• Äldre 15 Mar 14:34
    14517 visningar
    11 svar
    11
    14517

    fingerad arbetsbrist misstänker uppsägning pga ADHD diagnos, kan jag anmäla?

    Hej.

    Jag har jobbat på ett ganska stort företag sen september.
    Blev lovad fast tjänst med provanställning på sex månader.
    Blev fort lovad en högre tjänst som skulle börja i Januari, innan det ville chefen att jag skulle hoppa mellan olika avdelningar mycket pga att jag var grym på att jobba, samtidigt som jag gav mycket positiv energi och hade erfarenhet.

    Allt var toppen i början och jobbet fick mig att må så bra efter många år då jag verkligen hade mått dåligt.

    Jag gick under denna tiden på utredning för ADHD, hade skiljt mig, och haft svåra depressioner som jag kämpade med, visade aldrig på jobbet att jag mådde dåligt.
    Och sa aldrig något om utredningen.

    jag märkte att chefen var en person som mobbade, stötte ut och var en person som kunde hugga människor i ryggen.
    Men jag var den hon tog in för att ge henne rådgivning har själv suttit med personal ansvar så vet en hel del och hon utnyttjade det.

    Två veckor innan jag ska på den ordentliga utredningen blir jag erbjuden en ny tjänst och schema.

    I början av januari åker jag på den slutliga utredningen och får reda på att jag har ADHD kraftig sådan och att jag hade kunnat få hjälp med detta MYCKET tidigare då mina föräldrar hade fått höra det av läkare sen tre års ålder.
    Mitt liv har vart kaos tills för förra sommaren och som sagt jag höll uppe skenet.

    Det brast för mig och livet hann i kapp mig, försökte att ringa och förklara detta för min chef att jag mådde riktigt dåligt och att jag ville förklara varför.
    Hon visade nada intresse utan tyckte att jag skulle typ ta två Panodil och jobba.
    Men en arbetskompis som jag öppnade mig för avslöjade på arbetsplatsen att jag hade fått adhd diagnos.

    Min läkare säger till mig att jag bör vara sjukskriven i ca två veckor inte mer för jag mår som bäst när jag jobbar,men han tycker att jag måste få hinna ikapp mitt liv. säger direkt till honom att hon kommer att säga upp mig.
    Ringer henne direkt efter läkarbesöket, dagen efter vill hon att jag kommer in och hon säger upp mig pga arbetsbrist säger hon.
    Dum som hon är så har hon även sagt att detta är anledningen till att jag blir uppsagd till mina kollegor så har vittnen.
    Tre veckor senare så har hon anställt tre nya personer.

    Är detta något jag kan ta vidare till DO?
    Är själv så dum så jag inte är med i facket.

  • Svar på tråden fingerad arbetsbrist misstänker uppsägning pga ADHD diagnos, kan jag anmäla?
  • Äldre 15 Mar 15:20
    #1

    Hann din tjänst övergå i en tillsvidaretjänst eller hade du fortfarande provanställning?

  • Äldre 15 Mar 15:55
    #2
    CitronTulo skrev 2018-03-15 15:20:15 följande:

    Hann din tjänst övergå i en tillsvidaretjänst eller hade du fortfarande provanställning?


    Fortfarande provanställning (jag vet att dom vinner på just det) men vet att dom inte behöver ge en anledning, vilket hon ändå gjorde som ett försvar till att det inte skulle bero på min diagnos misstänker jag.
  • Äldre 15 Mar 17:18
    #3

    Det är fördjävligt att de kan göra så!  Hur fick chefen reda på din diagnos?

    Det är inte lätt att sätta dit en chef. Prova gärna med diskrimineringsombudsmannen!

  • Äldre 15 Mar 17:34
    #4

    Jag tror tyvärr att du är chanslös på grund av att du hade provanställning. Hade du fått din tillsvidaretjänst hade du kunnat anmäla att du blev uppsagd på grund av arbetsbrist, men att de har anställt andra efter det.

