• Äldre 12 Mar 08:29
    3073 visningar
    9 svar
    9
    3073

    låta nioåring se Titanic?

    Jag har en nioåring som sedan länge har varit fascinerad över skeppet Titanic och han vill självklart se filmen. Jag har dock hittills sagt nej, men min som hävdar bestämt att andra i hans ålder har fått se den och att han inte kommer bli rädd..

    Är jag för hård? Ska han få se den? Fixar en nioåring det lixom..? Jag såg den själv när jag var nio.. men har nog inget minne av att jag tyckte den var läskig, bara vacker..

  • Svar på tråden låta nioåring se Titanic?
  • Bertra­m
    Äldre 12 Mar 08:31
    #1

    Jag såg den när den kom på bio, då var jag 9. Låt ungen titta :)

  • Caramb­olan
    Äldre 12 Mar 08:33
    #2

    Se den tillsammans?

  • Starli­ghts
    Äldre 12 Mar 08:33
    #3

    Ja, tycker du kan sitta med honom när ni ser den. Pausa filmen om det är något du känner att du vill förklara för honom eller nåt han undrar över. Det är ju inget farligt om han skulle bli ledsen heller, snarare en normal reaktion. Det är väl bra om han vill lära sig mer om historien, sen får man väl förklara att det är fiktiva personer i filmen osv..

  • Äldre 12 Mar 08:52
    #4

    Ok, då ska vi se den idag:) han är sjuk så det passar perfekt att kolla tillsammans utan några småsyskon som kommer och stör ;) och filmen är ju så fantastisk så den kan jag se både en och två gånger till

  • Äldre 12 Mar 11:21
    #5

    Ja men jag hade suttit med. Min 10 åring får se den. Även jurassic park.

  • Caramb­olan
    Äldre 12 Mar 12:48
    #6

    Ett tips förresten... Om det mest är båten han är intresserad av så finns det nån galning som lagt upp en film på youtube där han bara har klippt ut alla scener med skeppet. Alltså hela kärleksdramat är borta, det är bara snygga klipp på båten både i helt och i sjunkande tillstånd. Typ 1,5 h. Den såg jag och mitt ena barn som hade en ?coolt med stora skepp?-period för ett tag sedan.

  • Äldre 12 Mar 13:05
    #7

    Alla barn är olika. Mina är nyligen fyllda 8 och 9 och vi såg faktiskt just Titanic förra veckan. De hade pratat om det i skolan och ville se filmen. Tidigare har vi sett Harry Potter, Sagan om ringen och Star Wars. Däremot klarade de inte av Jurassic Park.

    Som andra skrivit, sitt och titta tillsammans så märker du om ungen fixar det eller inte. Enda stället jag bad mina ungar att hålla för ögonen var när jag visste att en i besättningen skulle skjuta sig själv i huvudet.

  • Äldre 12 Mar 14:06
    #8
    Carambolan skrev 2018-03-12 12:48:20 följande:

    Ett tips förresten... Om det mest är båten han är intresserad av så finns det nån galning som lagt upp en film på youtube där han bara har klippt ut alla scener med skeppet. Alltså hela kärleksdramat är borta, det är bara snygga klipp på båten både i helt och i sjunkande tillstånd. Typ 1,5 h. Den såg jag och mitt ena barn som hade en ?coolt med stora skepp?-period för ett tag sedan.


    Tack för tips :) nu har vi sett hela filmen, jag märkte på honom att början var rätt ointressant, han frågade ett par gånger "när sjunker båten egentligen?! " men slutet! Wow! Då var han tagen. Och jag började tjuta i vanlig ordning. Åh, den är lika fin som första gången jag såg den <3
  • Äldre 12 Mar 14:09
    #9
    SilverEmma skrev 2018-03-12 13:05:12 följande:

    Alla barn är olika. Mina är nyligen fyllda 8 och 9 och vi såg faktiskt just Titanic förra veckan. De hade pratat om det i skolan och ville se filmen. Tidigare har vi sett Harry Potter, Sagan om ringen och Star Wars. Däremot klarade de inte av Jurassic Park.

    Som andra skrivit, sitt och titta tillsammans så märker du om ungen fixar det eller inte. Enda stället jag bad mina ungar att hålla för ögonen var när jag visste att en i besättningen skulle skjuta sig själv i huvudet.


    Haha min son höll för ögonen när de skulle pussas och vid nakenscenen när rose ska bli ritad. Då gömde han sig bakom skämskudden ;) sååååå pinsamt
Svar på tråden låta nioåring se Titanic?