• XAHHA92

    Oförklarligt barnlös

    Hej!

    Jag skapar här en tråd för oss som gått genom en fertilitetsutredning och hamnat i kategorin oförklarligt barnlös. Hela utredningen tog 10 månader att göra och vi ångrar oss att vi inte ansökte privat istället. Lätt att vara efterklok!

    Lite kort info om mig: 25 år, försökt få barn i två år, icke rökare, äter bra, normalviktig & lever allmänt nyttigt.

    I min utredning har jag fått lämna blodprov (CD3), FSH normalt och AMH 1.6.

    Fått göra vul där allt ser normalt ut.

    Gjort en spolning där det var fritt flöde i äggledarna.

    Därmed klassas vi som oförklarligt barnlösa, de hittar ingen anledning. Många säger till mig att jag borde vara glad över detta, men det är jag inte. Där finns alltid en anledning till varför man inte kan få barn, men här i Sverige får man inte en så pass avancerad utredning. Sen är jag självklart glad över att man i Sverige kan få gratis hjälp att få barn!

    Jag får även höra många gånger att jag är ung och borde slappna av mer. Jag har ju fleeeera år på mig att få barn! Tänk er själva att vara i den mest fertila ålder och redan nu inte kan få barn, låter inte så skoj va...?

    Nu tycker läkaren att vi ska försöka med insemination och jag är inte på hennes sida ang den behandlingen. Läser på om detta och ser att insemination ger en chans på ca 10-15% att det blir ett barn. Svårt att tänka positivt med de låga oddsen!

    Är det fler som är i vår situation? Kan vara skönt att dela med sig av sina tankar med andra som fått diagnosen oförklarligt barnlösa!

  • Svar på tråden Oförklarligt barnlös
  • Ranunkel87
    XAHHA92 skrev 2018-04-01 13:31:18 följande:
    Vår läkare har precis skickat in remissen, hon sa att man skulle få träffa dom inom vårdgarantin (3 månader). Dock har vårdgarantin bryts två gånger under tiden jag gick på utredning så den lär väl brytas igen.
    Hur går det för er? Om ni har möjlighet att komma med kort varsel så ring och be att få stå på en återbudslista. Jag gjorde det och behövde inte vänta mer än ett par veckor från att remissen skickades till att jag fick första tiden på RMC.
  • XAHHA92
    Ranunkel87 skrev 2018-05-04 11:24:17 följande:

    Hur går det för er? Om ni har möjlighet att komma med kort varsel så ring och be att få stå på en återbudslista. Jag gjorde det och behövde inte vänta mer än ett par veckor från att remissen skickades till att jag fick första tiden på RMC.


    Vi ska in på första mötet på RMC nu på måndag :) Sen lär väl IVF starta efter sommaren/i höst :)
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Solen2

    Vi fick råder att gå vidare på ivf direkt. Då hade vi försökt själva i två år. Iof så var jag då 35 år så det kan ju ha berott på åldern också att ivf är effektivare.

    Av våra fyra behandlingar så kom vi nog fram till att icsi gav de bästa resultatet så det är antagligen något problem i själva befruktningen för oss, hårda skal på äggen eller klena simmare som de inte kan upptäck på de spermatestet som görs här i Sverige. Vi är också utredda som oförklarligt barnlösa.

    Det jag reagerade mest på i ditt inlägg var att utredningen tog 10månader. Vad var det som tog så lång tid, eller var det kö? Vår utredning tog väl ca 1-1,5 månad inkl alla besök och på rätt dag i cykeln osv.

  • XAHHA92
    Solen2 skrev 2018-05-04 22:48:41 följande:

    Vi fick råder att gå vidare på ivf direkt. Då hade vi försökt själva i två år. Iof så var jag då 35 år så det kan ju ha berott på åldern också att ivf är effektivare.

    Av våra fyra behandlingar så kom vi nog fram till att icsi gav de bästa resultatet så det är antagligen något problem i själva befruktningen för oss, hårda skal på äggen eller klena simmare som de inte kan upptäck på de spermatestet som görs här i Sverige. Vi är också utredda som oförklarligt barnlösa.

    Det jag reagerade mest på i ditt inlägg var att utredningen tog 10månader. Vad var det som tog så lång tid, eller var det kö? Vår utredning tog väl ca 1-1,5 månad inkl alla besök och på rätt dag i cykeln osv.


