• Anonym (Syste­r anna)
    Äldre 15 Mar 07:55
    6621 visningar
    14 svar
    14
    6621

    Löneväxla

    Hur fungerar det med att löneväxla. Har försökt nå landstinget om detta men person har ledigt och jag tänker att någon här säkert vet?

  • Svar på tråden Löneväxla
  • Äldre 15 Mar 08:57
    #1

    Man byter bruttolön mot en förmån - skattepliktig eller skattefri och beroende av det får man olika skatteeffekter.

  • Anonym (Syste­r anna) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 13:03
    #2
    Marre22 skrev 2018-03-15 08:57:34 följande:

    Man byter bruttolön mot en förmån - skattepliktig eller skattefri och beroende av det får man olika skatteeffekter.


    Vet eller tror att det inte är lönt att göra om man tjänar under en viss summa. Lågon som vet?
  • Anonym (HighI­ncome)
    Äldre 15 Mar 13:09
    #3

    Generellt så brukar man säga att det sällan är lönt såvida du inte är höginkomsttagare...

    Vanligaste växlingen brukar vara mot extra pensionsinsättningar...

  • Anonym (Syste­r anna) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 13:52
    #4
    Anonym (HighIncome) skrev 2018-03-15 13:09:37 följande:

    Generellt så brukar man säga att det sällan är lönt såvida du inte är höginkomsttagare...

    Vanligaste växlingen brukar vara mot extra pensionsinsättningar...


    I detta fall är det just extra pension det handlar om.

    Vad menas med hög inkomst i detta fall?
  • Anonym (HighI­ncome)
    Äldre 15 Mar 15:48
    #5
    Anonym (Syster anna) skrev 2018-03-15 13:52:06 följande:
    I detta fall är det just extra pension det handlar om.

    Vad menas med hög inkomst i detta fall?
    För något år sedan så pratade man om att det inte var lönt om du inte hade en bruttoinkomst på minst ca 40tsek/m efter löneväxling...

    Sen bör man väl fundera på sig själv individuellt - genom löneväxlingen så sjunker ju din bruttoinkomst som i sig påverkar sjukpenning, föräldrapenning etc.

    Så vart man är i livet kan ha betydelse, eller om man ofta är sjuk etc, och hur hög lön man har.
  • Anonym (Syste­r anna) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 16:04
    #6
    Anonym (HighIncome) skrev 2018-03-15 15:48:48 följande:

    För något år sedan så pratade man om att det inte var lönt om du inte hade en bruttoinkomst på minst ca 40tsek/m efter löneväxling...

    Sen bör man väl fundera på sig själv individuellt - genom löneväxlingen så sjunker ju din bruttoinkomst som i sig påverkar sjukpenning, föräldrapenning etc.

    Så vart man är i livet kan ha betydelse, eller om man ofta är sjuk etc, och hur hög lön man har.


    Ok har 46 000 så det borde löna sig tänker jag. Tack får se vad lönekontoret säger
  • Anonym (kille­)
    Äldre 15 Mar 16:08
    #7

    Tror gränsen beror på basbeloppet, är ungefär 43000kr/månad nu nånting. Tjänar man mindre än så bör man inte löneväxla.

    Skatten för arbetsgivaren blir lite lägre, det beloppet brukar arbetsgivaren sätta in extra. D.v.s. om du löneväxlar 100kr, kanske arbetsgivaren sätter in 106kr till din pension. 

    De 100kr som du sänker innebär en minskning av din lön med ca 50kr (marginalskatt ca 50%). Samtidigt, om du efter du gått i pension inte längre betalar 50% marginalskatt, utan kanske bara betalar 30% marginalskatt, så blir de 106kr ca 74kr i handen netto. 

    Så löneväxla om du tjänar bra, har råd att avstå pengarna, och tror att du kommer få lägre skatt när du går i pension.

