• Äldre 12 Mar 10:18
    8775 visningar
    35 svar
    35
    8775

    Blir aldrig gravid

    Hej!

    Hoppas på att kunna få lite råd, stöd och tips i denna tråden.

    Jag slutade på p-piller i juli 2017 efter att ha haft det konstant i 8 år. Började då med natrual cycles för att hitta min ägglossning för att lättare bli gravid. Det tog två månader innan jag fick tillbaka min mens, men efter det har min cykel varit regelbunden men ganska lång (ca 35 dagar). Enligt appen så har jag regelbunden ägglossning då min temp tydligt går ner. Men har inte fått mer än 3 positiva ägglossningstest sedan juli (tar testen varje dag under min follikulärfas). Blir lika besviken varje gång min mens kommer.. vill ju så gärna få ett litet tillskott..

    Känns som att vi inte borde ha svårt för att bli gravida, vi är unga (24 år båda två), ingen övervikt, tränar regelbundet, äter relativt nyttigt, ingen röker och vi dricker knappt.

    Är någon annan i samma sits eller har varit? Skulle verkligen uppskatta om ni ville dela med er av era erfarenheter!

  • Svar på tråden Blir aldrig gravid
  • Theryd­87
    Äldre 12 Mar 10:28
    #1

    Hej!

    Vill inte vara negativ men jag hoppas du är medveten om att för en kvinna utan fertila problem så tar det ca 12-18 månader innan hon blir gravid och föder barn. Det är väldigt få som blir gravida och får barn på första försöket!

    Själv slutade jag med p-piller jan 2014 och blev inte gravid fören juni/jul 2017 och då fick vi massor av hjälp! Tyvärr så fick jag inte behålla barnet och vi är tillbaka på ruta 1!

    Och så är du 24.. Själv är jag snart 31! Det bästa du kan göra är att sluta tänka på det och bara njuta av sexet, för ju mer du tänker på det desto svårare blir det! 

    Så bara fortsätt leva som du gör och var inte orolig så länge du har regelbunden mens = äl. Men ett tips, kolla inte bara tempen, kolla sekretet också, när du har äl ska det vara segt, kunna dras ut en bra bit innan det går av och vara som äggvita i konsistens och färg. Googla på det så får du mer exakt svar.

    Lycka till

  • Anonym (2)
    Äldre 12 Mar 11:55
    #2

    Ha sex varannan dag istället, skit i alla appar och tester. Upp till ett år kan ni försöka, sedan söka hjälp. 

  • Äldre 12 Mar 12:16
    #3

    Hej!

    Ja mitt sekret ser ut som typ äggvita och är klibbig (går att dra mellan fingrarna). Men tack för respons, vet att jag har noll tålamod, speciellt inte när nästan alla mina vänner blir gravida en efter en på första försöket.. Håller tummarna för er! Har ni fått någon hjälp?

  • Anonym (O)
    Äldre 12 Mar 12:25
    #4

    För oss tog det 2 år tills jag fick ett plus efter jag tog ut min p-stav. Var 24 när jag tog ut den och sambon var 25 . Jag har även 2st barn sen innan.

    Första graviditeten slutade i mf i v.13 sen tog det ytterligare 7 mån till nu är jag i v.35

    Så alltså tog det sammanlagt straxt över 2 1/2år:)

    Bästa och svåraste rådet sluta tänk på det !

    Efter 12 mån kan ni ställa er i kö för att få hjälp. Våran kö tid var upp till 8 månader. Hittade istället en kanon mottagning i Södertälje som man fick hjälp av direkt . Jag hann göra 2 undersökningar sen hamna ja i lite se på och vi bestämde oss för att leva helt som vanligt över sommaren och börja om på hösten men i början av augusti plussa ja igen så allt kan ske :)

  • Anonym (du får tänka på det)
    Äldre 12 Mar 13:13
    #5

    Hej
    jag blir ganska provocerad av alla dessa råd om att inte tänka på att bli gravid när det är det man önskar mest i världen och är orolig för. Ingen forskning visar att det är lättare att blir gravid för att man inte tänker på det. Det enda dessa råd gör är att skuldbelägga den som försöker få barn men inte lyckas och sen dessutom inte klarar att sluta tänka på det.
    Tänk på det så mycket du vill, sök hjälp när det har gått ett år. Punkt slut.

