• Äldre 11 Mar 22:02
    1321 visningar
    3 svar
    3
    1321

    Ångest!

    Jag får mer och mer typ panik över mitt liv. Jag känner sån press från alla håll för olika saker. Jag fick min son för 2 år sedan under första året av en utbildning. Hoppade av för jag var för stressad och omottiverad just då. Nu har jag tagit upp det igen men på grund av att jag inte får csn måste jag jobba samtidigt. På mitt jobb som personlig assistent så saknar vi vikarier så i nuläget jobbar jag ca 70%, pluggar 100%. Hinner ibland knappt träffa min son och min sambo ser jag några timmar per dag. Jag är dessutom livrädd för att bli tjock men har dåliga matvanor så jag försöker att träna tillräckligt och jag älskar träning. Utan träning skulle jag inte klara vardagen. Egentligen skulle jag behöva börja rida igen, det är balsam för själen. Vårt hus är ett renoveringskaos så när jag kommer hem efter 13 timmar jobb eller plugg så är det första jag ser ett hus i kaos. Det tar på mitt humör som tär på relationen till min sambo. Just nu känner jag för att flytta från min sambo och huset och flytta till en lägenhet så jag inte bte behöver ha dåligt samvete att jag aldrig träffar min sambo. Att kunna ha sonen varannan vecka och varannan vecka kan jag plugga, jobba och träna som en galning och spendera varannan vecka med sonen.

    Just nu har jag börjat drömma massor, har tryck över bröstet ibland och ofta skärande känsla i magen och är trött och blir andfådd för ingenting. Förnodligen stress och press för allt som behöver göras och måste göras.

    Jag vet inte vad ni ska hjälpa mig med, vill inte att ni bara ska tycka synd om mig för det är inte mitt mål. Kanske svara på om det är värt att offra tid från familjen för att utbilda sig så man får ett fast jobb med bra lön? Ska jag flytta till lägenhet för att slippa se kaoset hemma? I dagsläget är jag timanstäld tillsvidare som assistent och kan jobba så mycket jag vill men det är inte jättebra lön och personen jag nu trivs med kommer ibte leva tills jag går i pension så jag kommer inte kunna jobba som jag gör nu resten av mitt liv.

  • Svar på tråden Ångest!
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 11 Mar 23:54
    #1

    Hej!

    Det låter som mycket ångest du har.

    Behöver du verkligen göra allt på en gång? Risken finns att du då får in i väggen och då dinns du inte därför din sambo och ditt barn.

    Fundera på vad som är viktigt i livet, försök lögga upp en plan.

    Eller så bokar du tid för att prata med någon så du får möjlighet att bena ut alla tankar och känslor du går runt med dagligen.

    Jag har varit där du är plus lite till ochvdwr jag gjorde va att avsluta allt vad kv höll på med då för att börja om på ny kula.

    Det jag menar är att man måste ta sig tid att stanna upp, reflektera och sedan försöka känna vad man vill göra. Man kan inte bara köra på för sen onda spiralen blir bas djupare då.

  • Anonym (Siffr­or)
    Äldre 12 Mar 00:50
    #2

    Mången relation har offrats på det perfekt renoverade hemmets altare.

    Vad brinner du för? Och vad brinner du verkligen inte för?

    Om du skulle be din sambo om lite egentid typ en helg där du kan åka bort och bena ut det här i lugn och ro från barn och kaos och jobb osv ... skulle det kunna hjälpa? Att bara få lite andrum och egentid och att inte känna att jobb och studier och barn och hus och sambo liksom äger dig?

    Det kan ju vara så att du vill bort från din sambo, men om hen skulle kopplas in i diskussionen och fick välja; antingen dig, men att du då får gå ner i tjänst och att ni bor i lägenhet ett tag och skiter i allt fix, eller så får hen ha hela sitt liv precis som nu, fast utan dig - vad skulle hen välja då tro?

    Det är värt att se vilka uppoffringar som ens sambo kan tänka sig om båda värderar relationen och man egentligen inte vill gå isär.

    Och att gå isär fast man inte är säker är en rätt dålig idé som kan vara sårande och chockerande. Däremot kan du inte choka ett hus eller en utbildning. Det blir inte samma jobb att hitta tillbaka till huset, om dagen kommer nör du vill göra det.

  • LFF
    Äldre 12 Mar 13:33
    #3

    Hur beroende är ni av din inkomst? Hur lång tid är det tänkt att renoveringen ska ta? Gör ni det själva eller anlitar ni någon? Har ni gjort det klassiska misstaget att sätta igång med allting samtidigt eller är det egentligen bara en liten del som renoveras men som skapar kaos i resten av huset? Går det att röja upp huset så det blir lite mer ordning? Hur lång tid är det kvar på utbildningen?

    Gör upp en ordentlig plan både för renoveringen och det övriga. Kom ihåg att du måste lägga in tid för återhämtning också. Se om ni kan ta hjälp utifrån med renoveringen så den går fortare framåt (om ni gör den själva) eller om du kan dra ner på den tid du lägger på jobb för att minska stressen.

    Se över dina matvanor och gör små ändringar till det bättre. Be om hjälp att röja upp i renoveringskaoset. Man kan ha det hyfsat strukturerat även i en renovering så det finns lugna platser att återhämta sig på.

Svar på tråden Ångest!