• Anonym­0011
    Äldre 11 Mar 09:07
    2507 visningar
    5 svar
    5
    2507

    Tidig klimakteriet, kan jag bli gravid?

    Hej! Jag är en tjej på bara 27 år. Tror med säkerhet att jag redan har kommit i klimakteriet :( Så min fråga är, för jag vill jätte jätte jääääätte gärna bli gravid! Kan jag det? Ska försöka komma i kontakt med gynekolog så fort som möjligt, men uppskattar alla svar jag får :)

  • Svar på tråden Tidig klimakteriet, kan jag bli gravid?
  • Äldre 11 Mar 09:16
    #1

    Varför misstänker du klimakteriet i så ung ålder? Har ni tidigt klimakterie i släkten?

  • Äldre 11 Mar 09:23
    #2
    Anonym0011 skrev 2018-03-11 09:07:15 följande:

    Hej! Jag är en tjej på bara 27 år. Tror med säkerhet att jag redan har kommit i klimakteriet :( Så min fråga är, för jag vill jätte jätte jääääätte gärna bli gravid! Kan jag det? Ska försöka komma i kontakt med gynekolog så fort som möjligt, men uppskattar alla svar jag får :)


    Enda sättet att veta säkert om du är i klimakteriet är att boka en tid till en gyn och ta prover.

    Speciellt amh värdet är intressant.

    OM det skulle visa sig att du har för lågt amh så behöver du använda dig av äggdonation för att få barn.

    Men börja att ringa en gynekolog och boka tid.

    Lycka till !
  • Anonym­0011 Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 09:23
    #3

    Jag har har inte haft en riktig mens på 3 år (har pcos), bara en slags blödning för ca ett halvår sen som jag fick äta medicin för att det skulle försvinna. Nu nyligen värker det i brösten och jag svettas mer än normalt. Graviditet test har jag tagit och var inte gravid. Min mamma vet jag inte. Hon fick barn tidigt och sen har hon tagit P-spruta upp till 50, men också väldigt sällan haft mens.

  • Äldre 11 Mar 15:43
    #4

    Fast har du pcos är det väl därför du inte får mens. Det är amh värdet som man måste kolla upp. Det värdet berättar äggreserven. Tror inte det är nån fara. Men be din gyn att ta blodprov.

  • Äldre 11 Mar 17:27
    #5
    Anonym0011 skrev 2018-03-11 09:23:17 följande:

    Jag har har inte haft en riktig mens på 3 år (har pcos), bara en slags blödning för ca ett halvår sen som jag fick äta medicin för att det skulle försvinna. Nu nyligen värker det i brösten och jag svettas mer än normalt. Graviditet test har jag tagit och var inte gravid. Min mamma vet jag inte. Hon fick barn tidigt och sen har hon tagit P-spruta upp till 50, men också väldigt sällan haft mens.


    Har du PCOS så brukar man inte få ägglossning och då blir det heller inte mycket till mens. Så ditt problem är kanske inte alls klimakteriet utan du behöver gå till en gyn och få Letrozoltabletter utskrivna. De främjar ägglossningen och då har du mycket större chans att bli gravid.
Svar på tråden Tidig klimakteriet, kan jag bli gravid?