• Malinmana

    Som en förstföderska igen efter 7år= myt?

    Vet att jag hört det att man blir som en förstföderska igen när det gått 7 år eller mer sen senaste förlossningen. Ligger det nån slags sanning i det. Man hoppas ju att kroppen minns vad den varit med om förut och kanske vet extra väl vad den ska göra! Jag väntar mitt tredje barn och min yngsta bli 9 år i juni.

  • Svar på tråden Som en förstföderska igen efter 7år= myt?
  • Snuttis2

    Beror på vad du menar med först föderska? Syrran är läkare o vi diskuterade detta massor när vi väntade barn. Vet att hon sa att drygt ett år för läkning men ca 7 år tror jag är kroppen att återställa sig som innan.

  • Hermioney
    Malinmana skrev 2018-03-16 08:30:01 följande:

    Vet att jag hört det att man blir som en förstföderska igen när det gått 7 år eller mer sen senaste förlossningen. Ligger det nån slags sanning i det. Man hoppas ju att kroppen minns vad den varit med om förut och kanske vet extra väl vad den ska göra! Jag väntar mitt tredje barn och min yngsta bli 9 år i juni.


    Min kusins fru hade ett barn sen innan. När hon blev gravid igen med min kusin sa läkarna samma sak till henne. Det var 14 år mellan graviditeterna. Jag hade heller aldrig hört något sånt innan.
  • InaLo

    Har 5,6 och nu 7 år mellan barnen. Alltså blir de 18,13,7år när nästa kommer i sommar. Jag tror inte på det alls. 1:an var jätte jobbig, 2:an ganska jobbig, och 3: lite jobbig. Har halverats i svårighet varje gång. Kan inte tänka mig att fjärde barnet blir som första.

  • kaeg

    Beror på vad innebörden av det innebär...

    Kroppen glömmer ej, du kommer komma ihåg tidigare graviditet och förlossningar och har det minnet i kroppen. Fock kanske mer återställd när det gått längre tid mellan förlossningarna än när man får barn tätt?!

    Fött barn med först 1år och 11mån mellan första och andra och sedan med 7års mellanrum andra-tredje. Kroppen hade absolut mer koll och kände igen impulserna även med 7års mellanrum. Kände mer egen kontroll och lugn tredje gången trots längre mellanrum. Naturligt och inget prat om att det skulle vara som förstföderska...

    Får se hur det blir nu fjärde gången med 3år mellan trean och fyran.


    * Pojke 2006 * Flicka 2008 * Flicka 2015 * BF aug 2018
  • PH76

    Detta är högst individuellt.

    Vår andra (3 år emellan) var väldigt mycket tuffare än den första.

  • scaniae

    Vad många som skriver att det är tufft. Det handlar inte om hur tufft det är.

    När man säger att det är som att vara förstföderska igen menar man att livmodern och hela alltet är så pass tillbakabildat att insidan är mer lik en förstföderskas än en omföderskas.

  • InaLo
    scaniae skrev 2018-03-16 14:21:32 följande:

    Vad många som skriver att det är tufft. Det handlar inte om hur tufft det är.

    När man säger att det är som att vara förstföderska igen menar man att livmodern och hela alltet är så pass tillbakabildat att insidan är mer lik en förstföderskas än en omföderskas.


    Och då blir det tuffare att föda igen, men så har det ju inte känts.
  • BeautifulLiz

    Jag har 17 år mellan mina två och min bm sa att man aldrig blir som en förstföderska igen.
    Hade lätta och snabba förlossningar med båda, gick över tiden ungefär lika mycket med båda också.

    Oavsett så vet man ju inom sig vad man ska gå igenom när man väl har gjort det en gång.

  • 2barnsmorsan

    Det verkar helt orimligt att kroppen kan gå tillbaka till utgångsläge igen. Den har antagligen efter 7 år blivit så ?återgången? som den kan. (Jag har iof hört 4 år). Men eftersom tyngdkraften och det vanliga åldrandet också drar neråt så borde tex bäckenbotten vara mycket mer uttänjd fortfarande. Fö: När jag träffade en sjukgymnast efter min andra förlossning så sa hon att hon inte rekommenderade någon att genomgå fler än tre vaginala förlossningar pga den permanenta påverkan på bäckenbotten.

Svar på tråden Som en förstföderska igen efter 7år= myt?