• humlan00

    Färga håret innan v12?

    Ska till frisören och färga mörk botten och ljust i topparna, är i v 11, är detta farligt?

  • Svar på tråden Färga håret innan v12?
  • Anonym (Anna)

    Jo mer farligt än vanligt. Både för foster och mor.

    Mor löper ökad risk för allergiska reaktioner än utanför graviditet.

    Fostret löper ökad risk pga alla kemikalier.

    Biverkningarna syns inte på förlossningen.Där tittar man bara på om barnet lever,andas kan suga på bröstet. Problemen dyker upp senare.

    Graviditeten varar så kort tid av hela ens liv.

    Det är inte värt det

  • halfbaked

    Det går jättebra. Är inte farligt. Prata med frisören om du är orolig. Jag färgar håret var fjärde vecka även som gravid

  • Chimay

    det finns en studie tror att de var från Norge om färga håret under graviditeten att de ökar chansen för komplikationer efter som de innehåller hormonrubande ämnen, men sådana medel finns det i sköljmedel och likande. 

    Men jag har i alla fall avstått från att färga håret under graviditeten, är i vecka 25 nu

  • Anonym (Femman)
    Chimay skrev 2018-03-14 07:12:12 följande:

    det finns en studie tror att de var från Norge om färga håret under graviditeten att de ökar chansen för komplikationer efter som de innehåller hormonrubande ämnen, men sådana medel finns det i sköljmedel och likande. 

    Men jag har i alla fall avstått från att färga håret under graviditeten, är i vecka 25 nu


    Risken! Det ökar risken och inte chansen!

    När fan ska folk lära sig använda orden risk och chans på rätt ställe?! Blir tokig!
  • Chimay
    Anonym (Femman) skrev 2018-03-14 07:31:47 följande:
    Risken! Det ökar risken och inte chansen!

    När fan ska folk lära sig använda orden risk och chans på rätt ställe?! Blir tokig!
    Ursäkta att jag svarade överhuvudtaget och använde fel ord, men jag gjorde de i alla fall inte anonymt. 

  • Anonym (Frisør)

    Ja det är mycket skadligt. Främst de hormonstörande ämnena för pojkfoster.

    Kunskapen i Sverige är mycket låg.

    I Danmark har de kommit mycket längre och avråder alla gravida.

    Jag gick på 4-årig frisörskola i Köpenhamn det är därför jag vet och då jag såg hur långt före Danmark ligger.

    Sundhedsstyrelsen Danmark har trevliga små foldrar man kan ladda ner i pdf.

    Här står kortfattat:

    mst.dk/kemi/kemikalier/saerligt-for-borgere-om-kemikalier/tema-gravid/i-badevaerelset/

  • Anonym (M)

    Det kan nog finnas en risk som många här skriver men i Sverige har inte varningar gått ut på samma sätt. På förpackningarna står det inget och på nätet står det mest att man inte känner till möjliga skador på fostret.

    Jag färgade håret när jag var gravid. Båda gångerna. Första gången i början, typ vecka 7 eller 8 och andra gången i vecka 25 något. Mina barn mår bra.

Svar på tråden Färga håret innan v12?