• Äldre 17 Mar 10:02
    6326 visningar
    6 svar
    6
    6326

    Förstår inte föräldrapenningen

    Jag förstår inte riktigt reglerna för föräldrapenning. Jag vet att man inte får arbeta när man tar ut en dag med fp men måste man aktivt avstå arbete? Alltså kan jag bara ta ut en dag jag skulle arbetat på eller kan jag även ta ut på en dag jag är ledig på? Jag har tagit ledigt en dag för att skola in min son men tar jag bara ut fp för en dag så är det inte ens hälften av vad jag skulle fått i lön. Så jag undrar om jag kan ta ut för 2 dagar så jag får ungefär vad jag hade fått i lön. Alltså för dagen jag tog ledigt men även en ledig dag som jag inte skulle arbetat på. Ursäkta om detta blev rörigt.

  • Svar på tråden Förstår inte föräldrapenningen
  • Anonym (Bu)
    Äldre 17 Mar 10:12
    #1
    FrozenGarden skrev 2018-03-17 10:02:47 följande:

    Jag förstår inte riktigt reglerna för föräldrapenning. Jag vet att man inte får arbeta när man tar ut en dag med fp men måste man aktivt avstå arbete? Alltså kan jag bara ta ut en dag jag skulle arbetat på eller kan jag även ta ut på en dag jag är ledig på? Jag har tagit ledigt en dag för att skola in min son men tar jag bara ut fp för en dag så är det inte ens hälften av vad jag skulle fått i lön. Så jag undrar om jag kan ta ut för 2 dagar så jag får ungefär vad jag hade fått i lön. Alltså för dagen jag tog ledigt men även en ledig dag som jag inte skulle arbetat på. Ursäkta om detta blev rörigt.


    Så klart att en FP-dag inte motsvarar en arbetsdag.

    Du kan bara ta ut FP på dagar då du faktiskt skulle ha arbetat. Du kan alltså inte ta ut tex en lördag om du inte arbetar lördagar.
  • Anonym (Jo)
    Äldre 17 Mar 10:19
    #2

    Det får du.

    Kan jag ta ut föräldrapenning enbart för dagar jag inte skulle ha arbetat?

    Ja, om du tar ut föräldrapenning på lägstanivå. Men föräldrapenning på sjukpenningnivå kan du bara ta ut om du även tar ut föräldrapenning för dagar direkt före eller direkt efter exempelvis en helg eller andra dagar du inte skulle ha arbetat.

  • Anonym (I vissa fall)
    Äldre 17 Mar 10:19
    #3
    Anonym (Bu) skrev 2018-03-17 10:12:41 följande:

    Så klart att en FP-dag inte motsvarar en arbetsdag.

    Du kan bara ta ut FP på dagar då du faktiskt skulle ha arbetat. Du kan alltså inte ta ut tex en lördag om du inte arbetar lördagar.


    Stämmer inte.

    Du kan ta ut FP på SGI-nivå en arbetsfridag om du tar ut i samma omfattning arbetsdagen innan eller efter den arbetsfri dagen. Dagar på lägsta nivå kan du ta ut arbetsfri dagar utan något sådant krav.

    Exempel: om du tar ut halv dag fp på en fredag kan du ta ut halv dag lördagen (och söndagen) samma helg. Om du tar ut hel dag fp på måndagen kan du ta ut hel dag söndagen (och lördagen) helgen som var.

    Så är t.ex. torsdag normalt arbetsfri kan du ta ut FP för torsdag om du skulle ha arbetar onsdag eller fredag och tar ut FP för den dagen i samma omfattning som torsdagen.
  • Anonym (Jo)
    Äldre 17 Mar 10:21
    #4

    Så om du måste ta ledig en tisdag, och är ledig onsdagen så får du ta sgi-dagar både tisdag och onsdag.

    Så gör alltid jag, då jag jobbar dygn och de drar rätt mycket när jag är ledig ett pass.

  • Äldre 17 Mar 13:11
    #5

    Ok. Jag tog ledigt en måndag för att skola in sonen. Sen var jag ledig tis, ons, tors den veckan men för att få tillbaka det jag hade tjänat på att jobba måndagen tänkte jag ta ut både måndag och tisdag på sjukpenningnivå.

  • Anonym (I vissa fall)
    Äldre 17 Mar 13:46
    #6

    Då kan du faktiskt ta ut FP på SGI-nivå för tisdag-torsdag i samma omfattning som på måndagen. Självklart ok att bara ta måndag-tisdag eller måndag-onsdag.

Svar på tråden Förstår inte föräldrapenningen