• Anonym (Mamma­n)
    Äldre 11 Mar 17:02
    2003 visningar
    14 svar
    14
    2003

    Umgänge

    Har en dotter i yngre tonåren som för närvarande träffar sin pappa i snitt var tredje helg enligt överenskommelse dock finns inga papper på detta.

    Nu kommer det sig så att vi (jag och dottern) pratat om att det kanske är bättre med ett längre umgänge under sommaren och andra lov då dottern ofta vill ändra helger för att inte missa saker hemmavid med kompisar och dyl. Jag tycker dessutom att han har dåligt inflytande på henne då hennes personlighet är som förbytt, otrevlig och rent ut sagt hemsk när hon har träffat honom. Jag är på fullaste allvar helt förstörd över hennes beteende hela den kommande veckan efter att hon varit iväg och känner att jag inte orkar ha det såhär varenda månad.

    Visst borde det väl gå bra med färre umgängestillfällen men lite längre tid åt gången istället utan att det ska bli tjafs om umgängessabotage eller dyl?

    Kan tillägga att jag har ensam vårdnad sen länge.

  • Svar på tråden Umgänge
  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 17:51
    #1

    Ingen som vet om det räcker med att erbjuda pappan umgänge enbart under lov/semester?

  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 20:23
    #2

    Verkligen....! Ingen???

  • Anonym (?)
    Äldre 11 Mar 20:26
    #3

    Men det får ni väl försöka komma överens om med varandra? Om barnet är i tonåren borde h.n ju få bestämma det.

  • Anonym (z)
    Äldre 11 Mar 20:29
    #4

    med tanke på att dottern är i yngre tonåren (13-14?) så bör du kolla av med henne lite vad hon vill och prata med pappan om hur han ser på umgänget. Var tredje helg är inte mycket och det umgänget går före träffar med kompisar och andra aktiviteter som hon kan göra övriga typ 3 helger i månaden.

  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 20:44
    #5
    Anonym (z) skrev 2018-03-11 20:29:29 följande:

    med tanke på att dottern är i yngre tonåren (13-14?) så bör du kolla av med henne lite vad hon vill och prata med pappan om hur han ser på umgänget. Var tredje helg är inte mycket och det umgänget går före träffar med kompisar och andra aktiviteter som hon kan göra övriga typ 3 helger i månaden.


    Men ändå så verkar dottern tycka att mycket annat går före umgänget med pappan och det är väl hon som borde få bestämma det kan jag tycka.
  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 20:52
    #6
    Anonym (?) skrev 2018-03-11 20:26:40 följande:

    Men det får ni väl försöka komma överens om med varandra? Om barnet är i tonåren borde h.n ju få bestämma det.


    Det är ju det jag känner också men jag vill inte få skit från pappan sen (han gillar nämligen att skälla och hota och ha sig) och att han ska anklaga mig för umgängessabotage eller dyl. För det första så är det isåfall dotterns vilja och man kan väl inte påstå att det är sabotage när det istället erbjuds alternativa umgängestillfällen?
  • Anonym (Suck)
    Äldre 11 Mar 21:16
    #7

    Men Ts det är nu hon behöver sin pappa som mest. Vad hade du sagt om barnet bodde hos pappan och han hade velat minska umgänget så som du vill göra?

  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 21:24
    #8
    Anonym (Suck) skrev 2018-03-11 21:16:24 följande:

    Men Ts det är nu hon behöver sin pappa som mest. Vad hade du sagt om barnet bodde hos pappan och han hade velat minska umgänget så som du vill göra?


    Och varför gör hon det anser du? Jag vet faktiskt inte eftersom det är jag som förhandlat fram var tredje helg, gan tyckte att en helg i månaden räckte? Dessutom så kommer förslaget ursprungligen ifrån dottern och det är ju hennes rätt till/önskan om umgänge som ska följas kan jag tycka.
  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 21:45
    #9
    Anonym (?) skrev 2018-03-11 20:26:40 följande:

    Men det får ni väl försöka komma överens om med varandra? Om barnet är i tonåren borde h.n ju få bestämma det.


    Pappan och jag kan knappt kommunicera då det ligger mycket gammalt skit i bagaget. Han höll på med fysisk och psykisk misshandel mot mig på den tiden då vi var tillsammans och jag anmälde honom. Därav tar han nu alla chanser till att såga alla idéer som kommer ifrån mig och ska alltid vara den som får sista ordet.

