• Anonym191

    Kräks överallt och gaser..hjälp

    Min dotter är idag 3 veckor gammal. Senaste veckan ungefär så är hon väldigt gasig i magen, vaknar och panikgråter och fiser massor, drar upp knäna mot magen och slutar inte gråta förän några fisar kommit ut.

    Dessutom så kaskadspyr hon av ersättning, provade först BabySemp 1, och det gick helt utan problem de första gångerna, men sen började hon spy av den. Det är alltså inga små ?överskottskräkningar? utan riktiga kaskadspyor där det liksom sprutar ur munnen på henne inom en timme efter matning. Provade NAN PRO 1 istället och det blev värre, 3 megaspyor på 3h efter matning. Spyorna luktar verkligen kräks också..

    Någon som vet varför det blir såhär? Och hör spyorna ihop med gaserna på något sätt kanske?

    Har köpt NAN Sensitive men vågar nästan inte prova, med rädsla för att jag, hon och soffan ska bli nerspydda igen.. någon som haft liknande problem där NAN Sensitive hjälpt? Delammar och ger flaskan pga att amningen inte räcker till riktigt utan jag får sitta uppe hela nätterna och bara amma och hon blir inte riktigt mätt, så nu när jag inte kunnat ge ersättning så är jag en aning sliten...

  • Svar på tråden Kräks överallt och gaser..hjälp
  • Anonym191

    Vill tillägga att det ENDAST är när hon ätit ersättning som hon spyr. Aldrig när hon bara ammat.. bör alltså inte vara mjölkproteinallergi då jag äter mjölkprodukter som vanligt och hon inte kräks av amningen som sagt..

  • Akireb

    Det kanske är något med ersättningen hon inte tål?

    Ge henne inte mer av den isf. Testa en annan i små mängder. Annars skulle jag kolla med en läkare om problemet kvarstår.

  • Anonym191

    Provade först BabySemp 1, den kräktes hon av. Provade sedan NAN PRO 1 och den kräktes hon ännu mer av. Nu idag provade jag NAN Sensitive 1 som är för känsliga magar, och den kräktes hon 6(!!) gånger av inom 1,5h efter intag av endast 60ml..

    Hon lär ju inte vara laktoskänslig eller mjölkproteinallergisk då jag också ammar och jag äter mjölkprodukter som vanligt men hon kräks aldrig av amningen. Så kanske att magmunnen inte sluter tätt eller att hon är extrent känslig bara.

    Känner mig så maktlös när hon skriker helt förtvivlat och spyr överallt

  • Any80

    Hade exakt samma problem till slut endast hjälpte Semper lemolac sensipro och Semper droppar hon blev helt ny :)

  • Akireb
    Anonym191 skrev 2018-03-12 10:22:41 följande:

    Provade först BabySemp 1, den kräktes hon av. Provade sedan NAN PRO 1 och den kräktes hon ännu mer av. Nu idag provade jag NAN Sensitive 1 som är för känsliga magar, och den kräktes hon 6(!!) gånger av inom 1,5h efter intag av endast 60ml..

    Hon lär ju inte vara laktoskänslig eller mjölkproteinallergisk då jag också ammar och jag äter mjölkprodukter som vanligt men hon kräks aldrig av amningen. Så kanske att magmunnen inte sluter tätt eller att hon är extrent känslig bara.

    Känner mig så maktlös när hon skriker helt förtvivlat och spyr överallt


    Får hon i sog lika mkt mat vid amning som när hon får ersättning i flaska?

    Tycker ändå du ska kolla upp detta med en barnläkare.
  • cloudberry79

    Har du den absolut minsta hålet när du ger i flaska? Det kan ju vara så att det kommer alldeles för mycket och för fort. Vid amning måste barnet jobba ganska hårt för att maten ska komma och hinner inte få i sig maten lika snabbt.

    Min första var en riktig kräkbebis. Det var kaskader som flög rakt över rummet och det luktade vidrigt. Det gick bättre med en annan sorts flaska som krävde mer arbete och att vi rapade honom regelbundet under måltiderna. Andra helammade jag och vi hade aldrig det problemet med kräkningar då.


    Just NO.
  • Anonym191
    cloudberry79 skrev 2018-03-12 12:37:18 följande:

    Har du den absolut minsta hålet när du ger i flaska? Det kan ju vara så att det kommer alldeles för mycket och för fort. Vid amning måste barnet jobba ganska hårt för att maten ska komma och hinner inte få i sig maten lika snabbt.

