• Anonym (Lollan)

    Katt fäller onormalt mycket!!!

    Jag mår väldigt dåligt över en sak. Jag har haft katt sedan jag var liten och jag har aldrig någonsin sett någon fälla på detta viset! jag vänder mig nu till er för att höra era åsikter. Det är en kastrerad hankatt på 1 år som sedan några månader tillbaka har börjat tappa hår så att allt är täckt av hår!!! på dotterns lakan såg jag idag (bytte rent för 2 dagar sedan) att det låg fjun, tussar och hår över hela lakanet. detta kan väl inte vara normalt??????

    har aldrig sett bågot liknande. katthår ja men inte tussar och små fjun som täcker hela. han är en vanlig korthårig huskatt. han får ett dyrt foder. Jag undrar alltså om detta är normalt? ska en katt fälla dessa mängder? vad kan annats ligga bakon??? detta håller inte.

  • Svar på tråden Katt fäller onormalt mycket!!!
  • Anonym (flower)

    Det går ju mot vår nu och han byter förmodligen bara till sommarskrud just nu. Borsta honom för att hjälpa till på traven :)


    Vad innebär dyrt foder? Bara för att det är dyrt är det inte bra, typ royal canin etc.

  • Anonym (Lollan)

    Han får applaws torrfoder med hög proteinhalt men det kan ju vara ett foder som inte han mår bra av ändå? hans avföring luktar nästan mat, vilket jag reagerat på

  • DeathByPickles

    Kan vara stress? Han börjar ju dessutom gå mot vuxen nu, och både hundar och katter kan fälla i växtperioder upplever jag. 


    Annars vill jag liksom ovanstående (flower) påminna om att vi är inne i fällsäsong för de allra flesta pälsdjur just nu. Solig


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles

    Inget blötfoder alls? 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (Lollan)
    DeathByPickles skrev 2018-03-11 22:38:15 följande:

    Inget blötfoder alls? 


    Nej inget blötfoder. han dricker vatten bra. kan det ändå vara en del i det hela, att han inte får blötfoder?
  • EmberEyes

    Om du upplever att katten fäller onormalt mycket är det läge att gå till vet. Förmodligen handlar det om att våren är på väg i kombination med att vara en "stressad tonårs-katt", men det kan också handla om näringsbrist, problem med metabolismen eller en massa andra medicinska problem.

  • 5an

    Iår tycker jag att mina katter fäller extra mkt (?)

    Kabske pga av den långa och kalla vintern.. (?)

    Eller så glömmer man från år till år.

    Ett tips till golven är ett torrmoppa med en mikrofiber mopp. Enklare att damsuga och går snabbare.

  • Anonym (Babypäls)

    Med tanke på hans ålder kan det mycket väl vara så att han byter från sin bäbispäls till vuxenpälsen, då kan de fälla galet mycket under en tid. 

    Men eftersom det pågått ett par månader ställer jag mig bakom förslaget om en tripp till veterinären för att försäkra sig om att det inte handlar om någon sjukdom. 

    Lycka till!

  • Anonym (eee)

    Jag minns att en katt jag hade började fälla mycket och det visade sig att hon hade öroninflammation som jag inte upptäckt! Hon blev helt enkelt sjukare och sjukare och då började hon tappa hår pga det. Detta var en katt som fällde rätt mkt ändå, man fick borsta henne varje dag så jag reflekterade inte över det. Hon fick ett sår under hakan som jag kollade upp hos veterinären, det var då jag fick veta. Stackarn hade börjat klia sig under hakan, antagligen för att det kliade eller värkte i öronen! Fy så hemsk jag kände mig, men jag vet inte hur jag skulle ha kunnat upptäcka det. 

    TS, däremot tror jag din katt mest fäller av normala orsaker.

    Jag funderar också på varför du väljer att bara ge katten torrfoder? Jag har inte haft katter på flera år nu, är det någon "ny" giv att  man inte ska ge dem blötmat? 

  • DeathByPickles
    Anonym (Lollan) skrev 2018-03-11 23:02:15 följande:
    Nej inget blötfoder. han dricker vatten bra. kan det ändå vara en del i det hela, att han inte får blötfoder?
    Jag vet inte om det har någonting med fällningen att göra, men en katt bör huvudsakligen äta blötfoder eller gå på rå diet, och av god kvalitet dessutom. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Chloe b

    Som någon tidigare skrev skulle jag också rekommendera att gå till en veterinär. Då får du veta helt säkert om det är något som bör behandlas eller om det är naturligt. Hoppas att det blir bra snart.

  • CA3

    Det är säkert en kombination av den långa och kalla vintern och att han håller på att bli vuxen. 
    Ta ut honom och borsta igenom pälsen varje dag så hamnar det mindre i möblerna. 

  • Anonym (Puh)

    Vår katt fäller också jättemkt, mer än förr. Det är en ganska gammal katt och vi har nyligen flyttat. Kanske beror det på det i kombination med vårpäls.

    Vi dammsuger 1-2 ggr/ och borstar katten. Ändå kan det vara tussar.

    Vi har tidigare provat Furminator borste men den tar i ganska rejält och katten föredrar vanlig borste. Även provat kattbalsamspray vid borstning för att det ska fastna mer vid borstning men katten föredrar möjligen bara lite vattenkamning och bara ibland.

Svar på tråden Katt fäller onormalt mycket!!!