• BJW

    Samma namn som ett husdjur?

    Vi har länge nu försökt komma fram till ett tilltalsnamn vi båda gillar till vår dotter vi väntar, men det enda namn vi gemensamt fastnat för är samma namn som kommande barnets mormors katt heter. Katten är ca 10 år.

    Skulle det vara konstigt att barnet heter samma? Hur resonerar ni?

  • Svar på tråden Samma namn som ett husdjur?
  • zdudmwml

    Ja.
    Heter katten som de flesta andra katter gör- Misse, så tycker jag att det är jäkligt konstigt.

  • Trippelmamma76

    Tja... lite konstigt tycker jag nog att det är. Men, värre saker händer ju! Katten går väl dessutom ur tiden förr eller senare... kan ju bli lite lustiga missförstånd men knappast värre än så?

  • Deceree1

    Jag träffade en gång, två afganhundar som hette Torbjörn och Fredrik. Vad heter katten då? Svårt för oss här att säga om vi inte vet namnet så vad heter den?

  • zdudmwml
    BJW skrev 2018-03-12 17:18:27 följande:
    Alice
    Jag känner ett par katter  och några människobarn som heter så. Gulligt på bägge.
  • moaguuun

    Beror väl på vad katten heter. Det är inte konstigt om katten har ett namn för en människa. Om katten heter typ Nisse är det konstigt, men inte för att ni känner en katt som heter det utan för att det är ett kattnamn.

  • cathalouna

    Jag läste nyligen att man inte bör ge barn samma namn som ett husdjur, varför vet jag inte riktigt (så länge det inte är ett typiskt djurnamn) och vi tänker iallafall strunta i såna ?regler? när det gäller vårt kommande barn! Om det är en tjej kommer hon i vårt fall få samma namn som en nära släktings 10-åriga hund. Det är mitt absoluta favoritnamn och jag tänker att så himla stora missförstånd kan det knappast bli. Jag är beredd på att andra släktingar kan tycka att det är konstigt men då får dom väl tycka det. Jag tror inte att barnet kommer ha något emot det. Kanske snarare tvärtom, att det är roligt att heta samma? Så jag tycker att ni ska välja det namn ni tycker bäst om, oavsett vad katten heter :)

  • fluu

    Ni kan ju se det som ett släktnamn ;) Får jag någon gång en son funderar jag på att ge honom min salig katts namn som andranamn. När vi väntade dottern hade vi Elsa som förslag och det heter en hund i släkten. Jag ser inga problem så länge katten inte heter typ Fluffy eller så.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Madicken Madicken
    BJW skrev 2018-03-12 17:01:54 följande:

    Vi har länge nu försökt komma fram till ett tilltalsnamn vi båda gillar till vår dotter vi väntar, men det enda namn vi gemensamt fastnat för är samma namn som kommande barnets mormors katt heter. Katten är ca 10 år.

    Skulle det vara konstigt att barnet heter samma? Hur resonerar ni?


    Jag tycker inte det. Jag ville ha en son som ska heta Timmy så jag döpte marsvinet till det. Flera år senare köpte jag en kanin och mannen och jag kom överens om Tommy för en framtida son så nu heter kaninen Tommy och när sonen en dag kommer får han också heta Tommy.

    Men det är ju vanliga namn. Hade det varit Fido Dino Smulan då hade det ju varit konstigt.

    Min fågel heter Felix och min ena kusin heter också det.Fågeln är dubbelt så gammal som barnet. Ingen som höjt på ögonbrynen.
  • BJW
    moaguuun skrev 2018-03-12 17:34:23 följande:

    Beror väl på vad katten heter. Det är inte konstigt om katten har ett namn för en människa. Om katten heter typ Nisse är det konstigt, men inte för att ni känner en katt som heter det utan för att det är ett kattnamn.


    Det roliga är faktiskt att min brors ena katt heter just Nisse, men nej, ingen Nisse ska vi ha, det är ju ett smeknamn på Nils.
  • senalena

    Det är väl charmigt.

    Katten kommer ju inte leva kanske mer än 5 år till, och då blir det en fin påminnelse om en familjemedlem.
    Många döper ju sina husdjur till "människronamn" så förr eller senare träffar man på ett djur som heter Svante eller Freja.
    Om ni nu hittat något ni enas som så tycker jag ni ska ta det.

  • Natttt

    Det är gulligt.
    Så länge inte katten heter Maja-gräddnos eller något. Det blir ju en fin historia sedan. Och ni kan tänka på det som ett släktnamn ;)

  • Tisse

    Gör väl inte så mkt om det inte är er katt.

    Vår första dotter fick sitt andranamn efter en katt som jag haft som liten (Felicia).

    Var inne på att ge vår andra dotter namnet Tyra men har en hund som heter Myra så tyckte det var för likt, men det var ju vår egen hund.

    Har en bekant som döpte sin son till samma namn som hennes föräldrars hund så de börja kalla hunden vid ett annat namn för att inte orsaka förvirring.

Svar på tråden Samma namn som ett husdjur?