• Nusse91

    Hur delar ni upp...

    Hej! 

    Någon jag funderat på är hur andra delar upp saker och ting hemma hos er? 
    Hur delar ni upp ekonomin, sysslorna, matlagning osv?  

    Hos oss delar vi mer eller mindre jämt på alla pengarna trots att vi tjänar olika. 
    Jag betalar alla räkningar och sen swishar min sambo hälften av summan mer eller mindre. När vi är iväg och handlar så köper jag in lite mer än hon då jag äter betydligt mer än henne. 
    Vi delar upp sysslorna i hemmet och matlagning och så brukar jag stå för då det är ett intresse. 

    Kul att höra hur andra har det! Blir det ofta tjat eller är ni sams om hur ni har det? 
    Vi är alltid sams och kompletterar varandra väldigt bra. 

  • Svar på tråden Hur delar ni upp...
  • Freijah

    Min man jobbar och tjänar pengar, jag är hemma och tar hand om barnen och hemmet. Matlagning delar vi på.

    Jag har fri tillgång till vårt konto så jag behöver inte be om lov att handla det vi behöver.

  • Jemp

    Slår ihop inkomsterna, betalar gemensamma räkningar+sparande och delar lika på resten (innan vi fick barn hade vi separat ekonomi och delade 50% på alla utgifter).

    Hushållssysslor ska vi dela lika på också. Där finns dock en del återkommande diskussioner kring vem som gör mest osv. Vissa saker har vi väldigt väl uppdelat (lagar mat varannan dag, den andra tar disken, lägg

  • Nusse91

    Tack för era svar.

    Vi har för den delen varsin ekonomi i nuläget. För min del känns det konstigt om min sambo har tillgång till hela min ekonomi. Dock så får hon jättegärna kolla hur mycket pengar jag har men jag känner just nu att sammanslagning är inget för mig.

    Kan ändras i framtiden :)

  • Nusse91

    Tack för era svar.

    Vi har för den delen varsin ekonomi i nuläget. För min del känns det konstigt om min sambo har tillgång till hela min ekonomi. Dock så får hon jättegärna kolla hur mycket pengar jag har men jag känner just nu att sammanslagning är inget för mig.

    Kan ändras i framtiden :)

  • Anonym (Matilda)
    Nusse91 skrev 2018-03-12 22:18:40 följande:

    Hej! 

    Någon jag funderat på är hur andra delar upp saker och ting hemma hos er? 

    Hur delar ni upp ekonomin, sysslorna, matlagning osv?  

    Hos oss delar vi mer eller mindre jämt på alla pengarna trots att vi tjänar olika. 

    Jag betalar alla räkningar och sen swishar min sambo hälften av summan mer eller mindre. När vi är iväg och handlar så köper jag in lite mer än hon då jag äter betydligt mer än henne. 

    Vi delar upp sysslorna i hemmet och matlagning och så brukar jag stå för då det är ett intresse. 

    Kul att höra hur andra har det! Blir det ofta tjat eller är ni sams om hur ni har det? 

    Vi är alltid sams och kompletterar varandra väldigt bra. 


    Delade alltid alla räkningar 50/50 men nu är jag arbetslös så ni betalar ham lite fler småräkningar som elen tex.

    Vi har automatisk överföring från hans konto till mitt varje månad och för de betalar jag alla räkningar vi delar på och köper all mat. Nu när jag är arbetslös lägger han till några hundringar för maten så mitt konto inte blir helt tomt så jag kan köpa nåt jag vill ha.

    Jag sköter allt papperarbete hemma och letar upp sjukvård, abonemang, överklagar. Allt.

    Han diskar, dammsugar, dammar, putsar fönstren.

    Djurburarna brukade vi göra tillsammans men nu är jag gravid så då måste han städa de ensam.

    När djuren ska klippas, badas, torkas spyor, är sjuka är det jag som sköter det.

    När något ska sys gör jag det.

    När något ska hamras spikas sågas gör han det.

    Jag hatar träslöjd.Han hatar syslöjd.

    Jag tvättar allt.Han bär upp allt och sen viker han hela tvätten. Jag sorterar strumpor.

    Han lagar mat varje dag.Hel och halvfabrikat.

    Jag lagar mat nån gång i veckan.Från grunden.

    Jag bakar.

    Jag fixar och installerar all teknik.Han kan inget sånt.

    Vi har varit ett par i 14 år och sambos i 13.