    Ja, jag tycker också att barnet borde få bestämma.
  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 30 Mar 07:55
    #10

    Vi meddelade honom ett förslag häromdan om ett längre umgänge i sommar och fick till svar att :Det är långt till sommaren, när kommer hon nästa gång?

    Han är så jäkla trög att det inte går att kommunicera med honom överhuvudtaget och jag är nästintill säker på att det ligger någon diagnos bakom och det har jag misstänkt i många år då man måste vara övertydlig i sitt språk emot honom annars så går ingenting in.

  • Anonym (mmm)
    Äldre 30 Mar 10:03
    #11

    Om barnet är så pass stort så blir det ofta så att kompisar prioriteras över att hälsa på förälder och det är helt normalt. Man ska ju frigöra sig, skapa ett eget liv osv, så jag ser inga fel i det, inte om det är på dotterns eget initiativ. 

    Pappan får väl ringa henne själv och fråga när hon vill komma nästa gång? 

    Här har vi en 15-åring som slutat bo v.v  hos sin mamma sedan ca 4 mån tillbaka, hon var väl inte helt nöjd med det men hon insåg av sig själv att hon inte kan tvinga ett så stort barn. Det var han själv som tog upp det, hade nog tänkt på det en ganska lång tid och till slut orkade han inte vara där mer (mamman har stora egna problem). Man kan inte vara hos mamma bara för att "vara snäll" liksom. 
    Samma med din dotter TS, om hon är vettig i sitt resonemang (och inte avstår från att åka till pappa pga av nån löjlig grej) så får ni föräldrar lyssna och försöka hantera det. 

  • Anonym (A)
    Äldre 30 Mar 16:22
    #12
    Anonym (z) skrev 2018-03-11 20:29:29 följande:
    med tanke på att dottern är i yngre tonåren (13-14?) så bör du kolla av med henne lite vad hon vill och prata med pappan om hur han ser på umgänget. Var tredje helg är inte mycket och det umgänget går före träffar med kompisar och andra aktiviteter som hon kan göra övriga typ 3 helger i månaden.
    Håller med
  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 30 Mar 16:24
    #13
    Anonym (mmm) skrev 2018-03-30 10:03:10 följande:

    Om barnet är så pass stort så blir det ofta så att kompisar prioriteras över att hälsa på förälder och det är helt normalt. Man ska ju frigöra sig, skapa ett eget liv osv, så jag ser inga fel i det, inte om det är på dotterns eget initiativ. 

    Pappan får väl ringa henne själv och fråga när hon vill komma nästa gång? 

    Här har vi en 15-åring som slutat bo v.v  hos sin mamma sedan ca 4 mån tillbaka, hon var väl inte helt nöjd med det men hon insåg av sig själv att hon inte kan tvinga ett så stort barn. Det var han själv som tog upp det, hade nog tänkt på det en ganska lång tid och till slut orkade han inte vara där mer (mamman har stora egna problem). Man kan inte vara hos mamma bara för att "vara snäll" liksom. 

    Samma med din dotter TS, om hon är vettig i sitt resonemang (och inte avstår från att åka till pappa pga av nån löjlig grej) så får ni föräldrar lyssna och försöka hantera det. 


    Ja, precis så tänker jag ju också, minns ju själv hur viktiga kompisarna var och att man absolut inte ville missa någonting som polarna hittade på.

    Till saken hör den att vi bytat mobilnummer till henne just för att hon nu vill slippa bli kontaktad av honom samt även tagit bort folk på sociala medier för att inte bli kontaktad där. Trots detta så har ?styvmamman? och farmorn försökt att gång på gång försökt att bli tillagda av henne igen så nu har dom blivit ordentligt blockerade.

    Det känns som att hon ofta tidigare velat träffa honom för att hon tyckt synd om honom som hon själv sagt men hon verkar inte ha något bra svar på varför? Jag vill verkligen min dotters bästa och vet innerst inne att han inte har något bra inflytande på henne alls, samtidigt har jag känt mig skyldig att försöka ordna umgänge under alla år tidigare men nu är hon ju så stor och vågar säga ifrån åtminstone till mig.
  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 30 Mar 16:27
    #14
    Anonym (A) skrev 2018-03-30 16:22:02 följande:

    Håller med


    Det hon vill är att inte ha ett regelbundet umgänge utan ses lite mer sällan typ på lov och så. Pappan går inte att resonera med överhuvudtaget.
Svar på tråden Umgänge