    Det fanns endast en läkare som skulle ta hand om alla par i nordvästra Skåne, så det berodde på extrem överbelastning på sjukhuset. Blev godkänd för utredning i maj, första mötet i september (tog blodprov och lämna spermaprov), andra läkarbesöket i januari där vi fick reda på provsvaren och sedan en spolning av äggledarna i mars. Så jäkla utdragen process!! :(
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • UndrandeSökare
    XAHHA92 skrev 2018-05-05 00:18:24 följande:

    Det fanns endast en läkare som skulle ta hand om alla par i nordvästra Skåne, så det berodde på extrem överbelastning på sjukhuset. Blev godkänd för utredning i maj, första mötet i september (tog blodprov och lämna spermaprov), andra läkarbesöket i januari där vi fick reda på provsvaren och sedan en spolning av äggledarna i mars. Så jäkla utdragen process!! :(


    Ni kan ju söka er utomlands tex till Danmark för ivf och söka ersättning genom Försäkringskassan med hänvisning till att det tar för lång tid i Sverige. Kontakta F-kassan för att få veta reglerna genom dem.
  • XAHHA92
    UndrandeSökare skrev 2018-05-05 11:02:15 följande:

    Ni kan ju söka er utomlands tex till Danmark för ivf och söka ersättning genom Försäkringskassan med hänvisning till att det tar för lång tid i Sverige. Kontakta F-kassan för att få veta reglerna genom dem.


    Nu ska vi ju börja i senast höst så det känns ändå ok faktiskt :)
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • kjempefint
    XAHHA92 skrev 2018-03-30 21:49:57 följande:

    Vi har blivit satta i kö till RMC i Malmö, sedan ska de avgöra om det blir insemination eller IVF. Dock kommer detta ske först efter sommaren/tidig höst. Så det kommer bli jobbiga månader fram tills dess!


    Rmc i Malmö haräven stängt i sommar under Juli och tydligen är detta den mest hektiska perioden. Vi gjorde utredning i maj men hade enligt käkar ?bara ren otur och lär bli gravida snart?. Vi ska ringa vid nästa plus, få kontroller varannan vecka. Vid missfall går ma vidare med kortison/penicillin (blandar alltid dem) ifall man bär på dold infektion. Funkar inte det testar man därefter blodförtunnande. Så vi bara fortsätter.

    Någon som använder Natural cycleshär och kan rådgör min kurva? Fick blödning/mensloknande men typ kortare och mindre än vanligt pch slutat redan nu efter knappt 2-3 dagar och temphöjning kvarstår?

  • XAHHA92

    Har gjort vår första insemination! Gick på bemfola & sedan ovitrelle. Det fanns två äggblåsor vid vul så nu hoppas vi att där fanns ett ägg iallafall! Testdag om 9 dagar! Är nu på äl+7

    Vi ska testa tre inseminationer innan vi får ivf


    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • KarlaVonRymden

    Det är otroligt svårt att adoptera barn idag. Få länder om några alls ger bort friska barn.

    Det är mest sjuka, handikappade barn och barn med diagnoser som adopteras utanför landet.

  • XAHHA92
    KarlaVonRymden skrev 2018-06-13 21:20:35 följande:

    Det är otroligt svårt att adoptera barn idag. Få länder om några alls ger bort friska barn.

    Det är mest sjuka, handikappade barn och barn med diagnoser som adopteras utanför landet.


    eeeh, tack? för den dåliga peppen, om man skulle hamna i den situationen där man kanske måste adoptera ett barn.....
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • askyfullofstars
    XAHHA92 skrev 2018-06-13 21:36:01 följande:

    eeeh, tack? för den dåliga peppen, om man skulle hamna i den situationen där man kanske måste adoptera ett barn.....


    Du. Det finns många vägar att gå innan dess. Jag håller tummarna för ett plus. Ska med börja min resa snart. Kram
  • XAHHA92
    askyfullofstars skrev 2018-06-13 22:00:36 följande:

    Du. Det finns många vägar att gå innan dess. Jag håller tummarna för ett plus. Ska med börja min resa snart. Kram


    Såklart finns det många sätt att testa först! :) Man är ju villig att testa allt först :) Men tyckte det var en dum kommentar från KarlaVonRymden... Att säga att de barnen som behöver en familj oftast är handikappade. Känner att för mig är det skitsamma om barnet är sjukt eller har en funktionsnedsättning, barnet behöver föräldrar och föräldrarna behöver barnet i sina liv. Så jäkla osmakligt att i en sån här tråd kommentera det och få det låta så negativt.
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Marcellan

    Jag fick förklaringen ofrivilligt barnlös när jag var kring 30 och gjorde utredning med min dåvarande partner. Kollade ledarna och allt (spolning). De så bara fortsätt försöka. Ett antal år senare ny utredning (Jag var då 37) men snabbare pga att jag utretts tidigare. Då såg de att mina äggledare hade få ägg kvar, så att jag var född med få ägg, och efter 3 ivf-behandlingar fick de knappt ut ägg. En insättning. Lyckades ej. Nytt försök snart men låga förväntningar. De rekommenderar äggdonation men maken vill ej göra det.

Svar på tråden Oförklarligt barnlös