• ALM82

    Vad längtade ni efter mest när ni var gravida?

    Som rubriken lyder; Vad längtade ni efter mest när ni var gravida? Eller vad längtar ni efter nu när ni är gravida?

    FÖRUTOM barnet förstås ;)  

    Jag är nu i vecka 33, så nu är det inte långt kvar till BF. Jag längtar efter att kunna röra mig obehindrat, att kunna sova på mage eller rygg, att kunna äta allt utan att behöva kolla vad det innehåller, att börja träna ordentligt igen, att kunna gå långt utan att bli dödstrött... t.ex! :)

  • Svar på tråden Vad längtade ni efter mest när ni var gravida?
  • Jsv17
    Freya18 skrev 2018-03-16 15:37:55 följande:

    Det stämmer! Kommer ihåg dig :)

    Jag tog en paus från familjeliv några månader och försökte att slappna av med hela bebisplanerna. Jag tog "semester" över sommaren. Jag har funderat på hur det gick för alla. Vi var ju några stycken som följde varandra.

    Vi skulle starta med IVF i oktober, men 5 dagar innan jag skulle börja med hormonerna så blev jag gravid! Helt makalöst. Det var verkligen sista chansen på naturlig väg. Och här sitter man nu rund och go i vecka 26 med en livlig grabb i magen. Förväntas komma till midsommar!

    Vad kul och höra att allt har gått väl för dig och bebisen! Hela 3 månader redan. :) Åh, vad jag längtar tills vi är i bebisbubblan och får njuta för fullt. Kommer bli en härlig sommar för oss! :D


    Så himla glad jag blir! Och vilken historia, att det gick på naturlig väg till sist ändå

    Verkligen jättejätte stort grattis! Tänk ett år senare, har jag min lilla Leon och din bebis är på väg

    Bebisbubblan är det bästa som finns, du har verkligen det allra bästa i livet framför dig, kommer bli en helt underbar sommar för er <3
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Anonym (Längtade)
    Anonym (Sp) skrev 2018-03-16 11:10:29 följande:

    Åååå så mysigt . Att det inte skiljer sig mellan våra bebisar .,

    Min bebis är jätte lugn bebis .

    Hon har oxå ont i magen

    Tror det är gaser men BVC säger att de är normalt

    Och barn är sån när de helanmar

    Hon vägrar med ersättning , så jag vaknar 2-4 gånger på nätterna och amma henne

    De är jobbigt ibland när Man är trött men vad gör man inte för de små . Hur mkt växer din bebis i vecka hos bvc . Min har gått upp 410 g på en gång och de är raket fart säger bvc , Så jag är nöjd att min mjölk räcker till henne .

    Vi bor i Skåne

    Vart bor ni ?


    Har precis kommit fram till att våran lilla tjej är mjölkproteinallergisk, och ammar därför inte längre. När jag inte ammar så mår hon mycket bättre i magen och har inte ont längre, ger bara mjölkfri ersättning nu!

    Var hos bvc i torsdags och då vägde hon 4100, hon hade gått upp 320g sedan besöket veckan innan så mjölken eller mängden var det inget fel på, bara att hon inte tål den tyvärr. Därför hon spytt av alla ersättningar jag provat innan också, för att det varit mjölk i dem.

    Märker att hon blir mycket nöjdare längre på ersättning än amning, innan kunde jag sitta uppe och amma en hel natt med endast små pauser på ungefär en kvart. Nu ger jag 120ml ersättning sen sover hon 4-5h i sträck oftast vilket är väldigt skönt för nattsömnen

    Vi bor i Söderköping, i Östergötland och är snart 22 år gammal
  • Iowhannah

    Jag längtar efter att kunna maxa på gymmet igen. Och att slippa halsbränna varje natt. Och säkerligen en massa annat.

    Går in i vecka 25 i dag så det är ett tag kvar.

  • Anonym (oops)
    Anonym (Längtade) skrev 2018-03-18 07:54:39 följande:

    Har precis kommit fram till att våran lilla tjej är mjölkproteinallergisk, och ammar därför inte längre. När jag inte ammar så mår hon mycket bättre i magen och har inte ont längre, ger bara mjölkfri ersättning nu!

    Var hos bvc i torsdags och då vägde hon 4100, hon hade gått upp 320g sedan besöket veckan innan så mjölken eller mängden var det inget fel på, bara att hon inte tål den tyvärr. Därför hon spytt av alla ersättningar jag provat innan också, för att det varit mjölk i dem.

