• Äldre 11 Mar 15:17
    1735 visningar
    8 svar
    8
    1735

    Jag vill börja med DANSBAND

    Jag har nyss fallit för dansband. Hur gör man om man vill komma ut och dansa? Min sambo tycker att jag är såååå pinsam och vägrar följa med ut.

    Jag har sett en reklamlapp för dansbandskvällar och jag vill gärna gå dit.

    Men alla verkar vara par. Jag vill inte stå ensam i ett hörn. Hur går det till när man väl är där?

    Dansen, har den nåt speciellt namn? Jag tänker att man kan lära sig allt på Youtube.

  • Svar på tråden Jag vill börja med DANSBAND
  • Äldre 12 Mar 19:04
    #1

    Vanligtvis dansar man foxtrot och bugg till dansband. Grundstegen är enkla och är man inte så bra finns det ofta någon som vill lära ut på danserna. Välj gärna något band som spelar traditionell dansmusik, mitt eget favoritband är Donnes. Flera band spelar snabbare dansmusik, och det är svårare att dansa till som nybörjare. Mitt tips är att dansa med äldre (60+), de brukar ha bästa grunderna att lära ut..

    Annars kan man alltid gå en kurs.

    Jag har både jobbat på en folkpark som anordnade dans och dansar själv och att det bara är par är helt fel. Jag mötte själv min sambo på dans. Det är inte allt för sällan att kompisgäng går ut och dansar. Och visst finns det par som bara dansar med varann, men de flesta par dansar mest med andra.

    Mitt tips är att bjuda upp själv. Ofta är det 2-4 danser då tjejer får bjuda upp (damernas) efter det får killarna bjuda upp lika många danser (herrarnas), sen är det tjejernas tur igen osv. Ofta finns en skylt som visar om det är herrarnas eller damernas och ibland talar bandet om vem det är som bjuder upp.

    Det är jättekul att dansa. Har träffat många trevliga människor och fått fler goda vänner. Prova på dans, du kommer inte att ångra dig

  • Äldre 12 Mar 19:11
    #2

    Tack så mycket!

    Det verkar jättekul. Jag ska titta upp danskurser, då kanske nån på kursen också vill ut och dansa :)

    Vilka tider brukar det vara? Jag känner bara till disco och det är 23-05.

  • Äldre 12 Mar 19:19
    #3

    Förresten hur vet man vilka som är långsamma?

    Jag lyssnar på Youtube i TV:n så jag känner bara till de som dyker upp.

    Jag gillar.Black Jack Vikingarna Skåningarna.Vad räknas de som?

  • Äldre 12 Mar 19:19
    #4

    Där jag dansat (Västernorrland, Västerbotten, jämtland) brukar det vara 21-01 (lite senare om banden kör många extranummer) paus mellan 23-23:30.

    danslogen.se är en bra sida..

  • Äldre 12 Mar 19:19
    #5

    Ah jag hittade Donnez nu. De är väldigt långsamma men det är nog lättast att lära sig dansa till

  • Äldre 12 Mar 19:22
    #6
    Madicken Madicken skrev 2018-03-12 19:19:08 följande:

    Förresten hur vet man vilka som är långsamma?

    Jag lyssnar på Youtube i TV:n så jag känner bara till de som dyker upp.

    Jag gillar.Black Jack Vikingarna Skåningarna.Vad räknas de som?


    Dessa skulle nog hamna i kategorin traditionellt "långsamma" band.
  • Fri 28 Aug 2020 20:35
    #7

    gammal tråd.
    är du Fortfarande tillsammans med din man?

  • Wed 23 Sep 2020 11:56
    #8
    Drrog skrev 2020-08-28 20:35:38 följande:

    gammal tråd.
    är du Fortfarande tillsammans med din man?


    Ja. Hurså?
Svar på tråden Jag vill börja med DANSBAND