• filuren87

    när kan man se äl på VUL? multifollikulär äggstock?

    Hej!

    Var hos gyn igår två dagar efter äl (enligt Äl test iaf). Hon såg ingen ägglossning då och sa ju att den kunde varit förbi. Skulle man ha sett den om jag haft äl två dagar innan eller kan man inte se tecken på den då längre? Blev liksom rädd att jag kanske inte alls har äl? Hon rekommenderade också mig att snart påbörja utredning om det inte tar sig denna månad eftersom vi är inne på 8 månaden nu och jag är över 30. Läste även min journal när jag kom hem där det står att jag har en multifollikulär äggstock?? Vilket hon inte alls nämnde när jag var där men nu när jag googlar förstår jag ju att det kanske kan vara ett bekymmer för fertiliteten. 

    Någon som haft liknande? Blir tokig av att gynbesöken alltid ska hastas så himla mycket att man ofta bara blir mer förvirrad efter att man varit där...

  • Svar på tråden när kan man se äl på VUL? multifollikulär äggstock?
  • EpicNurse

    Jo man brukar kunna se att det ligger lite vätska runt äggstocken som släppte ägget! Och innan Ägglossningen ser man ju en ledande Äggblåsa som är större än de andra.

    Det kan absolut vara så att du inte har någon ägglossning på grund av att dom är multifollikulära.

    Tycker att du ska kontakta gynekologen och fråga ordentligt vad man såg.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden när kan man se äl på VUL? multifollikulär äggstock?