• Meriall

    Narkos på barn 1-2 år

    Är det någon som vet hur det går till? Eller kanske har barn som opererats i den åldern för något och vill berätta om det?

    Har just fått remiss till operation för min 16-mån men det kan ta ett tag innan vi får tid...

  • Svar på tråden Narkos på barn 1-2 år
  • Any80

    Min som opererade ljumskbråck när han var 3 månader och öron när han var under 2 år. Det gick hur bra som helst, du ska inte oroa dig, han fick lite feber efter narkosen och det lugnade sig efter panodil

    Lycka till

  • Any80

    Min som opererade ljumskbråck när han var 3 månader och öron när han var under 2 år. Det gick hur bra som helst, du ska inte oroa dig, han fick lite feber efter narkosen och det lugnade sig efter panodil

    Lycka till

  • Meriall

    Det låter lugnande. Hur sövde de honom för öronen? Hur var proceduren liksom?

    Hade han några slangar eller sånt när du fick se honom efteråt? Var det rör i öronen han skulle få? Hur lång tid tog operationen om du minns? Ursäkta alla frågor.

    Min flicka ska göra hörselundersökning och ev sätta rör och ev ta bort adenoiden.

  • Any80

    Dom satte rör i hans öron

    Vi kom på morgonen och du är närvarande tills barnet somnar i narkos, hela gick på ca 1-2 Tim när han vaknade, satt vi där han fick pigelin och på eftermiddag åkte vi hem

  • Anonym (Ha)

    Det vanligast förekommande är att barnet får bedövningssalva på händer, och ev fötter om små barn, där man senare sätter en infart, en slang in i ett blodkärl. Sätts med hjälp av en nål, därav bedövningen. Innan själva den proceduren kan barnet få lite lugnande. Man ger därefter sömnmedicin, inom situationstecken, i den slangen som gör att barnet somnar. Såhär långt brukar en förälder få vara med. Sedan lämnar man sitt barn med personalen som sedan fortsätter förberedelser osv innan själv operationen utförs. Man väcker sedan barnet ur själva narkosen och sedan får

    föräldern komma till barnet igen och vara med när barnet vaknar upp helt o hållet osv. Ett annat sövningsalternativ är att söva på mask, dvs andas in gas som gör att man somnar. Därefter sätter man slangen i ett blodkärl osv. Vilket som väljs beror på barnet men vanligast (hos oss, jobbar på sjukhus) är att få infart o sömnmedicin i den. Beroende på vad barnet blir opererad för kan eftervården se olika ut. Mindre ingrepp betyder ofta mindre smärtstillande o dricka efter uppvaknande o sen äta osv. Större ingrepp kan ha annan eftervård. Detta får ni reda på av personalen. Smärtstillande ges oftast redan under narkosen.

    Denna infon kan ju såklart vara lite subjektiv från min sida då den speglar den verksamheten jag jobbar inom. Kolla gärna inne på 1177 hemsida för mer info. Det brukar vi hänvisa till bla. Sedan ska ni såklart få information av personal i samband med att ert barn ska sövas och opereras.

  • Meriall

    Tack för informationen! Hur ger man lugnande? I dryck, nässpray, stolpiller? Det kommer vara svårt att sätta infart annars då hon är väldigt stark och rörlig. Vill ogärna söva med mask. Har provat det på ett äldre barn och det var hemskt :S

  • Anonym (Ha)

    Man man få det både som dricka eller i rumpan, flytande form, o kanske det man väljer främst till ett mindre barn. I näsan kan man också få. Tabletter kan stora, nästan vuxna, barn få. Ett bra lugnande för nålsättningsproceduren är A o O tycker jag. Lugnar barnet, både i sinne o motorik, och OM det inte skulle ta helt o hållet så kan medicinen många gånger göra att barnet själv inte riktigt kommer ihåg det jobbiga, men de e såklart individuellt.

    Som jag skrev så söver vi sällan på mask utan då är det ifall barnet är otroligt svårstucken eller väldigt !!!!!! rädd inför nålsättning. På mindre barn brukar man inte ha hunnit uppleva eller veta om de sistnämnda.

  • JoelBus

    Hej.

    Vi har opererat vår dotter 5 gånger under hennes första två år.

    Personalen är ofta helst fantastisk överallt man kommer. Man känner sig så väl omhändertagen. Det som (Ha) skriver stämmer väldigt väl in på min upplevelse utav hur det är när ens barn sövs.

    Vår dotter fick lugnande via nässpray och somnade på det innan vi kom in i op salen. Vi sövde med mask 4 av 5 ggr då vår dotter är extremt svårstucken. Det gick bra. Alla är så proffsiga!

    Du får gärna fråga om det är något du undrar över. Förstår att du har mycket funderingar och känslor.

  • modsey

    Så små barn brukar sövas ner på mask, dvs inte med läkemedel via nål. Du är med ända tills barnet somnat och får efter det lämna salen. När barnet somnat sätter de i så fall nålen och fortsätter då med intravenös narkos. Tub eller larynxmask förs ner i svalget för att andas åt barnet. En anestesisjuksköterska sitter hos ditt barn under hela tiden och håller koll på puös, syresättning etc och ger de läkemedel som behövs.

    Sen när operation är fördig får du komma till uppvaktning där ditt barn får vara ett tag innan ni åter får åka till avdelningen ./ anestesisjuksköterska och mamma till barn som sövts

  • Anonym (Matte)

    Sonen på nu 19 månader har sövts 3 ggr. Vår son blev sjuk och de satte in en central venkateter på honom vid 2,5 mån ålder. Fick då inte vara med under själva sövningen så i den åldern vet jag inte hur de sövde. Det gjordes även en gastroskopi och en koloskopi några dagar senare. Vi fick inte medverka under själva sövningen då heller.

    Däremot fick jag vara med när de skulle göra en ny koloskopi/gastroskopi när han var 10 månader. De satte en mask över mun och näsa, och sövde honom sedan. Vet inte hur man gör på de som är lite äldre, men det är klart att det kan vara ett problem med masker när de är lite större ???? det var ett väldigt snabbt sätt att söva på i alla fall och gick bra efteråt! Antar att de kanske använder sig av att sätta en kateter i ett kärl och sprutar in läkemedel eller om de ger det rektalt vid sövning till de mellan 1-2 år.

Svar på tråden Narkos på barn 1-2 år