpes att ni har det till nya partners?

    Har ej herpes men HPV 16 som kan ge cellförändringar. Inget av dessa är ju anmälningsskyldiga men tänker att det schyssta är att berätta gör ny partner.


    Jag har ej behövt fundera över det då jag är med samma...

    Jag upplever precis som ovannämnda att jag tror jag har fått svamp. Men nu sista gången, som är nu faktiskt, kände jag inte så, utan kände bara blåsorna plötsligt när jag var på toa och torkade där... två blåsor hade poppat upp... så medicinering igång, men medicinen är mest effektiv om man tar den innan blåsorna riktigt kommer...

    Hpv är det tack o lov många som vaccinerat sig mot, men jag hade berättat om jag hade det, så att partnern har chans att vaccinera sig innan man kör oskyddat. Det kan ju ge allvarliga problem som cancer. Vaccinering är ju ett lätt sätt att komma över den problematiken för en ny partner.
  • Anonym (Josefin)
    Anonym (K) skrev 2018-03-10 23:55:20 följande:

    Berättar ni med herpes att ni har det till nya partners?

    Har ej herpes men HPV 16 som kan ge cellförändringar. Inget av dessa är ju anmälningsskyldiga men tänker att det schyssta är att berätta gör ny partner.


    Jag har inte varit i den situationen. Om jag nu har fått herpes så är det mitt ex som har smittat mig då jag var oskuld när jag träffade honom. (Vet det då min Sambo inte har varit med någon innan och inte har mun herpes.) Hade väl nått sår när jag var tillsammans med exet, men det är inte fören nu på senare år som problemen har blivit fler.

    Hade mitt ex vetat han har herpes så hade jag velat veta det helt klart.. Och skulle det vara så att det skulle ta slut med min sambo och man träffar en ny så hade jag berättat det, även om det skulle vara extremt svårt.
    Vill inte ha på mitt samvete att jag kan ha smittat någon med det. 

    Räcker för mig att veta att jag eventuellt har det och i så fall kan ha smittat min Sambo.. 
Svar på tråden Könsherpes, Hur upplever ni problemet, m.m