• Aniroma

    Växasängen gav ändra sovvanor..

    Min dotter är två år och för en vecka sedan bytte vi till växasäng. Vi tyckte att hon började bli för tung att lyfta (jag har dålig rygg) upp och ner i spjälsängen och efter en jobbig månad (december-januari) där hennes närhetsbehov var otroligt stort och vägrade somna själv så valde vi att byta till en säng vi kan krypa ner i om det behövs.

    Nu till problemet. Hon har alltid (förutom sen senast jobbiga månaden) alltid somnat själv i sin säng, från va 4 månaders ålder. Vi behöver bara lägga ner henne, pussa lite och säga godnatt och så somnar hon. Men sedan vi bytte sängen så är det helt borta. Så fort vi lagt henne så kryper hon ur sängen. Vi leder alltid tillbaka henne och påminner om att vi bestämmer, men efter ett par minuter kommer hon ut igen. Vi har båda försökt lägga oss bredvid henne för att ge trygghet och närhet men hon somnar ändå inte. De senaste fyra kvällarna har vi lagt henne som vanligt vid 19 men hon somnar först runt 21.30..

    Jag förstår att en ny säng är spännande, och att det är en nyfunnen frihet att kunna klättra i och ur. Vi var förberedda på att det skulle bli en del turer in i hennes sovrum, men att hon inte skulle vilja somna förrän 21.30??!! Hon verkar plötsligt inte ens trött?! Från att ha somnat själv till att inte alls somna. Hon sjunger, pratar och möblerar om i sängen.

    Vad ska vi göra? Bara fortsätta vara konsekventa och ta fighten? Men varför är hon inte trött? Inga andra rutiner på dagarna är annorlunda.

  • Svar på tråden Växasängen gav ändra sovvanor..
  • Alexi

    Bara håll ut. Vi bytte säng när dottern var 20 månader och det var en helvetisk period med evighetslånga läggningar innan det blev bättre igen...

  • Aniroma
    Alexi skrev 2018-03-13 20:46:00 följande:

    Bara håll ut. Vi bytte säng när dottern var 20 månader och det var en helvetisk period med evighetslånga läggningar innan det blev bättre igen...


    Hur lång tid höll er period på? Igår somnade hon på 30 min men idag är hon pigg igen o ligger därinne o sjunger nu... :p
  • Alexi
    Aniroma skrev 2018-03-14 19:47:12 följande:
    Hur lång tid höll er period på? Igår somnade hon på 30 min men idag är hon pigg igen o ligger därinne o sjunger nu... :p
    Någon månad kanske. Men helt bra blev inte läggningarna förrän vi började kraftigt minska på dagsömnen vid 2 år.
  • Aniroma

    Nu har det gått tre veckor snart och det är fortfarande samma visa vid läggningarna. Igår höll vi på i två timmar. Hon verkar inte vara trött liksom? Sjunger, sätter sig upp, möblerar om i sängen. Om vi inte ligger bredvid så klättrar hon ur. Men även när vi ligger bredvid så somnar hon inte! Jag förstår att det kommer att ta tid men jag känner mig lite maktlös över den förändringen som blev. Hon som alltid somnat själv och snabbt i spjälsängen, att det nu tar så himla lång tid? Inga andra vanor är ändrade: samma tider, samma nattningsrutiner och så.

  • Alexi

    Men hur länge sover hon på dagen? Vi drog alltså ner dagsömnen vid precis två år och det underlättade läggningarna enormt.

  • LFF
    Alexi skrev 2018-03-22 21:59:25 följande:

    Men hur länge sover hon på dagen? Vi drog alltså ner dagsömnen vid precis två år och det underlättade läggningarna enormt.


    Tänkte just fråga det samma, hur ser sovvanan ut på dagen? Och hur ser dagen ut i övrigt? Dessutom börjar det bli ljusare nu och jag märker en enorm skillnad på mina 4-åringar i hur enkla de är att söva/väcka beroende på ljuset (snart börjar diskussionen om att man inte behöver gå och lägga sig eftersom det är ljust ute och andra barn är ute på gården).
  • Aniroma
    Alexi skrev 2018-03-22 21:59:25 följande:

    Men hur länge sover hon på dagen? Vi drog alltså ner dagsömnen vid precis två år och det underlättade läggningarna enormt.


    Vi drog ner från 2 timmar till 1,5 och det gjorde inte någon skillnad... ska vi minska ännu mer? Hur mkt minskade ni?
    LFF skrev 2018-03-23 10:52:43 följande:

    Tänkte just fråga det samma, hur ser sovvanan ut på dagen? Och hur ser dagen ut i övrigt? Dessutom börjar det bli ljusare nu och jag märker en enorm skillnad på mina 4-åringar i hur enkla de är att söva/väcka beroende på ljuset (snart börjar diskussionen om att man inte behöver gå och lägga sig eftersom det är ljust ute och andra barn är ute på gården).