  • Äldre 15 Mar 18:16
    #5
    FruNyfiken skrev 2018-03-15 17:34:58 följande:

    Jag tror tyvärr att du är chanslös på grund av att du hade provanställning. Hade du fått din tillsvidaretjänst hade du kunnat anmäla att du blev uppsagd på grund av arbetsbrist, men att de har anställt andra efter det.


    Det tror jag tyvärr också.
  • Äldre 16 Mar 08:53
    #6
    mablinpalin skrev 2018-03-15 15:55:11 följande:
    Fortfarande provanställning (jag vet att dom vinner på just det) men vet att dom inte behöver ge en anledning, vilket hon ändå gjorde som ett försvar till att det inte skulle bero på min diagnos misstänker jag.
    Att inte förlänga en provanställning är ju inte samma sak som att bli uppsagd. Och som du själv skriver så behöver ju inte ens chefen uppge någon anledning till varför den inte förlängs (eller du om du själv skulle valt att inte fortsätta).
    Förstår att det känns surt ändå, prata gärna med DO och hör vad de säger om de tror att du skulle komma någon vart, men ibland så är det inte värt att stånga sig blodig utan att försöka släppa och gå vidare..
  • Äldre 17 Mar 09:05
    #7
    CitronTulo skrev 2018-03-16 08:53:24 följande:

    Att inte förlänga en provanställning är ju inte samma sak som att bli uppsagd. Och som du själv skriver så behöver ju inte ens chefen uppge någon anledning till varför den inte förlängs (eller du om du själv skulle valt att inte fortsätta).

    Förstår att det känns surt ändå, prata gärna med DO och hör vad de säger om de tror att du skulle komma någon vart, men ibland så är det inte värt att stånga sig blodig utan att försöka släppa och gå vidare..


    Håller med! Tycker också att du Ts ska prata med DO och se vad de säger. Finns det någon du fått god kontakt med på jobbet som har hört chefen säga saker kring dig då kan det va större chans att komma någon vart kanske, om den personen i så fall är villig att vara vittne. Men fundera på om det är värt det och om du orkar lägga den energin på detta, speciellt då du befinner dig i denna situation där du redan har det tufft med känslorna kring sveket från dina föräldrar. Men ring och prata med dem, det är alltid skönt och bra att prata med någon.

    Jag var själv med om att bli muntligt lovad en fast tjänst, men chefen var nog en psykopat och tog tillbaka löftet, eftersom han inte tålde en kvinna som hade skinn på näsan nog för att försöka förhandla upp lönen. Jättejobbigt för mig som i många år kämpat för den där fasta, stabila arbetssituationen. I efterhand har jag hört att andra personer tackat nej till jobb i hans verksamhet pga av att han redan på intervjun betett sig väldigt dominant, ifrågasättande och konstigt. Så jag är ändå glad att det blev som det blev då det skulle blivit väldigt jobbigt att jobba med den människan som chef.

    Hoppas du snart hittar nåt nytt som du får trivas med<3
  • tobbe0­1
    Äldre 17 Mar 16:00
    #8
    mablinpalin skrev 2018-03-15 14:34:22 följande:

    Hej.

    Jag har jobbat på ett ganska stort företag sen september.
    Blev lovad fast tjänst med provanställning på sex månader.
    Blev fort lovad en högre tjänst som skulle börja i Januari, innan det ville chefen att jag skulle hoppa mellan olika avdelningar mycket pga att jag var grym på att jobba, samtidigt som jag gav mycket positiv energi och hade erfarenhet.

    Allt var toppen i början och jobbet fick mig att må så bra efter många år då jag verkligen hade mått dåligt.

    Jag gick under denna tiden på utredning för ADHD, hade skiljt mig, och haft svåra depressioner som jag kämpade med, visade aldrig på jobbet att jag mådde dåligt.
    Och sa aldrig något om utredningen.

    jag märkte att chefen var en person som mobbade, stötte ut och var en person som kunde hugga människor i ryggen.
    Men jag var den hon tog in för att ge henne rådgivning har själv suttit med personal ansvar så vet en hel del och hon utnyttjade det.

