• RJEL

    erfarenhet av förtidigt född bebis??

    Har en tråd på kategorin "Gravid" område "grav. Komplikationer"

    Rubriken är "tappen påverkad i v.31+0. Neo avd. Ska komma och prata med mig"

    Skulle vara super tacksam om ni med erfaren het elr så läser och kommer med tips och era historier om er upplevelser.

  • Svar på tråden erfarenhet av förtidigt född bebis??
  • LovisaM

    Min tapp började påverkas vecka 26, blev inlagd två veckor och sen hemma strikt sängläge och åka in vid minsta sd eller blödning. Var på besök på neo och fick träffa ett par som fått en liten son i vecka 28 nu var han 4 veckor gammal. (Det var ledsamt och läskigt) men min dotter föddes i vecka 37 så det gick bra tillslut.

  • RJEL
    LovisaM skrev 2018-03-15 08:59:50 följande:

    Min tapp började påverkas vecka 26, blev inlagd två veckor och sen hemma strikt sängläge och åka in vid minsta sd eller blödning. Var på besök på neo och fick träffa ett par som fått en liten son i vecka 28 nu var han 4 veckor gammal. (Det var ledsamt och läskigt) men min dotter föddes i vecka 37 så det gick bra tillslut.


    Vad gjorde dom under dina 2 veckor?
    Fick du bricanyl sprutor, kortison sprutor, dropp? Vilka saker tog dom till för att stoppa att förlossning satte igång ?
  • LovisaM
    RJEL skrev 2018-03-15 09:55:22 följande:

    Vad gjorde dom under dina 2 veckor?

    Fick du bricanyl sprutor, kortison sprutor, dropp? Vilka saker tog dom till för att stoppa att förlossning satte igång ?


    Kortison sprutor och tabletter mot blödning (vet ej namnet). Fick även penicillin mot gbs.

    Dem undersökte tappen varje dag första veckan, varannan vecka två. Sov även en natt på förlossningen, förstod nog knappt själv hur allvarlig situationen var. Dem var oxå orolig för vart jag skulle åka om barnet kom tidigare, sjukhuset här kan bara hjälpa födsel efter vecka 28.
  • LovisaM
    RJEL skrev 2018-03-15 09:55:22 följande:

    Vad gjorde dom under dina 2 veckor?

    Fick du bricanyl sprutor, kortison sprutor, dropp? Vilka saker tog dom till för att stoppa att förlossning satte igång ?


    Fick även Lutinus och fragminsprutor då jag låg inne.
  • RJEL

    Jag har fått 3 bricanyl sprutor, 2 kortison sprutor för lungmognad och dropp i 44h snart.
    Och sattes på nån medicin i tisdas som dom bestämt att öka till 2 ggr om dan från och med idag.

    De är ganska oklart hur dom ska gå vidare. Dom vet knappt själva.
    Ja va öppen 1cm i tisdas och sen dess har dom inte velat känna för risk att irretera.. hade gärna vilja vetat hur de är nu men litar på vad dom säger är bäst.
    Men första gången som kolla den vilket var i lördas så va den 27mm och sen måndag kvällen va den 19mm och tisdag va ja öppen 1cm så nyfiken är jag hur det är nu.

  • LovisaM
    RJEL skrev 2018-03-15 13:07:51 följande:

    Jag har fått 3 bricanyl sprutor, 2 kortison sprutor för lungmognad och dropp i 44h snart.

    Och sattes på nån medicin i tisdas som dom bestämt att öka till 2 ggr om dan från och med idag.

    De är ganska oklart hur dom ska gå vidare. Dom vet knappt själva.

    Ja va öppen 1cm i tisdas och sen dess har dom inte velat känna för risk att irretera.. hade gärna vilja vetat hur de är nu men litar på vad dom säger är bäst.

    Men första gången som kolla den vilket var i lördas så va den 27mm och sen måndag kvällen va den 19mm och tisdag va ja öppen 1cm så nyfiken är jag hur det är nu.


    Min tapp minskade och ökade vissa dagar. Bricanyl fick aldrig jag så min förlossning behövde aldrig stoppas. Öppen var jag inte heller förrän det var dax, Förstår att det känns ovisst och jobbigt att man inte kan påverka situationen.
  • RJEL

    Droppet är borta och har fått sammandragningar och början till små värkar ca 4-5 gånger sen de togs bort.
    Planen nu är att kolla tappen imorgon.
    Och att ja ska gå i korridoren och se om det kommer oftare för att killnamn man vågar skicka hem mig.
    De dom kan göra mer för att stoppa de är att ge enstaka bricanyl sprutor men inget mer. Vill han komma så för han de har dom sagt nu.
    Så nu hoppas ja att han vill stanna ett tag till. Så han lägger på sig vikt och är stark när han kommer ut.