    Från början var det mycket bråk men allteftersom åren gått har vi växt in i våra roller och nu känns det naturligt. Han gör det han är bäst på och jag gör det jag är bäst på.
  • Anonym (Sandra)

    Han har ett par tusen mer än mig i inkomst, han arbetar heltid, och jag är föräldraledig.

    Vi delar på räkningarna som tillhör hushållet 50/50. A-kassa, CSN osv betalar vi våra egna.

    Fritidsavgiften, försäkringar etc för mina barn betalar jag.

    Mat, blöjor mm blir ungefär varannan gång...

    Samma med bensin.

    Barnkläder och leksaker köper oftast jag när jag shoppar. Men större inköp som vagn etc, brukar han betala.

    Vi grälar ytterst sällan om pengar.

  • Anonym (Sandra)

    Sysslorna, ja... Oftast blir det så att jag städar på vardagarna och han på helgen ibland.

  • Anonym (Hp)

    Jag är kvinna och min sambo är man.

    Han betalar alla räkningar och jag swishar hälften av summan till honom. Bensinen tar vi på bensinkort med kredit som vi betalar av varje månad. Detta delar vi också på. Dock har vi diskuterat att han kanske ska betala mer på bensinen än jag eftersom han har mycket längre till jobbet och han skjutsar mig till mitt. Dessutom tjänar han mer.

    Husshållssysslor som städning delar vi på. Oftast är det han som påpekar att vi bör städa och då gör vi det tillsammans. Dock är det oftast jag som plockar i och ur diskmaskinen eftersom jag vill ha undan i köket då det är jag som lagar den mesta maten. Jag älskar att laga mat och baka!

    Självklart hade det varit kul om han hjälpte till mer i matlagningen, men jag är litet av ett kontrollfreak som vill göra allt själv och följa receptet till punkt och pricka. Måste därför försöka släppa in honom mer och sluta bli irriterad över att han inte hjälper till.. Är ju JAG som kör över honom utan att tänka på det.

  • snedtak

    Vi delar 50/50 på alla gemensamma utgifter, helt separata ekonomier. Tjänar ungefär lika och har en diskussion om vad vi prioriterar tillsammans. Vill en person köpa en svindyr TV och den andra en helt vanlig TV, får den första kanske lägga lite mer.

    Delar också i stort sett lika på hushållssysslor. Handlar ungefär varannan gång, turas om att diska och tvätta m.m. Sambon är den enda som stryker, eftersom det är hen som envisas med att ha plagg som behöver strykas.

  • TeresB
    Nusse91 skrev 2018-03-12 22:18:40 följande:

    Hej! 

    Någon jag funderat på är hur andra delar upp saker och ting hemma hos er? 
    Hur delar ni upp ekonomin, sysslorna, matlagning osv?  

    Hos oss delar vi mer eller mindre jämt på alla pengarna trots att vi tjänar olika. 
    Jag betalar alla räkningar och sen swishar min sambo hälften av summan mer eller mindre. När vi är iväg och handlar så köper jag in lite mer än hon då jag äter betydligt mer än henne. 
    Vi delar upp sysslorna i hemmet och matlagning och så brukar jag stå för då det är ett intresse. 

    Kul att höra hur andra har det! Blir det ofta tjat eller är ni sams om hur ni har det? 
    Vi är alltid sams och kompletterar varandra väldigt bra. 


    Min man betalar alla räkningar. vi har gemensam ekonomi men olika konton. vi har väl inget uppdelat sådär. vi sätter undan för sparande och sen betalar den som är iväg och handlar. Skulle någon börja få tomt på kontot så skickar den andre över pengar. Stora inköp gör vi tillsammans men ingen behöver kolla av med den andra för inköp av kläder eller andra billigare saker. 

    Just nu pluggar jag och har mer tid hemma så jag gör det som jag hinner i hushållet och så tar den andre vid sen. Vi har inget uttalat schema utan det brukar ordna sig av sig självt, min man lagar mer mat för han tycker att det är roligt.  Visst blir det tjat/ tjafs då och då.. oftast för att man är trött och ännu mer för att barnen är trötta. Men det är väldigt sällan tjafs om pengar.. aldrig faktiskt. Det är nog mera av varför ligger det kläder på 7 ställen. och jag har nog insett att det kommer vara så och det är något vi kommer tjata om efter 20 år också. 


Svar på tråden Hur delar ni upp...