• Hejida1989

    Roibos te vanilj under graviditet

    Kan jag dricka det? Sluta med svart te när jag blev gravid och började dricka rött roibos te, sen står det på Livsmedelsverket att man ska akta sig även för roibos te??

    Vad kan jag dricka för te? Får ju inte dricka svart, grönt eller rött? Någon som vet..?

  • Svar på tråden Roibos te vanilj under graviditet
  • Tilja

    Fast klarar du dig inte på 6 koppar te om dagen? Det är rätt mycket tycker jag.

    Såhär står det på Livsmedelsverkets hemsida:

    "Kaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein."

  • LakritsMatte

    Men klart man kan dricka rooibos och grönt te? Står ju inget om det? Det står att man ska vara försiktig med örtte, med det menar dom ju såna teer som har örter i som har medicinsk effekt som tex kan köpas i hälsokostaffärer.

  • Hejida1989

    Som gravid bör du vara försiktig med rooibos-te och även andra örtteer eftersom vi inte känner till om de innehåller något som kan vara skadligt för ditt barn.

    Så skrev Livsmedelsverket :s

    men endel skriver att det är bra å dricka sånt te? Blir galen på alla påhitt

  • Brazillove

    Du kan dricka både grönt och svart te men i måttliga mängder samt håll koll på ditt övriga koffein intag.


    Men håller du dig till 2 - 3 koppar om dagen och inte dricker andra koffeinhaltiga drycker så är det väldigt svårt att hamna över den rekommendera gränsen.


       

  • felisa

    Jag är gravid med tredje barnet och dricker, liksom vid tidigare graviditeter, en stor kopp rooibos om dagen. Detta då jag vill undvika onödigt koffein och kan ha svårt för att få i mig tillräckligt med vätska dagtid, då är rooibos bra då det inte innehåller koffein och inte är vätskedrivande.

    Om man googlar på internationella sidor (ex engelska och amerikanska), så rekommenderas rooibos som dryck under graviditet. Klassas som pregnancysafe så att säga. 

    Jag har en känsla av att livsmedelsverket inte har noga undersökt vad rooibos är, utan "klumpat" ihop det med diverse suspekta örtteer. Jag kommer att försöka ringa livsmedelsverket om detta när jag har tid och möjlighet och kommer fram till dess att fortsätta dricka rooibos 

Svar på tråden Roibos te vanilj under graviditet