• Äldre 17 Mar 11:12
    2529 visningar
    2 svar
    2
    2529

    Ryggradsreflex

    Hej!

    Är det någon som har barn som har haft en ryggradsreflex som inte har blivit integrerad under barnets första år? I så fall vart vände ni er för att få hjälp med att träna bort den?

    Vår son är 8 år och har inga svårigheter i skolan, tvärt om han har lätt för att lära sig och klarar alla mål. Men har svårt för att sitta stilla. Han glider gärna runt på stolen, går upp och går i klassrummet eller står och arbetar. Han säger att han besväras av att stolens ryggstöd nuddar ryggen. Har läst på och misstänker att det kan ha att göra med att hans ryggradsreflex inte är integrerad. Jag har läst att det är vanligt bland barn som hoppade över krypandet. Vår son hoppade över krypstadiet och ställde sig istället upp och gick när han var 9 månader. 

    Jag har kontaktat vår VC men där får jag ingen hjälp. Vart ska jag vända mig för att få hjälp?

  • Svar på tråden Ryggradsreflex
  • Äldre 17 Mar 21:59
    #1

    Ingen expert här men har en gammal kollega som jobbade med några elever som hade dessa besvär tidigare. Hon pratade mycket om vikten att få ner dem på golvet igen. Göra korsövningar som liknar dem man gör vid krypning. Hon menade att det inte är för sent att i tidig skolåldern gå ner på golvet och "krypax. Men som sagt ingen expert inom det. Har du prövar att kontakta en sjukgymnast?

  • Äldre 18 Mar 14:04
    #2

    Tack för ditt svar! Jag har också läst mig till att det finns olika övningar som ska få reflexerna att bli integrerade. Dock känner jag att jag inte kan göra dem själv utan någon som helst personlig vägledning. 

    Du har nog rätt i att jag kan vända mig till en sjukgymnast. Jag ska testa imorgon. 

    Ingen annan som haft samma på sitt barn?

Svar på tråden Ryggradsreflex