    Märker att hon blir mycket nöjdare längre på ersättning än amning, innan kunde jag sitta uppe och amma en hel natt med endast små pauser på ungefär en kvart. Nu ger jag 120ml ersättning sen sover hon 4-5h i sträck oftast vilket är väldigt skönt för nattsömnen

    Vi bor i Söderköping, i Östergötland och är snart 22 år gammal


    Vi du fortsätta amma så är det "bara" att utesluta mjölkprotein ur din kost (bara så att du vet, själv har jag inte ammat mina två mp-allergiker och tycker att alla får välja själva). Små barn misstar ofta smärta i magen för hunger så utesluter du mjölk och väljer att amma så kommer du troligtvis slippa maratonamningana.

    Östergötland är riktigt tuffa med ersättning så räkna med att ni får fram till 6 månaders ålder och sedan är det välling eller köpa själv som gäller (så att ni slipper bli överraskade)! Spelar ingen roll vad du har för argument, det finns nästan ingen som har fått längre än så, riktlinjer uppifrån :-/
  • MaTik

    Jag längtar efter att kunna sova på mage och efter att få dricka vin. Ett glas kallt vitt vin på fredagskvällen... Längtar också efter att få köpa nåt snyggt till mig själv, affärerna börjar fyllas av snygga vårklänningar och dels kan jag inte prova dem ordentligt med min mage, dels har jag ju ingen aning om vilken storlek jag kommer ha efter graviditeten. Är i vecka 31.

  • Anonym (Längtade)
    Anonym (oops) skrev 2018-03-23 08:39:28 följande:

    Vi du fortsätta amma så är det "bara" att utesluta mjölkprotein ur din kost (bara så att du vet, själv har jag inte ammat mina två mp-allergiker och tycker att alla får välja själva). Små barn misstar ofta smärta i magen för hunger så utesluter du mjölk och väljer att amma så kommer du troligtvis slippa maratonamningana.

    Östergötland är riktigt tuffa med ersättning så räkna med att ni får fram till 6 månaders ålder och sedan är det välling eller köpa själv som gäller (så att ni slipper bli överraskade)! Spelar ingen roll vad du har för argument, det finns nästan ingen som har fått längre än så, riktlinjer uppifrån :-/


    Vill inte fortsätta amma nu när vi ?vet? att hon är känslig. Får redan köpa ersättningen själv då BVC inte skriver ut recept endast baserat på att alla kaskadkräkningar upphört helt nu och hon verkar må mycket bättre överlag nu när hon äter mjölkfritt. En burk räcker i 4 dagar och kostar mellan 200-250kr så det är saftigt..
  • sommar 77

    V 35 och kejsarsnitt blir 17/4.

    Längtar till jag kan röra mig bra och ut och springa igen, smidigt sex och rosevin med mannen på altanen:)

  • Marsbebis2018

    Just nu på bf +1 längtar jag nog mest efter att kunna ligga på rygg och mage och röra mig mer obehindrat. Annars så har jag också längtat efter ett glas rött med en charkbricka, sex och närhet utan att känna sig sjukt otymplig, och längtar också efter att kunna ha mina vanliga kläder ????

  • Anonym (Bajamaja)

    Tro det eller ej.

    Men att få gå på toa och kunna tömma tarmen ordentligt längtar jag efter.

    Känner mig skitnödig ständigt men får sitta hur länge som helst på toa för att få ut något!!

    Såååå drygt och så olustig känsla!!!

  • Anonym (oops)
    Anonym (Längtade) skrev 2018-03-23 16:02:29 följande:

    Vill inte fortsätta amma nu när vi ?vet? att hon är känslig. Får redan köpa ersättningen själv då BVC inte skriver ut recept endast baserat på att alla kaskadkräkningar upphört helt nu och hon verkar må mycket bättre överlag nu när hon äter mjölkfritt. En burk räcker i 4 dagar och kostar mellan 200-250kr så det är saftigt..


    Då kommer ni ganska billigt undan ändå om bebisen tål hydrolysat. En burk till sonen kostar ca 600 kr och till dottern ca 800 kr, räcker i 2 dagar :-/

    Kontakta barn- och ungdomsmedicin, det är deras läkare som skriver ut, inte BVC. Annars så beställ på apotea, man kan köpa vykort för att stödja sos-barnbyar (kostar typ 20kr) och då får man 10% rabatt på nästa köp! Gå även med i "barn med mjölkproteinallergi" på Facebook, där kan man få tag i burkar som folk har fått över och säljer till uttagspris.
Svar på tråden Vad längtade ni efter mest när ni var gravida?