• ilovebamse

    Skulle du våga byta bostad med en främling?

    Hej. Det är så att jag går i funderingar på det här med att byta boende med någon (1-2 nätter).

    Ja mest för att spara pengar i sommar. Då man kommer bort på minisemester någon annanstans än hemma

    Innan jag blir medlem i någon sådan sida.

    Skulle ni byta med mig?

    Bor nära skara sommarland (15min bilresa)

    Bor i hus finns gästrum (140säng)

    Sovrum med dubbelsäng o spjälsäng

    Sovrum med växasäng

    Vardagsrum, lekrum kök osv.

    Har djur.

  • Svar på tråden Skulle du våga byta bostad med en främling?
  • riboflavin

    Jag hade inte tvekat att byta.

    Hur låter lägenhet i Mölndal (14 min kollektivt in till centrala Göteborg) nära till flera fina badsjöar (sisjön, stensjön, rådasjön) granne med badhus med litet äventyrsbad. 10 min med bil till havet (askimsviken)? Tvåa med stor balkong, dubbelsäng samt bäddbar soffa. Djur tillåtna då vi också har djur (hundar).

    Jag hade gärna tagit med sambon så sightseeing i skaratrakten en helg. Pluggade tre år i Skara innan vi träffades :)


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • ilovebamse
    riboflavin skrev 2018-03-14 19:32:44 följande:

    Jag hade inte tvekat att byta.

    Hur låter lägenhet i Mölndal (14 min kollektivt in till centrala Göteborg) nära till flera fina badsjöar (sisjön, stensjön, rådasjön) granne med badhus med litet äventyrsbad. 10 min med bil till havet (askimsviken)? Tvåa med stor balkong, dubbelsäng samt bäddbar soffa. Djur tillåtna då vi också har djur (hundar).

    Jag hade gärna tagit med sambon så sightseeing i skaratrakten en helg. Pluggade tre år i Skara innan vi träffades :)


    Hade faktiskt en fundering över just gbg. Då det vore kul med universeum.. sonen är under två år så finns det något mer i den åldern? Bad självklart men typ upplevelse? Pluggade du möjligtvis på slu?
  • Anonym (Ja)
    ilovebamse skrev 2018-03-14 20:21:30 följande:

    Hade faktiskt en fundering över just gbg. Då det vore kul med universeum.. sonen är under två år så finns det något mer i den åldern? Bad självklart men typ upplevelse? Pluggade du möjligtvis på slu?


    Liseberg kan vara kul även i den åldern. Slottskogen med stor lekplats och barnens zoo. Det finns flera olika lekland (inomhus), trädgårdsföreningen har en kul lekplats. Jättetrevligt inne på världskulturmuseet för små barn (gratis)! Alfons Åbergs hus (dyrt).
  • Anonym (Ja)

    Som svar på frågan... Jag skulle inte våga byta hus med någon av rädsla för att mina barn skulle förstöra något, måla på väggar eller liknande. Samma gäller tvärtom. Om familjen som bor hos oss förstör något... vad gör man då?

  • ilovebamse
    Anonym (Ja) skrev 2018-03-14 20:46:34 följande:

    Som svar på frågan... Jag skulle inte våga byta hus med någon av rädsla för att mina barn skulle förstöra något, måla på väggar eller liknande. Samma gäller tvärtom. Om familjen som bor hos oss förstör något... vad gör man då?


    Ingen aning vad som gäller då. Vet ju att de där sidorna man blir medlem på har vissa regler så man får völl följa dem helt enkelt. De mesta går väll på hemförsäkringen idag o meningen kanske inte är att man ska tillbringa hela dagarna i bostaden utan ute på "äventyr" . Så förhoppningsvis är barnen så trötta att de sover när man kommer tillbaka
  • Mrs Green

    Vi har bytt fyra gånger med familjer i andra länder (10-14 dagar varje gång). Det var nervöst första gången, när dottern var 2 år Tungan ute jag gick efter henne precis hela tiden för att se att hon inte gjorde något dumt. Men det gick bra både då och senare gånger. Det värsta som hänt hemma hos oss var en sönderslagen kaffekopp (som de erbjöd sig att ersätta).

  • riboflavin
    ilovebamse skrev 2018-03-14 20:21:30 följande:

    Hade faktiskt en fundering över just gbg. Då det vore kul med universeum.. sonen är under två år så finns det något mer i den åldern? Bad självklart men typ upplevelse? Pluggade du möjligtvis på slu?


    Tipsen "Ja" gav var precis de jag hade tänkt föreslå. Borås djurpark tar en dryg halvtimme att köra till och passar även mindre barn. Ja, jag läste på SLU.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • AndreaBD

    Vi har gjort det två gånger, med familjer i Danmark. Det fungerade jättebra båda gångerna. Det var väldigt bra just när man reser med barn. Då fanns det leksaker, TV och film. Jag läste t.o.m. några av deras böcker. Inget gick sönder, men vi fick ringa en gång för att varmvattnet tillfälligt inte fungerade. Och vår son fick med sig någon liten leksak. Den behövde vi inte skicka tillbaka, tyckte de. :)

    Jag gjorde det när vi inte hade så många saker av värde. Nu, när vi har fler värdefulla saker i huset vill min man absolut inte göra det.

  • ilovebamse
    Mrs Green skrev 2018-03-14 21:48:27 följande:

    Vi har bytt fyra gånger med familjer i andra länder (10-14 dagar varje gång). Det var nervöst första gången, när dottern var 2 år  jag gick efter henne precis hela tiden för att se att hon inte gjorde något dumt. Men det gick bra både då och senare gånger. Det värsta som hänt hemma hos oss var en sönderslagen kaffekopp (som de erbjöd sig att ersätta).


    Oh. Kan du ge tips på bra sida där man träffar andra som vill byta? måste ju såklart övertyga mannen oxå. har ni någon gång känt att det inte stämmer med någon på "dessa" sidor?
  • Mrs Green
    ilovebamse skrev 2018-03-14 22:01:04 följande:

    Oh. Kan du ge tips på bra sida där man träffar andra som vill byta? måste ju såklart övertyga mannen oxå. har ni någon gång känt att det inte stämmer med någon på "dessa" sidor?


    Vi är med i Intervac. se.intervac-homeexchange.com

    Det har alltid känts bra, det går ju också att se vilka som gjort flera byten tidigare och har referenser. Därför kan det vara lite svårare som ny, då vet ju inte andra om de vågar lita på en, men det är ett bra system när man har gjort några byten och fått bra referenser.
  • AndreaBD
    Mrs Green skrev 2018-03-14 22:31:36 följande:
    Vi är med i Intervac. se.intervac-homeexchange.com

    Det har alltid känts bra, det går ju också att se vilka som gjort flera byten tidigare och har referenser. Därför kan det vara lite svårare som ny, då vet ju inte andra om de vågar lita på en, men det är ett bra system när man har gjort några byten och fått bra referenser.
    Det var de vi bytte genom också! Jag kom inte ihåg vad de hette. Men det var det.
Svar på tråden Skulle du våga byta bostad med en främling?