  • Anonym (Syste­r anna) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 17:04
    #8
    Anonym (kille) skrev 2018-03-15 16:08:37 följande:

    Tror gränsen beror på basbeloppet, är ungefär 43000kr/månad nu nånting. Tjänar man mindre än så bör man inte löneväxla.

    Skatten för arbetsgivaren blir lite lägre, det beloppet brukar arbetsgivaren sätta in extra. D.v.s. om du löneväxlar 100kr, kanske arbetsgivaren sätter in 106kr till din pension. 

    De 100kr som du sänker innebär en minskning av din lön med ca 50kr (marginalskatt ca 50%). Samtidigt, om du efter du gått i pension inte längre betalar 50% marginalskatt, utan kanske bara betalar 30% marginalskatt, så blir de 106kr ca 74kr i handen netto. 

    Så löneväxla om du tjänar bra, har råd att avstå pengarna, och tror att du kommer få lägre skatt när du går i pension.


    Tack för info! Så att löneväxla säg 1000 kr exempelvis är en rätt ok tanke ändå
  • Anonym (kille­)
    Äldre 15 Mar 18:08
    #9
    Anonym (Syster anna) skrev 2018-03-15 17:04:22 följande:

    Tack för info! Så att löneväxla säg 1000 kr exempelvis är en rätt ok tanke ändå


    Ja, jag tror det. Jag har gjort det istället för att pensionsspara på något annat sätt i och med att avdragen för individuellt pensionssparande försvann för några år sedan. Jag sparar också 1000kr per månad.
  • Anonym (Syste­r anna) Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 06:35
    #10
    Anonym (kille) skrev 2018-03-15 18:08:40 följande:

    Ja, jag tror det. Jag har gjort det istället för att pensionsspara på något annat sätt i och med att avdragen för individuellt pensionssparande försvann för några år sedan. Jag sparar också 1000kr per månad.


    Tack. Då börjar jag nog med 1000 kr och ökar succesivt kanske vid löneökningar. Pensionsspar inte heller.
  • Äldre 16 Mar 16:15
    #11
    Anonym (Syster anna) skrev 2018-03-15 13:03:18 följande:

    Vet eller tror att det inte är lönt att göra om man tjänar under en viss summa. Lågon som vet?


    Du bör nog komma upp till 40k eller mer i månaden. Du kan ju tex avsätta mer till pensionen eller sådant..
  • Anonym (Syste­r anna) Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 16:51
    #12
    TeresB skrev 2018-03-16 16:15:52 följande:

    Du bör nog komma upp till 40k eller mer i månaden. Du kan ju tex avsätta mer till pensionen eller sådant..


    Har 46 000 nu så löneväxlar jag 1000 kr har jag 45 000
  • Anonym (Ellen­)
    Äldre 17 Mar 08:48
    #13

    Med din lön tror jag absolut att det är en bra idé!

    Om du hade varit i min verksamhet hade vi kompenserat för sänkt arbetsgivaravgift så vi hade satt av 1060kr. Samtidigt hade skillnaden i netto för dig hamnat på säg 800kr? Lite beroende på skattetabell, jämkningar mm.

    Det är alltså väldigt förmånligt jämfört med att spara redan skattade pengar!

  • Anonym (Syste­r anna) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 10:34
    #14
    Anonym (Ellen) skrev 2018-03-17 08:48:05 följande:

    Med din lön tror jag absolut att det är en bra idé!

    Om du hade varit i min verksamhet hade vi kompenserat för sänkt arbetsgivaravgift så vi hade satt av 1060kr. Samtidigt hade skillnaden i netto för dig hamnat på säg 800kr? Lite beroende på skattetabell, jämkningar mm.

    Det är alltså väldigt förmånligt jämfört med att spara redan skattade pengar!


    Tack. Jag känner mer o mer att det nog är klokt att växla in i alla fall 1000 kr till att börja med.
Svar på tråden Löneväxla