• Anonym (Anna)

    Om jag inte har råd med att bo i huset...

    Jag har sjukpension och får ut 10.000 varje månad.

    Min sambo jobbar och när vi köpte huset hade vi gemensam ekonomi och allt vi införskaffat gemensamt som bilar och abonemang mm har ju räknats ut på att han får runt 20.000 i lön.

    Sedan ett år tillbaks har han slutat lägga extra till gemensamma kassan och för bara över 10.000 till mig och så är det min upogift att betala räkningarna+utgifter under månaden.

    Det räcker precis, men jag har inga pengar över.

    Han vill inte flytta, men jag känner att jag vill inte bo här om jag aldrig kan göra något. Bor på landet utan grannar.

    Om jag vill flytta, men inte han, och om han inte får lån på hela huset av banken, HUR gör man då? Om han vägrar sälja?

    Han har ju 10.000 minst extra varje månad så för honom är det ju jättebra att bo här... vi trivs väldigt bra i huset...

  • Svar på tråden Om jag inte har råd med att bo i huset...
  • Anonym (Prata)

    Grundprincipen är att han inte kan vägra en försäljning om du vill bodela och han inte kan lösa ut dig. Det är lite av en omväg men du kan tvinga fram en försäljning.

    Det jag undrar är ju hur ni resonerar kring ekonomi? Jag kan tycka att det är rimligt att den som tjänar mest också får ha mest pengar kvar till onödiga saker, men i ert läge så måste han nog förstå att ni antingen får dra ner på era utgifter så att du också har ett överskott eller så får han skjuta till lite mer pengar. Ni måste ju inte gå tillbaka till gemensam ekonomi men presentera förslagen för honom.

    1. Ni går isär för att du inte har råd att leva med honom.

    2. Ni flyttar och säljer en bil så att du inte har lika mycket utgifter.

    3. Ni börjar betala era utgifter procentuellt så att du får en slant över efter att alla utgifter betalts. Ni bidrar efter förmåga.

    4. Ni fortsätter ta ett gemensamt ansvar för utgifter som ni gemensamt dragit på er genom att återgå till gemensam ekonomi.

    Prata med varandra, berätta för honom vilka konsekvenser hans tilltag har fått för dig och för er.

  • Kara85

    Men hur tänker han??
    Att du ska bo dyrt för att han vill det, men själv vill han inte bidra mer för att få det funka?!!
    Nej han låter inget vidare, vill han inte ge mer så får ni sälja
    Kan han inte köpa ut dig så får någon annan köpa det helt enkelt

  • Anonym (Anna)

    Han vill straffa mig för att jag inte gillar sex längre.

    Eller... ibland kan det vara skönt, men vi har absolut inte samma sexrythm...

    Jag genomgick en poeration för några år sedan och många andra som gjort den har också sexlusten försvunnit hos...

    Vi amoterar 2500 på huset idag/månad. Jag ville att vi skulle dra ner det för att jag ska få mer pengar över, men han vägrar... så han vill att jag ska vara beroende av honom...

    Men bra att han inte kan vägra en försäljning...

    Går man till en bank och får huset värderat eller kan man lägga ut det till försäljning och så får han betala det som den som budar mest ger?

    Tror att en budgivning skulle vara fördelaktig för mig då huset ligger väldigt vackert vid en sjö...

  • Anonym (gör inte själv)
    Anonym (Anna) skrev 2018-03-15 11:56:04 följande:
    Han vill straffa mig för att jag inte gillar sex längre.

    Eller... ibland kan det vara skönt, men vi har absolut inte samma sexrythm...
    Jag genomgick en poeration för några år sedan och många andra som gjort den har också sexlusten försvunnit hos...

    Vi amoterar 2500 på huset idag/månad. Jag ville att vi skulle dra ner det för att jag ska få mer pengar över, men han vägrar... så han vill att jag ska vara beroende av honom...

    Men bra att han inte kan vägra en försäljning...
    Går man till en bank och får huset värderat eller kan man lägga ut det till försäljning och så får han betala det som den som budar mest ger?

    Tror att en budgivning skulle vara fördelaktig för mig då huset ligger väldigt vackert vid en sjö...
    Du verkar veta alldeles för lite om sånt här. Jag föreslår att du pratar med en jurist om detta. De flesta har en timmes gratis rådgivning.
  • nnnnnnnn

    Ni får ju ha ett allvarligt snack om det här. Varför ska du sköta betalningar?
    Jag hade lagt upp flera förslag, varav flytt är ett av förslagen. Kanske bäst att skriva ner det så att det inte blir något som tjatas fram, utan som läggs fram som ett ultimatum!


    Exempel på annan fördelning:
     * Ni betalar procentuellt till det gemensamma tex 50% av inkomsterna sätts in på ett konto och därifrån dras alla räkningar.
    * Du gör som han gör just nu, han ger dej 50% av sina inkomster och du får sköta allt. Så från och med ett visst datum så är det tvärtom - du ger honom 5000 kr (50% av dina inkomster) och han får sköta allt.
    * Ni behåller en viss summa på kontot vars tex 3000 kr och resten går in i det gemensamma.
    * Ni sätter in en viss summa på kontot tex 7000 kr vars och från det kontot betalas allt. Räcker inte pengarna så får ni diskutera vad som ska prioriteras eller får ni välja ett annat boende som båda har råd med.

    Så kan han fundera på vilken av dessa 4 lösningar som han tycker verkar bäst. ALternativet är att du flyttar och ni lever ekonomiskt separata liv.


     

Svar på tråden Om jag inte har råd med att bo i huset...