    Min första var en riktig kräkbebis. Det var kaskader som flög rakt över rummet och det luktade vidrigt. Det gick bättre med en annan sorts flaska som krävde mer arbete och att vi rapade honom regelbundet under måltiderna. Andra helammade jag och vi hade aldrig det problemet med kräkningar då.


    Har en Dr Brown flaska med minsta hålen i ?nappen?. Kanske ska prova en sådan där Calma-flaska som de använder på BB.. den är gjord för att efterlikna amningen för att inte störa amningen om man delammar samtidigt då barnet måste använda samma sugteknik för att få i sig maten. Kanske värt ett försök, även om jag inte har lust att bli nerspydd ytterligare 6 gånger idag.. men vad ska man göra liksom..
  • Anonym191
    Akireb skrev 2018-03-12 11:58:01 följande:

    Får hon i sog lika mkt mat vid amning som när hon får ersättning i flaska?

    Tycker ändå du ska kolla upp detta med en barnläkare.


    Det vet jag inte, hon slutar amma när hon är mätt men har ingen aning om hur mycket det krävs för att hon ska bli mätt..

    Får nog kolla upp det med en barnläkare om det inte funkar med Calma-flaskan som bör göra att hon får i sig det långsammare.

    BVC tycker att det är helt normalt så länge hennes viktuppgång inte stannar av eller att hon går ner i vikt, har eksem eller kissar dåligt säger de. Kan väl hålla med om att det inte är akut om hon inte mår dåligt av det i längden, men det kan ju vara bra att kunna ge henne ersättning istället för att behöva sitta och amma vaken (liggamning funkar inte) i 5-6h och aldrig få sova, det mår jag inte bra av och delvis därför har vi beslutat att delvis amma och delvis ge flaska.
  • Akireb
    Anonym191 skrev 2018-03-12 13:37:26 följande:

    Det vet jag inte, hon slutar amma när hon är mätt men har ingen aning om hur mycket det krävs för att hon ska bli mätt..

    Får nog kolla upp det med en barnläkare om det inte funkar med Calma-flaskan som bör göra att hon får i sig det långsammare.

    BVC tycker att det är helt normalt så länge hennes viktuppgång inte stannar av eller att hon går ner i vikt, har eksem eller kissar dåligt säger de. Kan väl hålla med om att det inte är akut om hon inte mår dåligt av det i längden, men det kan ju vara bra att kunna ge henne ersättning istället för att behöva sitta och amma vaken (liggamning funkar inte) i 5-6h och aldrig få sova, det mår jag inte bra av och delvis därför har vi beslutat att delvis amma och delvis ge flaska.


    Jag förstår.

    Men testa att minska hålet på flaska om det är för stort.

    Min son fick väldigt ont i magen när flashlet var för stort i början och han fick för mycket så vi minskade hålet dirkt. Sedan hav vi honom ersättning via flaska men i mellanår avbröt vi honom när han åt för att lägga honom över axeln så han fick chansen att rapa innan han fortsatte äta. Der du fungerade bra för honom.
  • Millan88

    Här du testat Mam flaskorna med löstagbar botten och 1ans napp på den. För det låter som om ditt barn får i Sig för mycket luft när den äter. Vi har den och vi kör på ersättning har gjort sen min son va 5 dagar gammal. Vi har Nan pro 1.

  • Anonym191
    Millan88 skrev 2018-03-13 19:49:41 följande:

    Här du testat Mam flaskorna med löstagbar botten och 1ans napp på den. För det låter som om ditt barn får i Sig för mycket luft när den äter. Vi har den och vi kör på ersättning har gjort sen min son va 5 dagar gammal. Vi har Nan pro 1.


    Inte testat MAM-flaska, endast Calma och Dr Brown, men Calma-flaskan gav jag bröstmjölk i så där vet jag inte hur resultatet blir. Så det enda jag vet är att hon kräks med Dr Brown-flaska med minsta nappen. NAN PRO 1 har vi testat, den kräktes hon 3 gånger på 3 timmar av..
    solros68 skrev 2018-03-13 20:56:15 följande:

    För oss blev det stor skillnad av att byta från Nan pro, till Nan sensitive.


    Det var den jag provade då hon kräktes 6 gånger på 1,5 timme när hon hade ätit 60ml med rap-pauser.. så den verkade inte så poppis..
Svar på tråden Kräks överallt och gaser..hjälp