• Anonym (Kaffedraken)

    Hur lång noll kontakt för adoption?

    Hur lång tids noll kontakt ska det ha gått mellan ett barn och en bio-förälder för att det överhuvudtaget ska vara lönt för en bonusförälder att försöka adoptera?

  • Svar på tråden Hur lång noll kontakt för adoption?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det spelar ingen roll. Det kan gå flera år och det är inte säkert att adoptionen går igenom ändå.  Säger biopappa nej så blir det nej till 99%.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vuxenadoption, mao när barnet fyller 18 är mycket enklare så länge alla andra kriterier är uppfyllda efter vad jag har förstått. Bioföräldern får fortfarande yttra sig men dennes åsikter har ingen betydelse.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Salmiakk skrev 2018-03-16 09:17:53 följande:

    Det spelar ingen roll. Det kan gå flera år och det är inte säkert att adoptionen går igenom ändå.  Säger biopappa nej så blir det nej till 99%.


    Tycker bara att det verkar konstigt att hans talan ska väga då tungt om han varit totalt frånvarande i massor utav år, inte visat något intresse alls utav barnet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Undrande) skrev 2018-03-16 10:13:47 följande:
    Tycker bara att det verkar konstigt att hans talan ska väga då tungt om han varit totalt frånvarande i massor utav år, inte visat något intresse alls utav barnet.
    Ja, men säger han ok så blir det enklare. Du kan alltid fresta med att underhåll och arv försvinner.

    Annars vänta till 18 år.


  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Sara) skrev 2018-03-16 09:20:45 följande:

    Vuxenadoption, mao när barnet fyller 18 är mycket enklare så länge alla andra kriterier är uppfyllda efter vad jag har förstått. Bioföräldern får fortfarande yttra sig men dennes åsikter har ingen betydelse.


    Jo men det vet jag och troligtvis kommer en sådan att genomföras om det inte går dessförinnan. Bioföräldern lär ju inte ha mycket att komma med när hon är 18 år och han varit frånvarande i 11 års tid. Då har hon dessutom levt ihop med bonusföräldern i 15 års tid.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Kjell2 skrev 2018-03-16 10:17:03 följande:

    Ja, men säger han ok så blir det enklare. Du kan alltid fresta med att underhåll och arv försvinner.

    Annars vänta till 18 år.


    Kanske att han skulle kunna lockas av det, vet att han gnällde om att jag fick såå mycket pengar i underhåll redan innan umgänget upphörde, att han inte tyckte att det var rätt när han träffade dottern så sällan. Konstiga argument, som om ett barn inte har rätt att bli försörjd om inte umgänget är så ofta.

    Något arv räknas inte med att få, han äger ingenting.
Svar på tråden Hur lång noll kontakt för adoption?