  • Poppy75

    Jag hoppas att din bebis får stanna kvar i din mage några veckor till men jag tror han kommer klara sig bra trots allt om han kommer nu.
    Jag har tvillingar som är födda 29 +4. De är två friska och normalt utvecklade fyraåringar nu. 
    Tiden på neo var jobbig men också fin och speciell. När mina killar föddes hade inte deras ytteröron veckat sig och format sig ännu, vi kunde se hur de fick sin form under ett par dagar. Det är inte alla som får se hur deras små utvecklas så tidigt.
    Vi fick uppleva många starka känslor under den tiden och jag och pappan kände att vi svetsades samman ännu mer än tidigare. Det var en tid fylld av oro men också av väldigt mycket kärlek. 

  • RJEL
    Poppy75 skrev 2018-03-15 22:48:48 följande:

    Jag hoppas att din bebis får stanna kvar i din mage några veckor till men jag tror han kommer klara sig bra trots allt om han kommer nu.
    Jag har tvillingar som är födda 29 +4. De är två friska och normalt utvecklade fyraåringar nu. 
    Tiden på neo var jobbig men också fin och speciell. När mina killar föddes hade inte deras ytteröron veckat sig och format sig ännu, vi kunde se hur de fick sin form under ett par dagar. Det är inte alla som får se hur deras små utvecklas så tidigt.
    Vi fick uppleva många starka känslor under den tiden och jag och pappan kände att vi svetsades samman ännu mer än tidigare. Det var en tid fylld av oro men också av väldigt mycket kärlek. 


    Va skönt att höra att de gick bra för dina tvillingar men också lugnande att dom föddes tidigare än va min kommer föddas.
    Hur långa och va vägde dina tvillingar ?

    Dom har uppskattat längd o vikt på min bebis men dom sa inte vad han vägde elr hur lång han var.
    Dom låter väldigt positiva med hans chanser om han kommer nu så är inte o orolig bara synd att uppleva första tiden på sjukhuset och att bli stulen på sin riktiga förlossning med att få bebis på bröstet direkt :/
  • Poppy75

    Jag minns inte hur långa de var men de var tillväxthämmande och vägde ett kilo var när de kom. 
    Det var tråkigt att inte få uppleva det som många andra kvinnor pratar om med en vaginal förlossning och en normal första spädbarnstid men vi fick uppleva något annat och det var också fint även om det inte var så som jag hade önskat.
    Vi kände oss aldrig särskilt bortkomna så som många andra nyblivna föräldrar berättar om sina första dagar med sin första bebis. Vi hade hela tiden personal med som vägledde oss och som vi kunde rådfråga om stort och smått. Jag är så otroligt tacksam över att vara född i Sverige, personalen på neo var fantastisk. Vi träffade nya vänner som var på neo samtidigt som oss och vi kände oss verkligen älskade av vänner och familj som gjorde sitt bästa för att hjälpa och stötta oss. Det var inte bara en dålig upplevelse, vi har många fina minnen från den tiden. 

  • RJEL
    Poppy75 skrev 2018-03-15 23:40:43 följande:

    Jag minns inte hur långa de var men de var tillväxthämmande och vägde ett kilo var när de kom. 
    Det var tråkigt att inte få uppleva det som många andra kvinnor pratar om med en vaginal förlossning och en normal första spädbarnstid men vi fick uppleva något annat och det var också fint även om det inte var så som jag hade önskat.
    Vi kände oss aldrig särskilt bortkomna så som många andra nyblivna föräldrar berättar om sina första dagar med sin första bebis. Vi hade hela tiden personal med som vägledde oss och som vi kunde rådfråga om stort och smått. Jag är så otroligt tacksam över att vara född i Sverige, personalen på neo var fantastisk. Vi träffade nya vänner som var på neo samtidigt som oss och vi kände oss verkligen älskade av vänner och familj som gjorde sitt bästa för att hjälpa och stötta oss. Det var inte bara en dålig upplevelse, vi har många fina minnen från den tiden. 


    Gud va härligt att höra endå. Blir lugn av att höra att de gått så bra för andra även fast de inte är någon garanti för oss.
    Skönt att upplevelsen på neo kändes bra. De såg läskigt ut att va där och kolla men också bra och skönt att de alltid är personal som övervakar och finns på plats. Så de känns lättare för varje dag men samtidigt så overkligt .
    Imorn är vi i v.31+4 så varje dag är bra för plutten i magen
Svar på tråden erfarenhet av förtidigt född bebis??