• aprettybarbie

    KRONISK SVAMP

    Hej på er, i somras fick jag reda på att jag har kronisk svamp då jag var hos läkaren å dom tog en odling. Jag fick en kur med flucanozol jag åt i ett halvår, kan säga att det var den skönaste perioden på länge när jag fick slippa alla svampinfektioner. Efter denna kuren tog slut tog det en månad innan jag drabbades igen, den svampinfektionen han gå bort av sig självt då jag inte fick vård på en vecka. Efter två veckor fick jag antibiotika mot mitt ansikte å pga antibiotikan fick jag självklart en extrem svampinfektion som jag har nu och som till och med kliar runt ändöppningen. Har försökt få vård förra veckan och idag, men dom bara skiter i att ringa upp. Det är inte mina p-piller då jag fick svamp redan som 13-åring och är nu 16år. Har fått medicin mot detta en gång och använder bomullstrosor å allt sånt. Inget hjälper, hur lång tid tog det för er att bli av med kronisk svamp? Vill så gärna ha en till kur med medicin, känner mig så äcklig bland alla ungdomar. Kan inte ens klä mig som jag vill, går utan trosor i tights å slappa byxor osv. Vill bli av med detta..

  • Svar på tråden KRONISK SVAMP
  • Anonym (L)

    Du skulle behöva få mera hjälp än en tillfällig kur. Hitta orsak, förändra det som försvårar svampen och hitta något som lindrar besvären. Svampen i sig är inte ditt värsta problem (även om det känns så) utan svamp får man när kroppen är i stor obalan t.ex du har för många gifter i kroppen - som svampen äter.

    Snabb-råd är mjölksyretabletter som förbättrar tarmfloran. Lycka till!!

  • Anonym (Candida)

    Googla candidadiet. Uteslut socker. Socker göder svamp

  • Anonym (Zvampen)

    Jag hade rejäla problem i två år när jag fick mycket antibiotika pga infektioner och blir man sänkt i sitt immunförsvar och får floran rubbad i slidan så är det nog lätt att "fastna" med svampen.

    Det som jag upplevde hjälpte mig:

    Bara 100% bomull i trosor och du måste tvätta underkläderna i minst 60 grader för att döda svampen i dem. Kan vara svårt att hitta 100% bomull i vanliga butiker numera men finns t.ex. på bonprix.se

    Sov med bart underliv alltid och använd inte tampong.

    Ha löst sittande kläder nertill, lär dig gilla kjol och klänning. Idag kan jag ha mer tajta kläder igen men då var det 100% omöjligt.

    Bada inte i klorerade pooler på semestern. Jag kunde inte vara i Spanien alls de åren utan att få svamp, det räckte med värmen för att dra igång det.

    Uteslut godis och dra ner på kolhydrater i din vardag. Detta gällde särskilt veckan just före mens för mig, det var oftast då infektionen startade.

    Försök att inte ta antibiotikakurer, även om det kan vara svårt att undvika. Jag hade bihåleproblem men en sköljspruta med saltvatten hjälpte mig mycket och jag slapp antibiotika 4 ggr av 5 på den behandlingen. Början till halsfluss kan man ofta gurgla bort med gurgelvatten som innehåller jod eller med Listerine total care varannan timme. Att inte äta socker hjälpte mig också med halsinfektioner tyckte jag.

Svar på tråden KRONISK SVAMP