• Kia82

    Rätt till 15h/v de sista 60 dagarna?

    Om man tar ut FP 60 dagar innan bf har man rätt att ha sina andra barn på förskolan 15h/v då?

  • Svar på tråden Rätt till 15h/v de sista 60 dagarna?
  • Rutankajutan

    barnet har väl alltid rätt till 15 timmar i veckan vad jag har förstått men det är väl säkert olika från stad till stad.

  • IsDimma
    Rutankajutan skrev 2018-03-14 17:55:18 följande:

    barnet har väl alltid rätt till 15 timmar i veckan vad jag har förstått men det är väl säkert olika från stad till stad.


    Inte riktigt. Om ditt barn är 3 år eller fyller 3 år senast under samma hösttermin. Eller yngre barn om föräldrarna har sysselsättning, jobb, föräldraledig eller arbetssökande. Så i stort sett alla men det finns faktiskt dom som ingen sysselsättning har.

    Och som svar på ts fråga så ja, sitt barn har rätt till minst 15 timmar.
    Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • Kia82
    IsDimma skrev 2018-03-14 18:54:59 följande:

    Inte riktigt. Om ditt barn är 3 år eller fyller 3 år senast under samma hösttermin. Eller yngre barn om föräldrarna har sysselsättning, jobb, föräldraledig eller arbetssökande. Så i stort sett alla men det finns faktiskt dom som ingen sysselsättning har.

    Och som svar på ts fråga så ja, sitt barn har rätt till minst 15 timmar.


    Tack! Min yngsta fyller 4 i sommar och jag jobbar ytterliggare en månad innan det återstår 60 dagar. Men då är det alltså 15h/v som gäller fr.o.m då.
  • IsDimma
    Kia82 skrev 2018-03-14 20:00:47 följande:

    Tack! Min yngsta fyller 4 i sommar och jag jobbar ytterliggare en månad innan det återstår 60 dagar. Men då är det alltså 15h/v som gäller fr.o.m då.


    Jag är faktiskt osäker. Jag vet att i min kommun (jag jobbar i göteborg) så får du ha ditt barn på förskolan dom vanliga tiderna en månad efter att bebisen är född. Men jag har dålig koll på hur det är om man går hem innan barnet föds.

    Jag gissar på att det skulle kunna vara så att det är samma som vid sjukskrivning. Och isf så räknas pappans tider (han ska både kunna lämna och hämta även om det inte varit så innan), eller om du är ensamstående barnets gamla tider. Det finns förskolor som försöker med att det är 15 timmar som gäller men det är inte sant, vid 100% sjukskrivning får barnet gå 100%. Men som sagt, det är bara en gissning från min sida att det skulle jämnställas med sjukskrivning.
    Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • IsDimma

    Däremot om det skulle vara 15 timmar som gäller så är det ju bara du som vet att du inte jobbar ända fram till förlossningen så då kan man ju bara låta bli att fråga förskolan vilka tider som gäller om man vill ha längre dagar


    Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • cosinus

    I min kommun får barnen gå ord tider fram till bebisen är 1 månad.

    Så tar man FP på bebisen i magen kan syskonen gå som vanligt

  • Kia82
    cosinus skrev 2018-03-15 20:45:45 följande:

    I min kommun får barnen gå ord tider fram till bebisen är 1 månad.

    Så tar man FP på bebisen i magen kan syskonen gå som vanligt


    Tyvärr har vi inte den lyxen här.
Svar på tråden Rätt till 15h/v de sista 60 dagarna?