• Anonym (nattuggla)

    Får man lov att ha en annan dygnsrytm eller blir alla sura då?

    Nu är jag pigg. På topp. Just ätit mat, ska ta lite efterrätt och gräva ner mig i jobbet. Deltidsjobbar hemifrån. Sjukersättning resten. Hela dagen sover jag, sköter hushållet och hunden. Jag har inga barn och ingen partner. Går upp tidigast 12 om inte hunden vill ut tidigar, då. Då går vi ut en kortis och sen går jag oftast och lägger mig igen.

    Detta sticker i ögonen på omgivingen. Släktingar framför allt men även vänner och bekanta. De är sura på att jag inte går upp klockan 7 som normala människor, och att jag inte går och lägger mig förän 3-5

    Grejen är den att jag alltid fungerat så här. Mina föräldrar hade ett helvete att få upp mig i tid till skolan redan i lågstadiet och ett lika svårt helvete att få mig att sova på kvällen. Jag gick till skolan och jag kom i tid, men min kropp eller hjärna eller båda lärde sig aldrig. I mellanstadiet och högstadiet sov jag knappt alls. I säng vid 22-23, läsa till kl 2-3 upp igen vid 7 för att komma till skolan kl 8.

    Nu när jag kan låta kroppen styra så sover jag äntligen ca 9 timmar per natt. Eller dag då. Och det verkar som sagt vara väldigt provocerande.

    Blir du sur för att jag har en annan dygnsrytm än de flesta andra?

    Ja, jag läste den andra tråden, och nej, jag är inte den TS. Jag blev bara nyfiken.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-17 15:03
    Förtydligar: Som det står ovan, men som kanske är otydligt, så ägnar jag dagarna åt att sova, sköta hushållssyslorna samt tar hand om hunden. Jag har förtstått att det kan tolkas som att jag bara gör det där första, men jag går alltså upp mellan 12 och 13 om jag inte riktigt försover mig, då händer det att jag tar mig upp först vid 14.

  • Svar på tråden Får man lov att ha en annan dygnsrytm eller blir alla sura då?
  • Anonym (Madde)

    Haha, de som blir sura är enbart avundsjuka för att de själva måste tvinga sig upp i mörkret vareviga vardag. :)

    Min dygnsrytm varierar väl i perioder beroende på. Men på sistone sover jag från ca 2-9. Drar mig någon timme och går upp kl 10. Gött. ;)

  • Tow2Mater

    Sjukersättning varför? Det kanske är det som sticker i ögonen - du sover hela FM istället för att jobba normala timmar.

  • Tow2Mater
    Anonym (N) skrev 2018-03-16 21:02:35 följande:
    De är sura för att ni parasiterar på dem. Helt förtåeligt.
    gissar jag med.
  • Anonym (nattuggla)
    Tow2Mater skrev 2018-03-16 21:02:29 följande:

    Sjukersättning varför? Det kanske är det som sticker i ögonen - du sover hela FM istället för att jobba normala timmar.


    För att jag lider av något där läkare har ansett att jag inte kan jobba mer än 50%, i bästa fall 65%, och försäkringskassans handläggare höll med. 

    Precis, jag jobbar inte normala tider, jag jobbar när jag är vaken. Det är väl inte så konstigt att jobba när man är vaken och huvudet är med? Det är väl bättre att göraett bra jobb när man är vaken och pigg än att göra ett dåligt jobb på "normala tider"?
  • Anonym (nattuggla)
    Anonym (N) skrev 2018-03-16 21:02:35 följande:
    De är sura för att ni parasiterar på dem. Helt förtåeligt.
    Jag betalar mer i skatt än jag får i sjukersttning, tack så mycket.
  • Tecum

    Det går väl bra så länge du är singel. Men med en partner med normal dygnsrytm blir det konflikter. Han är trött på kvällarna när du är pigg och på helgen vill han göra saker tillsammans på dagtid då du ligger och trynar.

    Om du flyttade till Kalifornien skulle din dygnsrytm passa perfekt för dagtid där. Eller skulle du ändra dygnsrytm bara för att få sova på dagarna?

  • Anonym (Madde)
    Anonym (N) skrev 2018-03-16 21:02:35 följande:
    De är sura för att ni parasiterar på dem. Helt förtåeligt.
    "Ni"? Jag har då inga bidrag. Alla jobbar inte torra kontorstider dag ut dag in :)
  • Pope Joan II

    Hoppas att du aktiverar och motionerar hunden mer än en kortis. Får den sina långpromenader sena kvällar och nätter eller hur fungerar det för den med dina tider?

  • Anonym (I)
    Anonym (nattuggla) skrev 2018-03-16 20:52:47 följande:

    Nu är jag pigg. På topp. Just ätit mat, ska ta lite efterrätt och gräva ner mig i jobbet. Deltidsjobbar hemifrån. Sjukersättning resten. Hela dagen sover jag, sköter hushållet och hunden. Jag har inga barn och ingen partner. Går upp tidigast 12 om inte hunden vill ut tidigar, då. Då går vi ut en kortis och sen går jag oftast och lägger mig igen.

    Detta sticker i ögonen på omgivingen. Släktingar framför allt men även vänner och bekanta. De är sura på att jag inte går upp klockan 7 som normala människor, och att jag inte går och lägger mig förän 3-5

    Grejen är den att jag alltid fungerat så här. Mina föräldrar hade ett helvete att få upp mig i tid till skolan redan i lågstadiet och ett lika svårt helvete att få mig att sova på kvällen. Jag gick till skolan och jag kom i tid, men min kropp eller hjärna eller båda lärde sig aldrig. I mellanstadiet och högstadiet sov jag knappt alls. I säng vid 22-23, läsa till kl 2-3 upp igen vid 7 för att komma till skolan kl 8.

    Nu när jag kan låta kroppen styra så sover jag äntligen ca 9 timmar per natt. Eller dag då. Och det verkar som sagt vara väldigt provocerande.

    Blir du sur för att jag har en annan dygnsrytm än de flesta andra?

    Ja, jag läste den andra tråden, och nej, jag är inte den TS. Jag blev bara nyfiken.


    Jag är som dig. När kvällen kommer piggnar jag till.

    Jag jobbar deltid hemifrån på kvällar. Vi kanske har samma jobb? ena chefen heter Lars.

    Jag lägger mig vid 02/03 och går upp 10/11.

    Visst sticker det i ögonen på folk. De retar sig och kommenterar. De stör sig på att jag sover hela dagen men vi sover ju lika mycket bara olika tidpunkter.

    Jag är innerligt trött på att folk inte kan hålla sig till sitt utan måste blanda sig i vad jag gör.

    Numera säger jag: jag jobbar kvällar och måste sova.
  • Anonym (nattuggla)
    Tecum skrev 2018-03-16 21:17:35 följande:

    Det går väl bra så länge du är singel. Men med en partner med normal dygnsrytm blir det konflikter. Han är trött på kvällarna när du är pigg och på helgen vill han göra saker tillsammans på dagtid då du ligger och trynar.

    Om du flyttade till Kalifornien skulle din dygnsrytm passa perfekt för dagtid där. Eller skulle du ändra dygnsrytm bara för att få sova på dagarna?


    Vilken tur då att jag inte är intresserad av att bo med en partner Solig

    Jag vet inte säkert men jag tror inte dygnsrytm funkar så. Det skulle vara interssant att pröva.

    Du gör för övrigt felet som många andra också gör. Du tar för givet att jag vill ha dygnsrytmen jag har och att det är något jag har valt. 
Svar på tråden Får man lov att ha en annan dygnsrytm eller blir alla sura då?