• Anonym (ts)

    Spottings, vad göra? Vad är normalt?

    Jag fick mitt andra barn sommaren 2016 och fick tillbaka min mens efter 8 månader. Jag började då med p-ring direkt vilket har funkat bra. I augusti förra året valde dock jag och min man att sluta för att försöka bli gravida igen så småningom. Sen jag slutade har mensen varit regelbunden på 26-28 dagar och jag har haft äl varje månad (har både tempat och använt äl-test). Jag har däremot börjat få spottings vilket jag aldrig har haft tidigare. De kommer 3-4 dagar innan mensen kommer igång på riktigt. Första dagarna är det bruna flytningar, inte så mycket, och sista dagen kommer det mer och är mer mörkbrunt/mörkrött. Är det vanligt/normalt att ha så här? Jag har mens i en vecka så med spottingarna blöder jag ju typ halva cykeln vilket är rätt tröttsamt. Vad kan jag göra för att bli av med det? Jag vet att hormonella preventivmedel kan hjälpa men det är inte aktuellt då jag vill bli gravid. Kan spottings påverka chansen att bli gravid? Bör jag söka hjälp?

    Jag brukar ha äl dag 13-15 i cykeln men den här cykeln hade jag äl redan dag 11 (äl-test, temp och äl-smärta bekräftade det). Jag började få spottings redan tre dagar senare som har hållt i sig i tre dagar nu. Det hänger liksom inte ihop! För sent för att vara en äl-blödning, för tidigt för att vara en nidblödning och för tidigt för mensen att dra igång om två dagar (om det är som tidigare cykler). Jag har alltid haft en lutealfas på 13 dagar så blödningen borde inte ha börjat förrän om tre dagar. Jag misstänker att ålder kan spela in och jag är 31 år. Någon som har erfarenheter av spottings?

  • Svar på tråden Spottings, vad göra? Vad är normalt?
  • Jojohanna90

    Hej!

    Jag har precis likadant som du. Har försökt bli gravid sedan i januari. I mars började mina spottings som kommer både vid ägglossningstid och dagarna innan mens. Har varit på ultraljud och man såg inget fel där. Hur har det gått för dig?

  • Meriall

    Haft likadant typ hela livet. Har alltid haft jättelätt att bli gravid. Så tror inte det påverkar negativt iaf.

  • Anonym (S)

    Jag har precis som du. Har haft det mer el mindre hela mitt p-piller fria vuxna liv. Mitt kommer 3-7 dgr efter ÄL och det känns ju minst sagt som det förstör för att ett ägg ska kunna sätta sig. Jag har varit hos ett flertal gynekologer och gjort undersökningar. Allt normalt. Det viktigaste är att du träffar en gynekolog och kollar upp såsom cellförändringar, myom, cysta, progesteron värde. Allt kan påverka och ge spottings.

    Endel tycker B-vitamin (gärna 100 el 50) hjälper el E-vitamin. Värt att prova! Jag har testat munkpeppar några månader och fortsätter äta dom även efter ÄL och upplever att det blir bättre och färre dagar. Sist fick jag 4 dgr innan mens och det tror jag är typ helt ?normalt? och borde inte påverka.

    Jag har 2 barn sen innan och gick rätt lätt till då men hade inte riktigt varje månad. Så helt ärligt vet jag inte om det påverkar. Ingen på gyn som jag har pratat med vet riktigt varför de kommer :S

  • LaFontaine

    Jag hade så innan jag fick barn. Man konstaterade helt enkelt att det kunde vara så och att det var normalt. För mig försvann det efter förlossningen.

  • Jojohanna90

    Så ni som har spottings vid ex äl och några dagar innan mens har inte haft svårt att bli gravida? Jag upplever dessa spottings som extremt stressande då de uppkom ett par månader efter att vi börjat försöka bli gravida. Känns som att något är fel. Borde be gyn att kolla progesteron, cellförändringar osv.

  • Anonym (S)
    Jojohanna90 skrev 2018-08-19 07:51:06 följande:

    Så ni som har spottings vid ex äl och några dagar innan mens har inte haft svårt att bli gravida? Jag upplever dessa spottings som extremt stressande då de uppkom ett par månader efter att vi börjat försöka bli gravida. Känns som att något är fel. Borde be gyn att kolla progesteron, cellförändringar osv.


    Absolut kolla upp allt som går. Har det exempelvis med progesteronvärdet att göra så påverkar det ju absolut för då är det ju inte säkert du har ÄL. Man kan tydligen känna av ÄL och visar på ÄL test men ägget kanske inte släpper. Men som sagt det behöver inte va något fel och då tror jag inte det påverkar. Men jag är själv inne på 9 försöket nu och inget händer men antar att det mer beror på min ålder (37 snart) än spottings. Men avskyr dom! Får panik varje gång :(.
Svar på tråden Spottings, vad göra? Vad är normalt?