    Två veckor innan jag ska på den ordentliga utredningen blir jag erbjuden en ny tjänst och schema.

    I början av januari åker jag på den slutliga utredningen och får reda på att jag har ADHD kraftig sådan och att jag hade kunnat få hjälp med detta MYCKET tidigare då mina föräldrar hade fått höra det av läkare sen tre års ålder.
    Mitt liv har vart kaos tills för förra sommaren och som sagt jag höll uppe skenet.

    Det brast för mig och livet hann i kapp mig, försökte att ringa och förklara detta för min chef att jag mådde riktigt dåligt och att jag ville förklara varför.
    Hon visade nada intresse utan tyckte att jag skulle typ ta två Panodil och jobba.
    Men en arbetskompis som jag öppnade mig för avslöjade på arbetsplatsen att jag hade fått adhd diagnos.

    Min läkare säger till mig att jag bör vara sjukskriven i ca två veckor inte mer för jag mår som bäst när jag jobbar,men han tycker att jag måste få hinna ikapp mitt liv. säger direkt till honom att hon kommer att säga upp mig.
    Ringer henne direkt efter läkarbesöket, dagen efter vill hon att jag kommer in och hon säger upp mig pga arbetsbrist säger hon.
    Dum som hon är så har hon även sagt att detta är anledningen till att jag blir uppsagd till mina kollegor så har vittnen.
    Tre veckor senare så har hon anställt tre nya personer.

    Är detta något jag kan ta vidare till DO?
    Är själv så dum så jag inte är med i facket.


    Men tänker du att du skulle klara att börja jobba fullt ut när du mår så dåligt? Tänker du att du "hinner ikapp" livet på ett par veckor?
  • Äldre 17 Mar 17:24
    #9

    Nu när jag läste igen så ser jag att du har vittnen. Då tycker jag absolut att det kan vara värt att gå vidare, men du måste ta i beaktande ditt eget mående först och främst. Har du goda chanser så kan det ju ge energi att få upprättelse, men å andra sidan tar det också energi att strida, så det måste du känna själv. Och som sagt: prata med dem som är mer insatta DO och facket så får du en uppfattning om chanserna till att få upprättelse. Inte alls omöjligt att kollegor är villiga att ställa upp som vittne om chefen huggit även dom i ryggen.

    När det gäller facket så tror jag du kan ringa och säga att du vill gå med så kan de hjälpa dig, så var det iaf för mig. Jag var inte heller med i facket men gick med när jag blev utsatt och fick sen iaf rådgöra med dem.

  • Äldre 3 Apr 22:59
    #10

    Förlåt att jag inte har svarat har lagt jäkligt mycket energi på detta????

    Först och främst pratade med personalchefen som sa till mig att det var mitt fel att jag blev uppsagd den dagen och hånskrattrade i mitt öra...

    Han sa dessutom att kunderna som jag har förklarat för att "jag tyvärr inte är kvar för att dom var tvungna att dra ner på personal" inte behövde få reda på det!!!!

    företaget är KUNDÄGT så kunderna är ju cheferna...

    Gick med i handels skrev ett mail i fyra timmar till dom för att få med allt och gällande att chefen i frågan nobbar ut sina anställda vilketdet finns flera vittnen på.. även att ingen vågar starta en fackklubb för då blir man utfryst...

    Handels bara rykte på axlarna och sa ge upp vilket fick mig att gå igång ännu mer...

    Funderar på att gå ut i lokal media butiken i fråga kommer att förlora många stamkunder....

  • Glinda från Oz
    Äldre 3 Apr 23:44
    #11

    Du gör ju som du vill men företaget har rätt att säga upp en provanställd utan att ange anledning. Jag förstår chefen som inte vill ha en anställd som blir sjukskriven innan tillsvidare anställningen börjat det brukar bli väldigt dyrt.

Svar på tråden fingerad arbetsbrist misstänker uppsägning pga ADHD diagnos, kan jag anmäla?