• Anonym (Hmm)

    Föda barn utomlands. Föräldrapenning?

    Pappan till mitt framtida barn bor i ett annat EU land. Jag bor i Sverige och pendlar men ska flytta till landet han bor i snart. Dock vill jag gärna utnyttja min föräldrapenning i Sverige eftersom jag inte får en enda krona i mitt nya land. Någon mer erfarenhet inom detta?? Kan man göra ultraljud I Sverige och sedan åka och föda utomlands?

  • Svar på tråden Föda barn utomlands. Föräldrapenning?
  • Anonym (Va)

    Visst du kan födda utomlands, men sen måste du till Sverige och registrera barnet här. Och man får inte bo utomlands när man får fp. Du och barnet måste va registrerade i Sverige. Man får resa men måste återvända till Sverige i mellan åt.

  • viseversa

    Nej du kan inte flytta utomlands och samtidigt utnyttja ersättning från sverige. trodde det var ganska självklart?

  • elin1989

    Alltså man får ju resa utomlands när man är föräldraledig. Och man får resa i många månader. Om man bor utomlands i mer än sex månader ska man dock anmäla det till skatteverket, och då har man ju ingen rätt till föräldrapenning längre. Du kan ju också helt enkelt inte anmäla flytt. Vet flera som har gjort det och fått sin föräldrapenning trots att de varit utomlands i flera år. Men om försäkringskassan får reda på det kan du bli återbetalningsskyldig.

  • Anonym (Va)

    Du måste va försäkrad I Sverige, alltså bo här, va skriven här. Du kan alltså inte va försäkrad I ditt nya land. Kan du födda barn, få sjukvård osv I de nya landet utan att vara skriven där? Låter som det kan bli dyrt?

  • Anonym (!!)

    Man kan ju alltid hoppas FK kommer på dig eftersom det du tänker göra är bidragsfusk och det är personer som håller på som dig som gör att FK:s regler är åt helvete på alla håll och kanter!!

    Din kille får väl flytta hit om ni vill utnyttja den Svenska föräldraförsäkringen?

  • Panke

    Ja, det går. Om du studerar i det andra landet får du stå kvar som skriven i Sverige och omfattas även av sjuk- och socialförsäkring.

  • JPT

    Om du ska flytta till ett annat EU-land ska du anmäla det till Försäkringskassan. De kommer att avgöra om du ska fortsätta vara försäkrad i Sverige eller inte; det vill säga om du har rätt att få föräldrapenning eller inte. Du bör även kontakta Skatteverket så att de kan avgöra om du ska fortsätta vara folkbokförd i Sverige eller inte. 

    Att du vill ha föräldrapenning från Sverige är en sak. Vad du har rätt till kan mycket väl vara en annan. Rekommenderar dig därför att göra rätt från början. Du slipper då fuska/agera brottsligt och även riskera att bli återbetalningsskyldig eller i värsta fall polisanmäld. 

  • elin1989
    Anonym (Va) skrev 2018-03-11 09:59:15 följande:

    Du måste va försäkrad I Sverige, alltså bo här, va skriven här. Du kan alltså inte va försäkrad I ditt nya land. Kan du födda barn, få sjukvård osv I de nya landet utan att vara skriven där? Låter som det kan bli dyrt?


    Många länder har ingen folkbokföring på det sättet. I de flesta EU-länder är vård för gravida gratis. Dessutom så har man rätt till samma sjukvård som invånare i EU-länder med EU-kortet från försäkringskassan. Så det är inte ett problem på det sättet. Jag bor på Irland och har fött barn här, de har ingen folkbokföring och det behövs ingen försäkring för förlossningsvård etc. Så det fanns ju inget som hindrade från det hållet. Däremot skulle jag inte riskera att bli påkommen av försäkringskassan och behöva betala tillbaka föräldrapenningen! Så jag skulle inte göra vad TS föreslår.
  • Seven Costanza

    Inom EU har du rätt att vara utomlands upp till ett år utan att din rätt till svenska förmåner såsom föräldrapenning påverkas. Du behöver alltså inte luras på något sätt för att få rätt till detta utan du åker till det andra landet och kan vistas där i upp till ett år innan du måste skriva ut dig från Sverige. För att få ut föräldrapenning behöver du skicka in till FK a) ett intyg från barnmorska om att du är gravid, b) inkomstuppgifter från svensk arbetsgivare och sedan till Skatteverket en födelseattest från sjukhuset i utlandet att du fött ett barn. Dubbelkolla gärna med FK men så har jag förstått det.

Svar på tråden Föda barn utomlands. Föräldrapenning?