    Dagen i övrigt. Ja hon vaknar vid 06-07, äter frukost vid 08. Lunch 11.30 och sover 12-13.30. Mellis 14.30. Kvällsmat 17.30. Läggdags 19.30. Hon är på förskolan 08-16.30 varje dag.
  • Alexi
    Aniroma skrev 2018-03-23 19:48:04 följande:

    Vi drog ner från 2 timmar till 1,5 och det gjorde inte någon skillnad... ska vi minska ännu mer? Hur mkt minskade ni?Dagen i övrigt. Ja hon vaknar vid 06-07, äter frukost vid 08. Lunch 11.30 och sover 12-13.30. Mellis 14.30. Kvällsmat 17.30. Läggdags 19.30. Hon är på förskolan 08-16.30 varje dag.


    Nu gick visserligen vår dotter 22 timmar i veckan som tvååring men från två års ålder (25 månader exakt) sov hon 30 min per dag på förskolan och inget alls på lediga dagar.

    Är hon en rätt pigg typ är 1.5 timme mycket. Det skiljer ju jättemycket mellan olika barn.

    Och ja, ljuset märks också.
  • elin1989
    Aniroma skrev 2018-03-23 19:48:04 följande:
    Vi drog ner från 2 timmar till 1,5 och det gjorde inte någon skillnad... ska vi minska ännu mer? Hur mkt minskade ni?
    LFF skrev 2018-03-23 10:52:43 följande:

    Tänkte just fråga det samma, hur ser sovvanan ut på dagen? Och hur ser dagen ut i övrigt? Dessutom börjar det bli ljusare nu och jag märker en enorm skillnad på mina 4-åringar i hur enkla de är att söva/väcka beroende på ljuset (snart börjar diskussionen om att man inte behöver gå och lägga sig eftersom det är ljust ute och andra barn är ute på gården).


    Dagen i övrigt. Ja hon vaknar vid 06-07, äter frukost vid 08. Lunch 11.30 och sover 12-13.30. Mellis 14.30. Kvällsmat 17.30. Läggdags 19.30. Hon är på förskolan 08-16.30 varje dag.
    Jag skulle testa att inte sova på dagen alls. Testa ett par dagar på helgen när ni är hemma. Min son har inte sovit på dagen sen han var 22 månader, alla barn behöver inte göra det. 
  • Aniroma

    Ja vi får kanske testa det, iaf dra ner på sömnen ännu mer.. igår senarelade vi nattningen till 20 men det tog ändå ca 1,5 timme. Funderar på om växasängen för stor, för mkt plats att röra sig på liksom. Kanske ska fylla fotändan med kuddar och gosedjur så utan att rulla runt på (japp, hon rullar runt som en ål :P) minskar. Det slutar alltid med att hon somnar av ren utmattning i en hög av täcket o kudden, vid fotändan :P

  • Lynxsa

    När vi byte säng och rum till 1,5åringen var det hopplöst en period. Vi har varit konsekventa och nu 8 månader senare pussar vi godnatt och barnet somnar snällt själv. Men jisses vad galen jag blev emellertid..

    Vi satt utanför rummet så hon såg oss och gick hon upp ur sängen så ner med henne igen. 5-10gånger per kväll i början. Satt hon upp eller läste var det ok men inte att kliva upp. Blev bättre efter någon månad och nu känns nattningen lyxig efter som barnen är så snälla vid sänggåendet. Men då har vi också slitigt med det..

    Nu märker vi att hon varit upp ibland och hämtat någon leksak och lekt med den i sängen men somnat snällt ändå.

    Hon slutade sova middag till 2års dagen.

    Jag har bäddat med överkastet i halva sängen så hon inte kan glida ner till fotändan under täcket. Känns lite mer ombonat så.

  • Aniroma
    Lynxsa skrev 2018-03-24 21:49:38 följande:

    När vi byte säng och rum till 1,5åringen var det hopplöst en period. Vi har varit konsekventa och nu 8 månader senare pussar vi godnatt och barnet somnar snällt själv. Men jisses vad galen jag blev emellertid..

    Vi satt utanför rummet så hon såg oss och gick hon upp ur sängen så ner med henne igen. 5-10gånger per kväll i början. Satt hon upp eller läste var det ok men inte att kliva upp. Blev bättre efter någon månad och nu känns nattningen lyxig efter som barnen är så snälla vid sänggåendet. Men då har vi också slitigt med det..

    Nu märker vi att hon varit upp ibland och hämtat någon leksak och lekt med den i sängen men somnat snällt ändå.

    Hon slutade sova middag till 2års dagen.

    Jag har bäddat med överkastet i halva sängen så hon inte kan glida ner till fotändan under täcket. Känns lite mer ombonat så.


    5-10 gånger per kväll, wow vilken lyx haha! Här har det varit en gång i minuten :P vi drog ner på dagsömnen rejält nu, till max 45 minuter per dag. Första kvällen gav det resultat och hon somnade snällt (gick självmant in o la sig 19.30), men igår var hon lite för uppspelt när farmor o farbror varit o stimmat upp henne :P det tog 40 min, men det är ju betydligt bättre än 1,5-2,5 timme som det tagit tidigare. Och jag satte kuddar o filtar i sängen så utan begränsades lite. Vi får väl se om det funkar!
Svar på tråden Växasängen gav ändra sovvanor..