• Jezzyy

    Tvilling mammor?

    Fler som väntar tvillingar eller som har tvillingar som vill följas åt och dela tankar och händelseförlopp?

  • Svar på tråden Tvilling mammor?
  • LFF

    Nu är mina tvillinggrabbar 4 år men vill du fråga något så finns jag här :) När är dina beräknade?

  • Jezzyy

    Hej,

    Ja det känns som att jag har tusen frågor..

    Blir man mycket tyngre? Kunde du amma båda samtidigt?

  • LillaLina01

    Jag har tvillingar, dom är 3,5 år i sommar.

    Jag ammade inte, fixade inte att amma två samtidigt. Kände mig fruktansvärt låst. Vi flaskmatade, funkade toppen då vi kunde ta varsin.

  • LFF
    Jezzyy skrev 2018-03-15 18:44:57 följande:

    Hej,

    Ja det känns som att jag har tusen frågor..

    Blir man mycket tyngre? Kunde du amma båda samtidigt?


    Jag gick upp 25kg med mina tvillingar. Lyckades inte med amningen, hade inte tillräckligt med mjölk. Delammade i ca 3 månader innan det blev bara flaska.

    Mina killar gick full tid, det blev igångsättning på 40+0 och de kom ut med snitt 40 timmar senare. Numera verkar de flesta landsting ha v38 som gräns.
  • Jezzyy

    Tack för svar. Jag är beräknad i oktober, men har barn sedan tidigare där alla är födda i v 34 till v 36. Så min BM tror inte jag kommer hålla längre än de veckorna mes tvillingarna.

    Jag funderar på att jag vill amma, har gått upp mellan 20-30 kg i mina andra graviditeter, så är livrädd att sluta som en flodhäst med två mirakel i magen. Jag är dock smal (58kg) och lång (1,77m) så jag kan gå upp en del.

    Hur va förlossningen? Är det vanligt med kejsarsnitt?

  • LFF
    Jezzyy skrev 2018-03-15 21:44:54 följande:

    Tack för svar. Jag är beräknad i oktober, men har barn sedan tidigare där alla är födda i v 34 till v 36. Så min BM tror inte jag kommer hålla längre än de veckorna mes tvillingarna.

    Jag funderar på att jag vill amma, har gått upp mellan 20-30 kg i mina andra graviditeter, så är livrädd att sluta som en flodhäst med två mirakel i magen. Jag är dock smal (58kg) och lång (1,77m) så jag kan gå upp en del.

    Hur va förlossningen? Är det vanligt med kejsarsnitt?


    Min förlossning var ett helvete rent ut sagt. En misslyckad igångsättning där barnen mådde superbra hela tiden men jag körde slut på kroppen helt. Det slutade med snitt och när de var klara hamnade min kropp i chocktillstånd och jag hamnade på IVA i 24 timmar (de misstänkte att jag fått en allergisk reaktion av något läkemedel).

    Det är nog absolut vanligare med snitt när man väntar tvillingar men det är absolut inget ovanligt med vaginala förlossningar heller.

    Jag valde att prova att amma men som sagt, det fungerade inte för mig alls.

    Jag låg på 73 ungefär när jag blev gravid och slutade på 99. Är lite kortare än dig, 170 lång. Nästan all vikt satte sig på magen. Gick ner 17kg bara av att få ut barnen. Sen blev det massvis med promenader (vi hade hund på den tiden) på ett par timmar (en riktigt lång varje dag då barnen sov i vagnen).
  • Popetot

    Hej,

    Fick mina älsklingar i semtember v 34+0. Min pojke var kraftigt tillväxthämmad. Hade planerat snitt då han slutat växa. Blev ändå akutsnitt några dagar tidigare då man upplevde barnen som stressade på en flödesmätning.

    Jag har hört att ca 50% slutar i snitt. Mycket beror på läget. Första måste ligga huvud.

    Jag gick upp 12kg men födde ju som sagt ganska tidigt. Mycket kom i slutet.

    Nu börjar mina kräva mer mat så dagtid får min flicka ersättning och pojken som fortfarande är liten ammar mest med kompletterar med en del ersättning för viktuppgång. Nattetid dubbelammar jag. Har hög säng så sitter på kanten med ihoprullat täcke runt mig. Min man lägger till dem på varsin sida med fötter bakåt. Tidseffektivt på natten när man vill sova. Och med hjälp av min man så kan vi lägga ner dem sovande i sängen efteråt då de ofta somnar när de är färdigätna.

    Lycka till med allt. Tufft tidvis med två med åååh vilken lycka!

    LFF, tycker jag minns dig från när jag var gravid. Visst är det dina som är födda början av november? Tror jag hade bf på deras födelsedag :)

  • Popetot

    Förresten, kolla upp grupper på facebook om du använder det...där får man så otroligt mycket stöd och snabba svar på frågor. "Vi som har eller väntar tvillingar eller fler" tror jag en heter. Säkert finns det en grupp för tvillingar 2018. Det har verkligen hjälpt mig.

  • LFF
    Popetot skrev 2018-03-16 08:50:43 följande:

    LFF, tycker jag minns dig från när jag var gravid. Visst är det dina som är födda början av november? Tror jag hade bf på deras födelsedag :)


    Japp, mina grabbar är födda 7 november 2013 :)
  • LFF
    Pr0nographic skrev 2018-03-16 10:30:26 följande:

    Jag fick reda på att jag väntar tvillingar igår.

    9+5 och jag är rätt chockad.

    Såatteh... Hejsan!


    Grattis! Det är omvälvande med tvillingar, jobbigt men också väldigt kul.

    Är det första barnen eller har du fler sen tidigare?
  • Pr0nographic
    LFF skrev 2018-03-16 10:55:34 följande:

    Grattis! Det är omvälvande med tvillingar, jobbigt men också väldigt kul.

    Är det första barnen eller har du fler sen tidigare?


    Hej och tack!!

    Jag har två barn sen innan :) 5-8åriga grabbar!

    Jag är väldigt spänd kring hur det kommer gå det här
  • LFF
    Pr0nographic skrev 2018-03-16 13:14:21 följande:
    Hej och tack!!

    Jag har två barn sen innan :) 5-8åriga grabbar!

    Jag är väldigt spänd kring hur det kommer gå det här
    Det kommer ju gå superbra. Dina killar är ju så stora så de kan hjälpa mamma med att hämta saker etc :)
  • avc

    Jag väntar tvåäggs, planerad igångsättning nästa vecka, v 37+0, enligt rutin här. Gått upp 15 kg... Haft svårt att äta. Andra graviditeten... ska bli spännande att träffa de små!

Svar på tråden Tvilling mammor?