• partouze

    Proppskåp i badrum?

    Kollade på ett hus idag och enligt säljare ska båda badrummen vara fackmässigt renoverade.

    När vi kollade så satt det ett proppskåp i ena badrummet som skulle vara gjort 2015, ingen fogning runt proppskåpet fanns utan rakt in i väggen kunde man se brevid kakelplattorna.

    I andra badrummet hade dom satt någon form av matta på väggen och under denna fanns flera bucklor som om det ha luftbubblor under.

    I andra rum åkte lampknapparna av från väggen när man tände, golvet i vardagsrummet hade en sänkning på cirka 4-5 cm. I köket såg jag också ett eluttag som inte satt ordentligt.

    Huset ligger ute för 3.150.000 och också det dyraste i området och mäklare sa att en annan kommit och lagt ett bud på plats på 3.350.000.

    Hon verkade också ovetandes om proppskåpet i badrummet när vi frågade men ändå hade hon jobbat som byggingenjör.

    Är det något lurigt med detta?

    Är det ens okej att ha ett proppskåp i badrummet cirka 2-3 meter från duschen och cirka 1 meter från handfat?


    Ida 12/1-12
  • Svar på tråden Proppskåp i badrum?
  • Don3

    Säker på att det är en elcentral och inget annat? Annars svarar jag nej. Elcentraler ska inte finnas i våtutrymmen.

  • Tecum

    Självklart inte ok även om det mot förmodan är tillåtet. Finns jordfelsbrytare?

    Ligger huset i Sthlm då ett sånt renoveringsobjekt kan gå till över 3 mille?

  • partouze
    Don3 skrev 2018-03-15 19:49:06 följande:

    Säker på att det är en elcentral och inget annat? Annars svarar jag nej. Elcentraler ska inte finnas i våtutrymmen.


    Jo det kan nog vara en elcentral som satt där, är det farligt?
    Ida 12/1-12
  • partouze
    Tecum skrev 2018-03-15 19:52:31 följande:

    Självklart inte ok även om det mot förmodan är tillåtet. Finns jordfelsbrytare?

    Ligger huset i Sthlm då ett sånt renoveringsobjekt kan gå till över 3 mille?


    Nej det ligger i Göteborg :) och angående jordfelsbrytare så vet jag inte. Kan inget om det så vågar inte svara på det. :/
    Ida 12/1-12
  • Tecum
    partouze skrev 2018-03-15 20:10:17 följande:
    Nej det ligger i Göteborg :) och angående jordfelsbrytare så vet jag inte. Kan inget om det så vågar inte svara på det. :/
    Ingen större skillnad...

    Jag hade inte köpt det huset, inte till det priset iaf. Det verkar som att det är en gör-det-självare som bott där, eller att ägaren anlitat sådana. Här måste man ta höjd för renoveringar och det ska påverka priset. Ett proppskåp i ett våtutrymme är big no-no. Om jordfelsbrytare finns riskerar den att slå till och bryta strömmen när ni duschar. OM den INTE finns (vilket är troligast) är det än värre, då kan det bli överslag och krypströmmar i vägg och skåp. Vatten och ström är ingen bra kombination.
  • partouze
    Tecum skrev 2018-03-15 20:49:08 följande:

    Ingen större skillnad...

    Jag hade inte köpt det huset, inte till det priset iaf. Det verkar som att det är en gör-det-självare som bott där, eller att ägaren anlitat sådana. Här måste man ta höjd för renoveringar och det ska påverka priset. Ett proppskåp i ett våtutrymme är big no-no. Om jordfelsbrytare finns riskerar den att slå till och bryta strömmen när ni duschar. OM den INTE finns (vilket är troligast) är det än värre, då kan det bli överslag och krypströmmar i vägg och skåp. Vatten och ström är ingen bra kombination.


    Aj då, då kanske vi ska satsa på att bygga ett nytt hus istället då!

    Tack för hjälpen och input!
    Ida 12/1-12
  • Anonym (Misse)

    Det andra badrummet låter ju inte heller speciellt bra. En våtrumsmatta ska inte bubbla sig, det kan tyda på fuktskada.

  • snedtak

    Finns det på hemnet? Spontant låter det ju som hemmafixare utan koll, men det skulle ju kunna finnas en förklaring till den udda placeringen.

  • partouze
    snedtak skrev 2018-03-15 21:25:21 följande:

    Finns det på hemnet? Spontant låter det ju som hemmafixare utan koll, men det skulle ju kunna finnas en förklaring till den udda placeringen.


    Ja det finns på hemnet :)
    Ida 12/1-12
  • partouze
    Anonym (Misse) skrev 2018-03-15 21:02:33 följande:

    Det andra badrummet låter ju inte heller speciellt bra. En våtrumsmatta ska inte bubbla sig, det kan tyda på fuktskada.


    Min tanke också :)
    Ida 12/1-12
  • Anonym (luttrad)
    partouze skrev 2018-03-15 19:43:50 följande:

    Huset ligger ute för 3.150.000 och också det dyraste i området och mäklare sa att en annan kommit och lagt ett bud på plats på 3.350.000.

    Hon verkade också ovetandes om proppskåpet i badrummet när vi frågade men ändå hade hon jobbat som byggingenjör.

    Är det något lurigt med detta?

    Är det ens okej att ha ett proppskåp i badrummet cirka 2-3 meter från duschen och cirka 1 meter från handfat?


    Jag skulle tänka mig för både en och två gånger.

    För det första litar jag på få mäklare. När vi köpte vårt nuvarande hus för 10 år sedan låg det ute för 3 495 000 kr. Mäklaren sa att det fanns ett bud på 3 480 000 kr, Vi svarade att vi bjuder 3,1 miljoner, om den andra budgivaren skulle ångra sig. Dagen efter ringde mäklaren och sade att huset var vårt.

    När det gäller el- och våtrum så har jag sett så många usla arbeten, både av hemmaamatörer och kassa underleverantörer. Att kombinera dålig el med dåligt våtrum är sämsta möjliga fall.

    Ta höjd för kostnaden för ny el och nya våtrum då ni lägger bud. Anlita en bra besiktningsman. (Inte någon annans besiktning, utan ni måste göra en egen!)

    Var hårda i förhandlingarna!
  • snedtak
    partouze skrev 2018-03-16 07:24:28 följande:
    Ja det finns på hemnet :)
    Nu kanske jag hittar helt fel hus (den jag kollar på har mkt få bilder), men det ger inga bra vibbar. Såldes senast 2015 för 1,19 miljoner isåfall och jag är inte superimponerad av det lilla jag ser på bilderna.
  • SVejsan
    Anonym (luttrad) skrev 2018-03-16 09:39:29 följande:
    Ja

    Ta höjd för kostnaden för ny el och nya våtrum då ni lägger bud. Anlita en bra besiktningsman. (Inte någon annans besiktning, utan ni måste göra en egen!)

    Var hårda i förhandlingarna!
    Appropå besiktningsman. Notera att de ofta inte tillräckligt kunniga i vvs/ventilation/skorstenar  och elarbeten, och skriver att deras besiktning inte omfattar detta. I detta fall så borde ni ta in en elektriker som gör en elkontroll också.
Svar på tråden Proppskåp i badrum?