  • Anonym (O)
    Äldre 12 Mar 13:22
    #6
    Anonym (du får tänka på det) skrev 2018-03-12 13:13:36 följande:

    Hej

    jag blir ganska provocerad av alla dessa råd om att inte tänka på att bli gravid när det är det man önskar mest i världen och är orolig för. Ingen forskning visar att det är lättare att blir gravid för att man inte tänker på det. Det enda dessa råd gör är att skuldbelägga den som försöker få barn men inte lyckas och sen dessutom inte klarar att sluta tänka på det.

    Tänk på det så mycket du vill, sök hjälp när det har gått ett år. Punkt slut.


    Fast oftast drar det ner en i en tuff depression istället om man tänker på det varje månad. Jag mådde så fruktansvärt jävla dåligt varenda månad när alltid mensen kom och inget plus !! Jag slutade tillslut att leva mitt liv.

    När jag skriver mitt bästa och svåraste råd- sluta tänk på det. Så menar jag bara väl inte att man blir gravid snabbare !
  • Äldre 12 Mar 17:21
    #7

    Vad var det för mottagning ni gick till? En privat? Går knappt att sluta tänka på det, hur mycket jag än försöker.. känns nästan som man slutat leva sitt liv till fullo.. Men väldigt roligt att det plussade för er tillslut ??

  • Anonym (O)
    Äldre 12 Mar 19:00
    #8
    hannerr skrev 2018-03-12 17:21:13 följande:

    Vad var det för mottagning ni gick till? En privat? Går knappt att sluta tänka på det, hur mycket jag än försöker.. känns nästan som man slutat leva sitt liv till fullo.. Men väldigt roligt att det plussade för er tillslut ??


    Om du menar mig nu så gick vi till en mottagning i Södertälje. Sveamottagningen hette den,det var faktiskt min egen kommun som rekommendera om vi kunde tänka oss att åka en bit istället för att stå i kö flera månader så fick vi som sagt tid redan dagen efter:)
  • Theryd­87
    Äldre 12 Mar 19:24
    #9
    Anonym (du får tänka på det) skrev 2018-03-12 13:13:36 följande:

    Hej
    jag blir ganska provocerad av alla dessa råd om att inte tänka på att bli gravid när det är det man önskar mest i världen och är orolig för. Ingen forskning visar att det är lättare att blir gravid för att man inte tänker på det. Det enda dessa råd gör är att skuldbelägga den som försöker få barn men inte lyckas och sen dessutom inte klarar att sluta tänka på det.
    Tänk på det så mycket du vill, sök hjälp när det har gått ett år. Punkt slut.


    Tro mig, jag vet!
    men det är även ett råd jag fått i alla dessa år som jag och min man försökt...
    och blir lika irriterad varje gång jag får det. MEN till saken hör det att man blir deprimerad av att gå och tänka på det hela tiden, ytterligare en sak jag har erfarenhet av eftersom jag började med antidepressivt och var deltidssjukskriven pga allt!
    Så att försöka släppa det innan man verkligen har bekymmer (som jag) så tycker jag att man ska se till att njuta av varandra, för när man väl kommer in i få hjälp biten, då kan man inte njuta längre! Punkt slut!
  • Äldre 14 Mar 10:17
    #10

    Trådstartaren-Om man har försökt att bli gravid i 12 månader utan att lyckas bli gravida, så kan man få göra en infertilitetsutfedning via Landstinget. Man ringer till Kvinnokliniken på närmaste sjukhus och bokar tid.

    Om utredningen tex visar på bristade ägglossning så kan man få Letrozoltabletter utskrivna, eller om spermaproblem upptäcks så får man ställa sig i kö för ivf.

    Samma sak om man istället får upprepade missfall, då kan man få göra en missfallsutredning via Landstinget efter man haft 3 missfall. Det gjorde vi efter 3e missfallet men utredningen visade tyvärr inget för de tog för få prover, inte ens ett spermatest fick vi ta.

    Så vi reste till Life clinic i Aten och fick en bättre utredning där, fick veta att jag har koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Fick behandling med Intralipid, kortsontabletter, Fragmin och Trombyl. Men missfall ändå.

    Reste då till AvaClinic i Riga och gjorde sperm dna fragmentationstest (finns EJ i Sverige endast utomlands) och fick veta att spermierna är för dåliga för att det ska bli levande barn. Så vi har nu gjort dubbeldonation med PGS (detta finns EJ i Sverige).

    Så om det skulle vara så att ni ej får tillräckligt bra hjälp i Sverige och de bara ger er diagnosen "oförklarlig barnlöshet" så ska ni veta att det finns alltid en orsak (eller flera) och det finns mer och bättre hjälp utomlands OM ni skulle behöva det !

Svar på tråden Blir aldrig gravid