• johannastroberg

    Ingen blödning efter p-pillerstopp?

    Hej!

    Jag slutade med mina p-piller i januari som jag använt sen juli men fick varken en blödning efter stoppet och fortfarande ingen mens? Vad kan vara fel? Har någon annan varit med om detta? Vad berodde det på? Börjar bli jätteorolig... Har tid på vc imorgon men skulle gärna vilja höra andras erfarenheter.

  • Svar på tråden Ingen blödning efter p-pillerstopp?
  • EpicNurse

    Har du tagit gravtest?

    Annars är det inget konstigt. De flesta får mens inom ett halvår!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • johannastroberg
    EpicNurse skrev 2018-03-11 15:07:52 följande:

    Har du tagit gravtest?

    Annars är det inget konstigt. De flesta får mens inom ett halvår!


    Ja, 8 st negativa... Jag vet att det är vanligt att mens & äl inte kommer igång direkt men just en blödning när man slutar med p-piller vet jag att man ska få... ????
  • EpicNurse
    johannastroberg skrev 2018-03-11 15:12:24 följande:

    Ja, 8 st negativa... Jag vet att det är vanligt att mens & äl inte kommer igång direkt men just en blödning när man slutar med p-piller vet jag att man ska få... ????


    Ja det brukar man få. Men inte alltid. Om slemhinnan inte hunnit byggas upp så finns ju inget som kan blöda ut!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • johannastroberg
    EpicNurse skrev 2018-03-11 16:10:07 följande:

    Ja det brukar man få. Men inte alltid. Om slemhinnan inte hunnit byggas upp så finns ju inget som kan blöda ut!


    Ah, okej! Så det är inte alls konstigt att jag inte fått en blödning? Jag kan alltså när som få ägglossning trots ingen blödning, för att efter det få mens (eller förhoppningsvis, bli gravid?) Får jag bara fråga av nyfikenhet, jobbar du inom vården?
  • EpicNurse
    johannastroberg skrev 2018-03-11 16:14:09 följande:

    Ah, okej! Så det är inte alls konstigt att jag inte fått en blödning? Jag kan alltså när som få ägglossning trots ingen blödning, för att efter det få mens (eller förhoppningsvis, bli gravid?) Får jag bara fråga av nyfikenhet, jobbar du inom vården?


    Precis! Det är ju klart vanligare att man får en liten blödning, men vissa får inte det. Den första blödningen efter ppillerstopp har ändå inget med menscykeln att göra utan är bara ett resultat Av att man slutar tillföra hormoner.

    Ja det gör jag.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • johannastroberg
    EpicNurse skrev 2018-03-11 16:19:40 följande:

    Precis! Det är ju klart vanligare att man får en liten blödning, men vissa får inte det. Den första blödningen efter ppillerstopp har ändå inget med menscykeln att göra utan är bara ett resultat Av att man slutar tillföra hormoner.

    Ja det gör jag.


    Okej! Känns lugnande. Vad är det som gör att en del får en blödning & andra inte?
  • EpicNurse
    johannastroberg skrev 2018-03-11 16:30:48 följande:

    Okej! Känns lugnande. Vad är det som gör att en del får en blödning & andra inte?


    EpicNurse skrev 2018-03-11 16:10:07 följande:

    Ja det brukar man få. Men inte alltid. Om slemhinnan inte hunnit byggas upp så finns ju inget som kan blöda ut!


    ^^

    Sen kan det ju vara så att man har väldig oregelbunden eller gles mens i vanliga fall.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • johannastroberg
    EpicNurse skrev 2018-03-11 16:38:49 följande:

    ^^

    Sen kan det ju vara så att man har väldig oregelbunden eller gles mens i vanliga fall.


    Jag har alltid varit som en klocka & blivit gravid lätt. :) det tyder alltså inte på att något är fel bara för att jag aldrig fick en blödning?
  • EpicNurse
    johannastroberg skrev 2018-03-11 16:45:37 följande:

    Jag har alltid varit som en klocka & blivit gravid lätt. :) det tyder alltså inte på att något är fel bara för att jag aldrig fick en blödning?


    Nej det gör det inte!

    Gissar på att du kommer få provera utskrivet imorgon för att kicka igång systemet!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • johannastroberg
    EpicNurse skrev 2018-03-11 16:49:46 följande:

    Nej det gör det inte!

    Gissar på att du kommer få provera utskrivet imorgon för att kicka igång systemet!


    Spelar det någon roll hur lång tid sen det var man slutade med p-piller om man äter tex provera? Skulle man tex kunna börja med provera en vecka efter p-pillerstopp? Hört väldigt olika om det där så passar på att fråga.
  • EpicNurse
    johannastroberg skrev 2018-03-11 17:31:45 följande:

    Spelar det någon roll hur lång tid sen det var man slutade med p-piller om man äter tex provera? Skulle man tex kunna börja med provera en vecka efter p-pillerstopp? Hört väldigt olika om det där så passar på att fråga.


    Vet faktiskt inte eftersom man inte skulle ordinera någon att ta det så nära p-pillerstopp! Det har ordinerade läkare koll på.

    Men egentligen borde det inte vara något problem för man kan ta dom i princip när som helst i cykeln.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Ingen blödning efter p-pillerstopp?